handdator

Visa fullständig version : Regeringen klassificerar DMAA som hälsofarlig vara


Big Eddie
2012-08-28, 13:17
CITAT:
Nu är det klart. På ett möte som hölls i
torsdags denna vecka tog regeringen
beslutet att klassificera ämnena DMAA, 5-
IT, 4-APB, 5-APB, och 6-AP, som
hälsofarliga varor. Från och med den 4
september ska dessa ämnen finnas med i
den förordning som reglerar förbud mot
vissa hälsofarliga varor. Regeringen har
handlagt ärendet snabbt.

http://www.foodmonitor.se/foodmonitorplus/pdfartiklar/regeringen-klassificerar-dmaa-som-halsofarlig-vara.pdf

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/1731-regeringen-klassificerar-dmaa-som-halsofarlig-vara

Ronn
2012-08-28, 13:30
Om du är upprörd, varför i så fall? Om det är hälsofarligt är det väl bra att det förbjuds?

Asdf
2012-08-28, 13:32
Är det hälsofarligt på ett vis som inte är beroende på ifall den som brukar det är knäpp i bollen ser jag det som positivt. Egentligen är det positivt i vilket fall eftersom det till och från kommer upp trådar med personer som trycker i sig allt möjligt utan att läsa vad burken innehåller

Lychgate
2012-08-28, 13:33
Varit så mycket prat om att det ska klassas redan så vem är förvånad?

watertouch
2012-08-28, 13:34
Klart han blir grinig om han ska av Centralstimulerande! ;)

Rikard Jansson
2012-08-28, 13:35
Om du är upprörd, varför i så fall? Om det är hälsofarligt är det väl bra att det förbjuds?

Han kanske struntar i dessa potentiella hälsofarliga effekter, då det antagligen är överdrifter från vem som nu än klassificerar DMAA, som vanligt när det kommer något som gör att man blir typ hög. Jävla förmyndardiktatur etc :)

Big Eddie
2012-08-28, 13:53
http://dmaaresearch.com/

Lillleif
2012-08-28, 14:09
http://dmaaresearch.com/

Låter ju väldigt vetenskapligt: "It is a mild stimulant that is found in a specific type of geranium plant grown primarily in China. This plant has been consumed as food for well over a century."

Är det relevant att den används länge (det har opium oxå) och varför vill man framhäva att det är en "mild" stimulant?

vicarious
2012-08-28, 14:56
Jobbigt läge för alla som sitter på X antal burkar med produkter innehållandes ämnet. :D

Tycker förbudet är ganska vettigt.

Rikard Jansson
2012-08-28, 14:58
vad är det för övrigt som ska vara farligt med det?

KalleTeodor
2012-08-28, 15:04
Vad innebär detta för oss som sitter på en del burkar jack3d. Blir det olagligt att använda dem eller?

vicarious
2012-08-28, 15:06
Vad innebär detta för oss som sitter på en del burkar jack3d. Blir det olagligt att använda dem eller?

Citerar från en av länkarna i första inlägget

Så säger lagen:
Lag (1999:42) om förbud mot vissa
hälsofarliga varor:

”3 § Varor som avses i denna lag får
inte utan tillstånd
1. införas till landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.”

”4 § Den som uppsåtligen bryter mot 3 §
första stycket 2, 3, 4, 5 eller 6 döms till
böter eller fängelse i högst ett år.”
Till lagen hör ”Förordning (1999:58) om
förbud mot vissa hälsofarliga varor”. I
den förordningen kommer enligt
Socialdepartementet från och med den
4 september även DMAA, 5-IT, 4-APB,
5-APB, och 6-AP att listas.

watertouch
2012-08-28, 15:07
Vad innebär detta för oss som sitter på en del burkar jack3d. Blir det olagligt att använda dem eller?

Ja dem blir nog narkotikaklassade.

Lychgate
2012-08-28, 15:07
vad är det för övrigt som ska vara farligt med det?

Det vanliga. Hjärtproblem som kan leda till kollaps, etc.

Det som är mest hälsofarligt med DMAA är nog kombinationen med andra substanster(Koffein t.ex.) och inte just DMAA i sig. Säkert varit några som försökt återskapa effekten av EC stack med det. Dock är jag inte insatt i just detta.

