handdator

Visa fullständig version : Hjälp med engergibehov!


GabriellaP
2012-08-28, 13:42
Hej! Hoppas jag kan få hjälp med detta för jag känner mig lite lost för tillfället.
Jag hade tänkt räkna ut mitt energibehov och kom fram till att mitt BEE är ungefär 1370 kcal.

Det jag nu har problem med är min aktivitetsfaktor. Vill ju inte lägga mig för högt men inte för lågt eller.

Jag är 19 år, 167 cm och väger cirka 52 kg. Tränar styrka 3 ggr i veckan och kondition ca 3 ggr per vecka. Passen blir cirka en timme långa. Så räkna med minst 6 timmars träning varje vecka. På frididen rör jag väl inte mer på mig än vad andra gör, har dock ett jobb där jag står upp hela tiden (cirka 15 timmar/vecka)

Så vad tror ni att min aktivitetsfaktor ligger på? Och säg nu inte att jag ska läsa deff-guiden för det har jag gjort men skulle vara intressant att se vad ni tror :)

Ronn
2012-08-28, 13:52
Du får testa dig fram, ingen formler ger dig ett exakt praktist värde ändå bara en utgångspunkt som du kan börja ifrån, istället för aktivitetsfaktor kan du plussa på med vad dina aktiviteter landar på, tycker det är lättare att uppskatta så än att använda en multiplikation.

Reaper123
2012-08-28, 14:14
Jag skulle utgå ifrån 1,3-1,4 och sedan lägga till kcalförbränningen av träningen... eller rentav räkna på 1,5 VARJE dag vare sig du tränar eller ej :)

Förbaskat svårt att träffa rätt då teorin sällan stämmer med praktiken så du får helt enkelt göra en kvalificerad gissning och kolla hur utvecklingen blir efter x antal veckor!