handdator

Visa fullständig version : Ska jag adda snabba kolhydrater?


sonocronic
2012-08-28, 14:09
Läste precis detta:

Insulin är ett hormon, med både muskeluppbyggande och fettinlagrande egenskaper.

En insulintopp per dag, efter träningen, stimulerad genom ett intag av snabba kolhydrater och vassleprotein, verkar muskeluppbyggande utan den fettinlagrande effekten.

Jag styrketränar 5 dar i veckan och jobbar för att gå ner till 70kg med så lite muskelförlust som möjligt (väger nu 79).

Min morgon ser ut sähär:

200g lättmöjlk
40 min styrketräning
300g lättmjölk + 30g vassle

Ska jag adda snabba kolhydrater enligt texten om insulin ovan? Eller ska jag vänta med det till bulken?

Jeml
2012-08-28, 14:12
Läste precis detta:



Jag styrketränar 5 dar i veckan och jobbar för att gå ner till 70kg med så lite muskelförlust som möjligt (väger nu 79).

Min morgon ser ut sähär:

200g lättmöjlk
40 min styrketräning
300g lättmjölk + 30g vassle

Ska jag adda snabba kolhydrater enligt texten om insulin ovan? Eller ska jag vänta med det till bulken?

Hur länge dröjer det tills du äter ordentligt?? jag hade inte tagit något innan träning (isf amino syror)

wajjo
2012-08-28, 14:22
Läste precis detta:



Jag styrketränar 5 dar i veckan och jobbar för att gå ner till 70kg med så lite muskelförlust som möjligt (väger nu 79).

Min morgon ser ut sähär:

200g lättmöjlk
40 min styrketräning
300g lättmjölk + 30g vassle

Ska jag adda snabba kolhydrater enligt texten om insulin ovan? Eller ska jag vänta med det till bulken?

banan+whey efter ett pass är aldrig fel efter vad jag hört

sonocronic
2012-08-28, 14:22
Hur länge dröjer det tills du äter ordentligt?? jag hade inte tagit något innan träning (isf amino syror)

Innan, nej jag menar självklart om jag ska komplettera snabba kolhydrater till vasslet efter träningen.

Vasslet får jag i mig runt 7.00,
ett ägg vid 9.30 och sen lunch vid 12.00

King Grub
2012-08-28, 14:44
Det behöver du inte för någon muskeluppbyggande effekt. Insulin har ingen sådan.

sonocronic
2012-08-28, 15:18
Det behöver du inte för någon muskeluppbyggande effekt. Insulin har ingen sådan.

Insulin har ingen muskeluppbyggande effekt?

King Grub
2012-08-28, 15:20
Jag tyckte jag skrev det, ja.

Jeml
2012-08-28, 15:24
Innan, nej jag menar självklart om jag ska komplettera snabba kolhydrater till vasslet efter träningen.

Vasslet får jag i mig runt 7.00,
ett ägg vid 9.30 och sen lunch vid 12.00

syftade på mjölken, vill du dricka 500g mjölk så skulle ja ta allt efter träningen istället :D

gratefuldead
2012-08-28, 16:34
Kommer inte göra någon skillnad för muskeluppbyggnaden. Lägger du till mer kolhydrater blir det för återhämtningen.

sonocronic
2012-08-28, 17:27
Jag tyckte jag skrev det, ja.
Så du anser att du själv har fel? *screwy*
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404


syftade på mjölken, vill du dricka 500g mjölk så skulle ja ta allt efter träningen istället
Dom första 200g mjölk måste jag ha för att fixa träningen. Måste ha nåt på morgonen innan träningen.


Kommer inte göra någon skillnad för muskeluppbyggnaden. Lägger du till mer kolhydrater blir det för återhämtningen.
Du håller inte med andra inlägget här då:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404

King Grub
2012-08-28, 17:47
Så du anser att du själv har fel? *screwy*

Ja, absolut. Till skillnad från vissa "gurus" på Internet är jag inte främmande för att uppdatera mig.

sonocronic
2012-08-29, 06:50
Ja, absolut. Till skillnad från vissa "gurus" på Internet är jag inte främmande för att uppdatera mig.

Ok. Så vill du förklara din syn på insulin idag?
Verkar ju som du har en hel del koll ändå.

Behöver även svar på varför det kan vara bra med snabba kolhydrater efter ett tungt pass.

Tack

Reaper123
2012-08-29, 06:59
Ok. Så vill du förklara din syn på insulin idag?
Verkar ju som du har en hel del koll ändå.

Behöver även svar på varför det kan vara bra med snabba kolhydrater efter ett tungt pass.
TackFör återhämtningens skull, första vettiga länk jag hittade på google:
http://traningslara.se/lampligt-kolhydratintag-for-idrottare-del-2-kolhydrattiming-for-uthallighetstraning/

King Grub
2012-08-29, 08:59
Ok. Så vill du förklara din syn på insulin idag?
Verkar ju som du har en hel del koll ändå.

Behöver även svar på varför det kan vara bra med snabba kolhydrater efter ett tungt pass.

Tack

1. Det räcker med EAA för full stimulans av muskeluppbyggnaden efter styrketräning.

2. Snabb återhämtning. Praktisk relevans för någon som inte tränar samma muskel igen samma dygn kan diskuteras.

Sniggel
2012-08-29, 13:56
Jag misstänker att anledningen till att Grub tidigare påstod att insulin hade anabola egenskaper på muskler beror på att det fanns djurstudier som visade detta och att man inte hade annat att tro än att det stämde på människor också.
Men så visade det sig alltså inte vara.

Inlägget är mest för de som säger att "vetenskapen ändrar på sig hela tiden".
Det som händer är att bilden nyanseras och blir tydligare. Faktan blir inte fel, bara att man ibland drar för snabba slutsatser.
Men man kan inte alltid vänta med att dra slutsatser förrän man är väldigt nära 100% säkerhet. Det blir meningslöst med forskning då. Eller att leva öht för den delen.

Om man inte nöjer sig med mindre än 100% finns det t ex ingen vits med att äta eftersom det inte är bevisat till 100% att alla människor som har funnits och någonsin kommer att existera behöver mat för att överleva. Du kanske har någon dold typ av fotosyntes som förser dig med all näring du behöver.
nånstans måste man dra gränsen för när man tycker det är vettigt att dra en slutsats.

Har man enbart bevis för att insulin är anabolt hos djur (var det gris, mus?) så känns det vettigt att anta att det är så hos människa också tills motsatsen bevisats.

sonocronic
2012-08-29, 15:03
Jo, sant.