KalleTeodor
2012-08-28, 15:08
Helvete! Så då måste man kasta burkarna då.

SunTzu
2012-08-28, 15:10
Dom lär inte bli narkotikaklassade, och såvitt jag vet så har ingen åkt fast för ens efedrin i Sverige (förutom vid smuggling)

watertouch
2012-08-28, 15:10
Helvete! Så då måste man kasta burkarna då.

Lämna in på apotek är väll lämpligare... Om du nu inte tänker äta upp dem.

vicarious
2012-08-28, 15:12
Helvete! Så då måste man kasta burkarna då.

Måste och måste, men gör man inte tar man ju en onödig risk. En vecka tills det träder i kraft.

Lychgate
2012-08-28, 15:14
Undrar hur många som i ren panik sliter sin burk Crack/Jack3d/Jacked XX ur gymväskan, springer till toaletten och "Flushar sin stash" för att sedan gömma sig under sängen och hoppas att drogpolisen inte knackar på.

KalleTeodor
2012-08-28, 15:14
Måste och måste, men gör man inte tar man ju en onödig risk. En vecka tills det träder i kraft.

om man blir testad eller vad som helst och man tagit jack3d är det ju böter då antar jag?

Pepz
2012-08-28, 15:18
Måste och måste, men gör man inte tar man ju en onödig risk. En vecka tills det träder i kraft.

kom igen
tror du att polisen kommer att göra husrannsakan eller? hur ska de få reda på att jag har ett par burkar hemma?

och att bruka är inte förbjudet.


ni kan i godan ro använda era sista burkar utan att oroa er för repressalier från ordningsmakten

watertouch
2012-08-28, 15:20
Undrar hur många som i ren panik sliter sin burk Crack/Jack3d/Jacked XX ur gymväskan, springer till toaletten och "Flushar sin stash" för att sedan gömma sig under sängen och hoppas att drogpolisen inte knackar på.

hehe lr först överdoserar man sin sista dos... Sen är man där! ;)

KalleTeodor
2012-08-28, 15:25
...

tjing
2012-08-28, 15:31
Det är såklart ett bra förbud.

Effekterna av DMAA går ju att likställa med en relativ mängd centralstimulerande drog om man ska hårddra det.

Sniggel
2012-08-28, 15:33
Är det hälsofarligt på ett vis som inte är beroende på ifall den som brukar det är knäpp i bollen ser jag det som positivt. Egentligen är det positivt i vilket fall eftersom det till och från kommer upp trådar med personer som trycker i sig allt möjligt utan att läsa vad burken innehåller

I ett samhälle måste man tyvärr räkna med att vissa är knäppa i bollen och ta med det i beräkningen när man bedömer risken associerade med vissa substanser. Om du inte är väldigt liberal förstås, då tycker du nog inte att du ska behöva ta smällen för att andra inte tar ansvar för sig själva.

watertouch
2012-08-28, 15:38
I ett samhälle måste man tyvärr räkna med att vissa är knäppa i bollen och ta med det i beräkningen när man bedömer risken associerade med vissa substanser. Om du inte är väldigt liberal förstås, då tycker du nog inte att du ska behöva ta smällen för att andra inte tar ansvar för sig själva.

Utilitarism is the shit KAMRAT!

Sniggel
2012-08-28, 15:45
Utilitarism is the shit KAMRAT!

Det finns mellansteg mellan kommunism och liberalism. Att förbjuda DMAA är knappast kommunistiskt.

Sverker
2012-08-28, 17:59
Låter ju väldigt vetenskapligt: "It is a mild stimulant that is found in a specific type of geranium plant grown primarily in China. This plant has been consumed as food for well over a century."

Är det relevant att den används länge (det har opium oxå) och varför vill man framhäva att det är en "mild" stimulant?

Det är något trix i amerikansk lagstiftning. Finns ämnet naturligt någonstans kan det inte klassas som läkemedel utan kan säljas som kosttillskott...någonting. Jag är lite osäker.

Men jag gissar att mängderna DMAA i maten är mycket mindre än det som krävs för att få en centralstimulerande effekt.

