handdator

Visa fullständig version : Bänkdiskmaskin vs. "riktig" diskmaskin?


asdzxc
2012-08-28, 15:42
Hej!

Jag är i behov av en diskmaskin. Ska jag ha en bänkvariant eller en vanlig?

Priserna är ju snarlika. Utrymmesmässigt är ju bänkmaskinen bättre, men en vanlig skulle nog gå att passa in ändå.

Lägenhet är inte anpassad för någon diskmaskinsvariant gissar jag, utan det blir väl för min del att dra en slang från vattenkranen eller liknande lösning.

Jag bor ensam, men lyckas samla på mig nog så mycket disk ändå :d

Hur mycket krångligare är det att installera en riktig, stor maskin?
Fördelar, nackdelar, tankar osv är välkommet!

Tack! :)

MathiasF
2012-08-28, 16:05
Jag bor ensam, men lyckas samla på mig nog så mycket disk ändå :d

Det är vi två om!



Hur mycket krångligare är det att installera en riktig, stor maskin?
Fördelar, nackdelar, tankar osv är välkommet!

Tack! :)

Inte krångligt alls sålänge du har rätt vvs-grejer, gärna en blandare med eget rör/flexrör till diskmaskinen och en anslutning på avloppsröret.


Bänkdiskmaskin ser förjävligt ut.

asdzxc
2012-08-28, 18:36
Det är vi två om!



Inte krångligt alls sålänge du har rätt vvs-grejer, gärna en blandare med eget rör/flexrör till diskmaskinen och en anslutning på avloppsröret.


Bänkdiskmaskin ser förjävligt ut.

Ty för input!

Man kan lugnt säga att jag inte har rätt vvs-grejer, då avsaknaden av vvs-grejer är total :d Känner tycärr ingen som har detta heller.

Om jag bara tittar på kranen finns inget extra där man kan ansluta en slang. Kan man köra en riktig maskin genom att koppla på en slang på den vanliga kranen? För det gör man väl ofta med bänkdiskmaskinerna?

Jag bor i en hyresrätt och (om jag frågar) får säkerligen inte modifiera speciellt mycket...

Det är min första diskmaskin. Noll erfarenhet. Kanske lika bra att ta en bänkis...och köra dubbelt så ofta.

Skiljer sig mycket mellan de billigare och de dyrare? Eller är det märke och design man betalar för då? Kan ställa den så den inte syns så värst mycket, så funktion är det jag är ute efter!

Holmeros
2012-08-28, 18:43
Jag har bänkdiskmaskin och det duger lagom när man är själv. Att koppla på kranen vet jag inte, jag har uttag på blandaren. Utloppsvattnet har jag bara en slang ner i diskhon så det rinner ut.

Blandare borde du väl kunna få byta?

G_lund
2012-08-28, 18:59
Ett tips är att inte byta blandare själv om du inte vet vad du gör.

Grannens blandare hade ärgat fast och när han tog i ordentligt så vred han rören inne i väggen :D

Bostadsföreningen var måttligt nöjd då vi endast har en vattenavstäningskran per trappuppgång :D

vicarious
2012-08-28, 19:01
Bänkdiskmaskin är ju ganska otympligt (och fult). Bor man själv så är det ju skitenkelt att bara diska av sin disk direkt man använt den, kan lägga pengarna och besväret på något roligare :)

tokborn
2012-08-28, 20:09
Om möjligt, kör på en vanlig diskmaskin, tycker jag (priset är ju som sagt lika). Har haft bänkdiskmaskin och var riktigt nöjd, men efter att jag flyttade in i en lägenhet med vanlig (även där ensamboende) klarar jag mig inte utan.

Jag hatar att diska samt att det blir mycket renare med maskin, kostnaden kan jag lätt dra på "nöjeskontot" då bara vetskapen att jag slipper grovjobbet med disken ger mig glädje och ro!

kEKKZA
2012-08-28, 20:11
http://www.hairstore.fi/productimages/2298101.jpg

Fyll en sådan med utspätt diskmedel och spruta på disken, smidigare än så blir det inte!

shadowfire
2012-08-28, 20:34
Igen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161359&highlight=b%E4nkdiskmaskin

Jag hade aldrig bosatt mig i en lägenhet igen utan minst en bänkdiskmaskin.
En vanlig är bättre, anslutningarna snarlika, men bor du i hyreslägenhet så bör du ha medgivanden från hyresvärd för installation (ev installation av hyresvärd). Gäller båda typerna av diskmaskin.

shadowfire
2012-08-28, 20:36
Ett tips är att inte byta blandare själv om du inte vet vad du gör.

Grannens blandare hade ärgat fast och när han tog i ordentligt så vred han rören inne i väggen :D

Bostadsföreningen var måttligt nöjd då vi endast har en vattenavstäningskran per trappuppgång :D

haha. this. ^^

AronP
2012-08-28, 20:46
Försäkringsfrågor angående vattenskador av bänkdiskmaskiner brukar vara rejält krångliga och inte allt för ovanliga.

kaer
2012-08-28, 20:57
Har själv diskmaskin, men tycker faktiskt den är i minsta laget.
Kör den minst en gång om dagen, hade hellre haft en fullstor.