handdator

Visa fullständig version : protein, vilket? hjälp vilsen tjej!


gogiiirl
2012-08-28, 14:44
Jag är en tjej på 19 år som tränar ganska mycket och har alltid gjort. Jag vill nu se lite tydligare resultat. Jag är 166 cm lång och väger ungefär 67 kg, är inte tjock men tycker själv att jag har lite för mycket att ta i..
Jag skulle vilja gå ner några kilo, runt fem kanske är rimligt? för att sen bara bygga muskler och inte ha något extra fett..

Så jag undrar vad för protein som skulle kunna vara bra för mig?
Har läst om Milkpro, vilket jag tycker låter vettigt, då man går ner i vikt och behåller muskelmassan? och sen byta till något annat när jag gått ner för att bygga muskler? Eller det kanske bara är för överviktiga?
Eller ska jag köra på något annat som tex. Whey-80 stevia och träna riktigt hårt för att försöka tappa de kilona också och bygga muskler samtidigt?
Eller finns det något annat som kanske passar mig bättre?

Tacksam för tips, kanske är helt ute och cyklar! Haha =)

King Grub
2012-08-28, 14:49
Vilket protein du väljer har inte ett dugg att göra med om du går upp eller ner i vikt. Det beror enbart på ditt totala kaloriintag kontra din totala kaloriförbrukning. Är din kaloriförbrukning större än ditt kaloriintag över en viss mätperiod går du ner i vikt. Och upp i vikt om kaloriintaget är större än kaloriförbrukningen. Fullständigt oberoende av vilka proteinkällor du äter eller dricker, oavsett om det rör sig om tillskott eller protein från mat.

Ett relativt högt proteinintag är bra när man vill gå ner i vikt, därför att det hjälper till att bygga upp musklerna, så den vikt man går ner till största delen består av kroppsfett, inte muskelmassa (styrketräning är ännu viktigare här).

Får du tillräckligt med protein från maten behöver du inte protein från proteinpulver, men det är enkelt och billigt att använda proteinpulver, så det är inte fel på något sätt. Whey är det engelska ordet för vassle, och det är ett protein från vanlig mjölk. Det går att använda i samband med träning, mellan måltider, eller som komplement till vanliga måltider, precis hur du vill, för att komma upp i det dagliga proteinintag du tänkt dig (runt 2 gram per kilo kroppsvikt och dygn är en bra proteinmängd, och då räknas allt protein du äter in i den siffran, all mat, all dryck, och alla eventuella tillskott).