Endorah
2012-08-28, 18:09
Tycker förbudet är löjligt. Känns tyvärr fel att ta upp den diskunionen på detta forum. Fast förvånad är man väl inte. Ingen specifik förlust för mig eftersom jag ändå föredrar koffein.

Morty
2012-08-28, 19:20
Frågan är ju om man fortfarande kan se sig som natty om man använder DMAA nu efter förbudet!

Degpekka
2012-08-28, 19:33
Frågan är ju om man fortfarande kan se sig som natty om man använder DMAA nu efter förbudet!

Släng skiten! :)

BlötSnö
2012-08-28, 19:46
Frågan är ju om man fortfarande kan se sig som natty om man använder DMAA nu efter förbudet!

Natty?

Paperbasket
2012-08-28, 19:49
Undrar med vad natty betyder =)

Sniggel
2012-08-28, 19:50
Frågan är ju om man fortfarande kan se sig som natty om man använder DMAA nu efter förbudet!

Om du går efter WADAs dopingregler är du väl natty så länge du inte använder det på tävling. Att innehav är förbjudet enligt lag gör dig inte dopad per automatik.

blondyz
2012-08-28, 19:59
Om du går efter WADAs dopingregler är du väl natty så länge du inte använder det på tävling. Att innehav är förbjudet enligt lag gör dig inte dopad per automatik.

Är innehav av DMAA förbjudet enligt lag?

m0s
2012-08-28, 20:28
Natty?

Undrar med vad natty betyder =)

Natty = Natural = Träna utan något tillskott i form av dopingpreparat eller centralstimulantia.

Sniggel
2012-08-28, 20:31
Är innehav av DMAA förbjudet enligt lag?

I länken:

Lag (1999:42) om förbud mot vissa
hälsofarliga varor:
”3 § Varor som avses i denna lag får
inte utan tillstånd
1. införas till landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.”
”4 § Den som uppsåtligen bryter mot 3 §
första stycket 2, 3, 4, 5 eller 6 döms till
böter eller fängelse i högst ett år.”
Till lagen hör ”Förordning (1999:58) om
förbud mot vissa hälsofarliga varor”. I
den förordningen kommer enligt
Socialdepartementet från och med den
4 september även DMAA, 5-IT, 4-APB,
5-APB, och 6-AP att listas.

Morty
2012-08-28, 20:37
Släng skiten! :)

Använder inte och har aldrig använd DMAA. Var bara en halvdiskret pik mot de som är "natty BB!" som använder allt som inte är klassat.

Sniggel
2012-08-28, 20:38
Använder inte och har aldrig använd DMAA. Var bara en halvdiskret pik mot de som är "natty BB!" som använder allt som inte är klassat än.

Fixade :P

Sheogorath
2012-08-28, 20:56
Intressant begrepp det där. Hur fan jag som äter kreatin, BCAA, HMB, PEA högkoncetrerad fiskolja, och monsterdoser D-vitamin, d.v.s. sådant som inte finns naturligt i de koncentrationerna jag använder skulle kunna kallas för "natural" förstår jag inte. Men så förstår jag ju inte hur RAW-lyftning tillåter bälte heller. Det är väl lite samma sak. Man har definierat vad "natural bodybuilding" är och då är jag med flera på någon märklig vänster "naturella". :)

Ronn
2012-08-28, 21:51
Intressant begrepp det där. Hur fan jag som äter kreatin, BCAA, HMB, PEA högkoncetrerad fiskolja, och monsterdoser D-vitamin, d.v.s. sådant som inte finns naturligt i de koncentrationerna jag använder skulle kunna kallas för "natural" förstår jag inte. Men så förstår jag ju inte hur RAW-lyftning tillåter bälte heller. Det är väl lite samma sak. Man har definierat vad "natural bodybuilding" är och då är jag med flera på någon märklig vänster "naturella". :)

Inte så konstigt, det är just definitionen som avgör. ;)

Latissimus Dorsi
2012-08-28, 21:55
Intressant begrepp det där. Hur fan jag som äter kreatin, BCAA, HMB, PEA högkoncetrerad fiskolja, och monsterdoser D-vitamin, d.v.s. sådant som inte finns naturligt i de koncentrationerna jag använder skulle kunna kallas för "natural" förstår jag inte. Men så förstår jag ju inte hur RAW-lyftning tillåter bälte heller. Det är väl lite samma sak. Man har definierat vad "natural bodybuilding" är och då är jag med flera på någon märklig vänster "naturella". :)

Problematiken ligger i att besluten tas av personer som är väldigt dåligt insatta i träning.

watertouch
2012-08-28, 22:30
Intressant begrepp det där. Hur fan jag som äter kreatin, BCAA, HMB, PEA högkoncetrerad fiskolja, och monsterdoser D-vitamin, d.v.s. sådant som inte finns naturligt i de koncentrationerna jag använder skulle kunna kallas för "natural" förstår jag inte. Men så förstår jag ju inte hur RAW-lyftning tillåter bälte heller. Det är väl lite samma sak. Man har definierat vad "natural bodybuilding" är och då är jag med flera på någon märklig vänster "naturella". :)

"Darwin" sa det bäst...

Men visst man kan hjälpa till lite med kosttilskott... Bra gener vore bättre... Men man får spela den hand som Gud givit en.

Alt. flytta till Afrika för D-vitamin, äta en 4liter lingon om dagen (kreatin) öhh torkad äggvita kanske som BCAA, Vem behöver PEA när rebellsoldater jagar dig *flex*

deadich
2012-08-28, 22:40
Ja dem blir nog narkotikaklassade.

Nej. Det är förbud mot hälsofarliga varor vi pratar om. Den har inte blivit narkotikaklassad och kommer antagligen inte bli det.

deadich
2012-08-28, 22:44
När kommer lagen träda i kraft? Brukar ju ta något halvår

Om du går efter WADAs dopingregler är du väl natty så länge du inte använder det på tävling. Att innehav är förbjudet enligt lag gör dig inte dopad per automatik.

Vettefan. Efedrin är väl heller inte nark.klassat utan bara klassat som hälsofarligt? Jag vettefan om jag ser någon som kör ECA-stack eller efedrin öht som naturlig. Även clenbuterol är endast klassat som hälsofarligt och någon som kör clen är absolut inte ren i mina ögon.

Degpekka
2012-08-29, 00:51
Den träder i kraft 4/9-12.

Cerberus
2012-08-29, 21:37
med tanke på hur "effektivt"(dvs ineffektivt) vårat lagsystem är så skulle jag inte oroa mig ett dugg. Men jag har ju dragit i mig en hel del olagliga grejer igenom mitt liv plus känt massa knarkare och ja, du ska nog ha världens otur om någon tar dig.

Jag är liberal som fan så jag bryr mig inte det minsta. Men jag är "speciell" också.

Sniggel
2012-08-29, 22:39
"Darwin" sa det bäst...

Men visst man kan hjälpa till lite med kosttilskott... Bra gener vore bättre... Men man får spela den hand som Gud givit en.

Alt. flytta till Afrika för D-vitamin, äta en 4liter lingon om dagen (kreatin) öhh torkad äggvita kanske som BCAA, Vem behöver PEA när rebellsoldater jagar dig *flex*

Sen kan man dra det ytterligare och inse att det inte finns någon tydlig gräns för vad som är naturligt. För hur tar du dig till Afrika? Är det med flyg? Krävs rätt mycket teknologi för att skapa ett flygplan, inte i närheten av vad som krävs för att framställa d-vitamin antar jag.

Får man lov att äta bröd? Bröd är inte naturligt men med hjälp av de maskiner som processar vetet kan man få en typ av mjöl som man sedan kan baka till ett livsmedel som är väldigt tätt på kolhydrater. De som använder dessa livsmedel har en fördel mot andra nattys eftersom det blir lättare att kolhydratsladda.

midwinterholes
2012-08-29, 23:03
Vettefan. Efedrin är väl heller inte nark.klassat utan bara klassat som hälsofarligt? Jag vettefan om jag ser någon som kör ECA-stack eller efedrin öht som naturlig. Även clenbuterol är endast klassat som hälsofarligt och någon som kör clen är absolut inte ren i mina ögon.

DMAA är enligt mig värdelöst...så nån som smäller i sig det ser jag som natural. Clen är definitivt inte natural och saker som Ostarine eller andra SARMS är verkligen inte natural eller odopad trots att det inte är klassat. Tycker det beror på effekt och inte på vad som är klassat. Skulle iof inte kalla nån som äter kreatin för "onaturlig".

Doctor Snuggles
2012-08-29, 23:18
Intressant begrepp det där. Hur fan jag som äter kreatin, BCAA, HMB, PEA högkoncetrerad fiskolja, och monsterdoser D-vitamin, d.v.s. sådant som inte finns naturligt i de koncentrationerna jag använder skulle kunna kallas för "natural" förstår jag inte. Men så förstår jag ju inte hur RAW-lyftning tillåter bälte heller. Det är väl lite samma sak. Man har definierat vad "natural bodybuilding" är och då är jag med flera på någon märklig vänster "naturella". :)

Ja, skiljelinjen är lite godtycklig. X mängd prestationsökning är inte tillåten, men mängden Y är.

Doctor Snuggles
2012-08-29, 23:19
Sen kan man dra det ytterligare och inse att det inte finns någon tydlig gräns för vad som är naturligt. För hur tar du dig till Afrika? Är det med flyg? Krävs rätt mycket teknologi för att skapa ett flygplan, inte i närheten av vad som krävs för att framställa d-vitamin antar jag.

Får man lov att äta bröd? Bröd är inte naturligt men med hjälp av de maskiner som processar vetet kan man få en typ av mjöl som man sedan kan baka till ett livsmedel som är väldigt tätt på kolhydrater. De som använder dessa livsmedel har en fördel mot andra nattys eftersom det blir lättare att kolhydratsladda.

De flesta äldre människor idag lever ganska "onaturligt", med allehanda piller för hjärtat o dyl de stoppar i sig för att leva lite längre.

Cerberus
2012-08-29, 23:29
naturlig kroppsbyggning är en oxymoron(motsägelse i sig självt).

är för likgiltig för att förklara mer än så..


edit: kan inte sova och jag har deletat mitt jävla facebook-konto så ja får väl förpesta detta forumet igen :P

Onigiri
2012-08-30, 09:09
Stopp och belägg. Ska ni guldgossar göra er av med random dmaa pwoprodukt så slänger ni iväg ett PM till mig först!

Morty
2012-08-30, 09:15
naturlig kroppsbyggning är en oxymoron(motsägelse i sig självt).

är för likgiltig för att förklara mer än så..


edit: kan inte sova och jag har deletat mitt jävla facebook-konto så ja får väl förpesta detta forumet igen :P

Bara om man tycker att en skivstång+viktkakor är onaturliga. För man kan bli rätt stor utan kemiska substanser också. Men jag tycker också att det är ett personligt val, tills det går ut över andra personer. Då är det inte ok längre. Men jag tror inte att så många hobbybyggare har problem med det.

Om man ska tävla i något tycker jag inte att man ska dopa sig.

Rikard Jansson
2012-08-30, 09:17
Stopp och belägg. Ska ni guldgossar göra er av med random dmaa pwoprodukt så slänger ni iväg ett PM till mig först!

in4this, jag kan förstås lagligt göra av med en del också om ni ändå ska kasta bort det, det träder som sagt inte i kraft förrän den fjärde, så skicka all er skit till mig ;D (och oni!)

davidandersson
2012-08-30, 13:56
in4this, jag kan förstås lagligt göra av med en del också om ni ändå ska kasta bort det, det träder som sagt inte i kraft förrän den fjärde, så skicka all er skit till mig ;D (och oni!)

Antar att du skämtar men svarar ändå. Varför skulle någon vilja förse någon annan med ett hälsofarligt pulver*screwy*

vicarious
2012-08-30, 14:31
Antar att du skämtar men svarar ändå. Varför skulle någon vilja förse någon annan med ett hälsofarligt pulver*screwy*

De kanske får en liten slant för det?

Rikard Jansson
2012-08-30, 14:44
Antar att du skämtar men svarar ändå. Varför skulle någon vilja förse någon annan med ett hälsofarligt pulver*screwy*

Därför att det inte alls är så jävla hälsofarligt, utan bannas mest för att det är ett ganska kraftigt berusningsmedel. Skulle heroin vara helt ofarligt skulle det ändå inte få säljas.

Jag gillar det för att det ger en bra kick som PWO!

Sheogorath
2012-08-30, 15:14
Antar att du skämtar men svarar ändå. Varför skulle någon vilja förse någon annan med ett hälsofarligt pulver*screwy*

Det är precis lika hälsofarligt nu som det var för en månad sedan och det borde alla utom imbiciller fatta. Om någon trodde att det var hälsokost så tycker jag synd om dem.

Sniggel
2012-08-30, 16:28
det är precis lika hälsofarligt nu som det var för en månad sedan och det borde alla utom imbiciller fatta. Om någon trodde att det var hälsokost så tycker jag synd om dem.

+1000

Verkar finnas en del "lawful neutral" här som mestadels bryr sig om vad som är lagligt och i andra hand funderar själv på vad som är etiskt/säkert/moraliskt.
Helt ok att bry sig om lagen men man borde tänka själv i första hand och bry sig om lagen i andra hand. Lagen är knappast perfekt. Det är t ex olagligt att vara homosexuell i vissa länder och i vissa kulturer är det förbjudet att dricka alkohol och det är väl ganska förståeligt. Men här har vi inga problem med att dricka alkohol.
Jag försvarar inte DMAA på något sätt utan vill bara påpeka att det är bra att tänka och ha egna åsikter.

Doctor Snuggles
2012-08-30, 16:31
D&D reference ftw. :D

KalleTeodor
2012-08-30, 17:30
+1000

verkar finnas en del "lawful neutral" här som mestadels bryr sig om vad som är lagligt och i andra hand funderar själv på vad som är etiskt/säkert/moraliskt.
Helt ok att bry sig om lagen men man borde tänka själv i första hand och bry sig om lagen i andra hand. Lagen är knappast perfekt. Det är t ex olagligt att vara homosexuell i vissa länder och i vissa kulturer är det förbjudet att dricka alkohol och det är väl ganska förståeligt. Men här har vi inga problem med att dricka alkohol.
Jag försvarar inte dmaa på något sätt utan vill bara påpeka att det är bra att tänka och ha egna åsikter.

+100000

Cerberus
2012-08-30, 17:51
jag har få vänner, relationer med folk och är lite smått antisocial(jobbar på att bli social och fin i kanten). Så mina åsikter kan ni skita i eller irritera er på som fan, era val. Jag har inte haft några problem med Tjack3d mer än att ja blir lite nere efteråt. Men ja, e man missbrukare så e man(jag e fett full o benzad nu så ja.., jag är ärlig iaf).

jag tävlar inte i något förutom emot mig själv, hade kanske brytt mig mer om moralen i detta ämne om jag var aktivt tävlande. Jag är smart(ibland) och tar utbildade val(ibland) vad jag stoppar i mig. Inga steroider i mig än men mkt fettförbrännande illegala grejer har ja prövat på plus recreational shit.

Ni kan se mig som en idiot-junkie, I dont care :) jag är det.

Lithargo
2012-08-30, 18:17
varför får jag inte ta ansvar för mig själv?=/

Alexx
2012-08-30, 18:35
jag har få vänner, relationer med folk och är lite smått antisocial(jobbar på att bli social och fin i kanten). Så mina åsikter kan ni skita i eller irritera er på som fan, era val. Jag har inte haft några problem med Tjack3d mer än att ja blir lite nere efteråt. Men ja, e man missbrukare så e man(jag e fett full o benzad nu så ja.., jag är ärlig iaf).

jag tävlar inte i något förutom emot mig själv, hade kanske brytt mig mer om moralen i detta ämne om jag var aktivt tävlande. Jag är smart(ibland) och tar utbildade val(ibland) vad jag stoppar i mig. Inga steroider i mig än men mkt fettförbrännande illegala grejer har ja prövat på plus recreational shit.

Ni kan se mig som en idiot-junkie, I dont care :) jag är det.


Benzad? Vad betyder det?
Antar att det är slang för ngt sorts knark..

Förstår mig inte på folk som dig.

Du verkar inte direkt ha några spärrar, hur kommer det sig att du inte börjat med steroider? Borde ju passa fint till resten av skiten du proppar i dig.


:smash:

Cerberus
2012-08-30, 18:47
Benzad? Vad betyder det?
Antar att det är slang för ngt sorts knark..

Förstår mig inte på folk som dig.

Du verkar inte direkt ha några spärrar, hur kommer det sig att du inte börjat med steroider? Borde ju passa fint till resten av skiten du proppar i dig.


:smash:

Du är vis. Det e så sant. Jag funderar fortfarande på det men dock en minimal dos för humörhöjning(min mentala status är det mest instabila i mig).

Jag har absolut spärrar, de har dock blivit smöriga, luddiga. Droger är ingen bra lösning in the long run. Jag har förlorat min kärlek till kroppsbyggning sen väldigt länge tillbaka(1-2 år) och jag kommer att börja cykla(konditionsträning är bevisat bättre än antidepressiva mediciner som jag förstått och min hälsa är det ja prioriterar först), att överleva och leva ett relativt njutbart liv är det jag vill. Om det kräver att jag gör ännu mer radikala förändringar i mitt liv so be it. Jag har inte problem med det, förr i tiden var träning något annat för mig men nu är min mentala hälsa det som jag prioriterar allra högst). Jag gör inte de mest rationella valen jämt men jag har en känsla som leder mig rätt in the long run, jag ger aldrig upp. Jag tänker försöka mig på allt för att må bra på ett relativt naturligt sätt för jag vet att piller bara fixar symtomen kortsiktigt och inte på lång sikt).

davidandersson
2012-08-30, 18:57
varför får jag inte ta ansvar för mig själv?=/

Visst, gärna. Tar du ansvar för dig själv när du måste gå till doktorn med?

stemag
2012-08-30, 19:00
jag kommer att börja cykla(konditionsträning är bevisat bättre än antidepressiva mediciner som jag förstått och min hälsa är det ja prioriterar först), ).


+1 Du kommer att frigöra en hel del endorfiner när du konditionstränar, cyklingen är verkligen nått som gör att jag mår bra och känner mej lugn av efteråt.

Lycka till, hälsan kommer alltid först. :)

davidandersson
2012-08-30, 19:02
Det är precis lika hälsofarligt nu som det var för en månad sedan och det borde alla utom imbiciller fatta. Om någon trodde att det var hälsokost så tycker jag synd om dem.

Första meningen har du naturligtvis helt rätt i.

Hälsokost? Nej! Men hälsofarligt? Varför skulle man tro det?

Cerberus
2012-08-30, 19:02
+1 Du kommer att frigöra en hel del endorfiner när du konditionstränar, cyklingen är verkligen nått som gör att jag mår bra och känner mej lugn av efteråt.

Lycka till, hälsan kommer alltid först. :)

tack tack! jag vet, jag har varit besatt konditionsidrottare för många år sen. Nu har jag dock otroligt starka anledningar till att göra detta till min medicinska vana. Cykling får bli min grej för mina missbildade fötter gör för ont just nu för att springa(och jag avskyr löpning ärligt talat).

tack tack :)

davidandersson
2012-08-30, 19:08
+1000

Verkar finnas en del "lawful neutral" här som mestadels bryr sig om vad som är lagligt och i andra hand funderar själv på vad som är etiskt/säkert/moraliskt.
Helt ok att bry sig om lagen men man borde tänka själv i första hand och bry sig om lagen i andra hand. Lagen är knappast perfekt. Det är t ex olagligt att vara homosexuell i vissa länder och i vissa kulturer är det förbjudet att dricka alkohol och det är väl ganska förståeligt. Men här har vi inga problem med att dricka alkohol.
Jag försvarar inte DMAA på något sätt utan vill bara påpeka att det är bra att tänka och ha egna åsikter.

Hur tänker du att man ska skaffa sig denna kunskap själv om man får fråga? Är "experterna" här inne överens?

Rikard Jansson
2012-08-30, 19:09
De kan väl klassa det som hälsofarlig vara utan att slänga en i fängelse om man väljer att ignorera deras råd?

davidandersson
2012-08-30, 19:13
De kan väl klassa det som hälsofarlig vara utan att slänga en i fängelse om man väljer att ignorera deras råd?

Det tycker jag beror helt och hållet på hur säkra de är på att det är hälsofarligt och hur hälsofarligt det anses vara.

Lithargo
2012-08-30, 19:31
Visst, gärna. Tar du ansvar för dig själv när du måste gå till doktorn med?

kan tänka mig att köpa en försäkring=)

Rikard Jansson
2012-08-30, 19:33
Det tycker jag beror helt och hållet på hur säkra de är på att det är hälsofarligt och hur hälsofarligt det anses vara.

Varför? Jag hamnar inte i fängelse om jag har arsenik hemma, och det är väldigt mycket hälsofarligare. Enda skillnaden är att den ena ger ett "rus" och förbjuds därmed omedelbart och basta :)

KalleTeodor
2012-08-30, 19:59
Någon mer än jag som typ blir lugn eller vad man ska säga på dmaa? är väl lite aggressiv imellanåt annars och när jag har dmaa i mig så blir jag mycket lugnare.

Sniggel
2012-08-30, 21:58
Hur tänker du att man ska skaffa sig denna kunskap själv om man får fråga? Är "experterna" här inne överens?

Jag personligen tycker att om man köper en PWO så kollar man ingredienslistan för att se vad som är i. Förstår man inte vad det står så kanske man får vara medveten om att man gör ett "uneducated choice". Vill man inte göra ett sånt val så antingen så avstår man eller så letar man upp informationen innan man köper. Sen kanske vissa är ok med att "en polare rekommenderar det". Men det är ju förstås ens eget ansvar om man litar på den polaren eller inte.

Dessutom behöver inte experterna vara överens eftersom det inte finns något exakt svar på om "det är värt risken eller inte". Så är det ju även med nya läkemedel. En läkare kan ju göra en personlig bedömning om hen tycker att medicin "X" har fler potentiella fördelar än nackdelar i det specifika fallet.
På samma vis är det ens personliga ansvar att antingen lita på någon annans rekommendation, ta reda på infon själv, eller avstå från att köpa. Man måste inte köpa PWO bara för att man tränar nämligen.

(Ja jag jämförde läkemedel med en viss genre av kosttillskott. Jag tycker liknelsen är befogad.)

edit: Sen kan jag lägga till att jag vet att kunskapen generellt är otroligt låg när det kommer till kosttillskott och många kanske har bilden av att bara för att man kan köpa något på laglig väg så är det ofarligt. Så är det ju inte och det gäller inte för vissa receptfria huvudvärkstabletter heller.

Sniggel
2012-08-30, 22:00
Varför? Jag hamnar inte i fängelse om jag har arsenik hemma, och det är väldigt mycket hälsofarligare. Enda skillnaden är att den ena ger ett "rus" och förbjuds därmed omedelbart och basta :)

Lagen är inte perfekt och det är fritt fram att ifrågasätta den och försöka väcka opinion för ändringar om du känner starkt för en viss åsikt.

KalleTeodor
2012-10-12, 11:28
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Regeringen-klassificerar-DMAA-som-halsofarlig-vara/

enligt denna länk står det att det också är olagligt att konsumera. enligt ts länk var det inte det . Vad är det som gäller egentligen?

Akada
2012-10-12, 12:32
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Regeringen-klassificerar-DMAA-som-halsofarlig-vara/

enligt denna länk står det att det också är olagligt att konsumera. enligt ts länk var det inte det . Vad är det som gäller egentligen?
Att en substans klassas som hälsofarlig vara innebär att den är olaglig att framställa, importera och inneha.

Alltså inte olagligt att ha det i blodet.

edit: såg var du fick konsumera från nu, men då är det bara att googla sig vidare till en lagtext ang. hälsofarliga varor för detaljer.

edit2: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19990042.htm

3 § Varor som avses i denna lag får inte utan tillstånd
1. införas till landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.

edit3: onödigt av mig att ens googla, länk finns ju i slutet där :d

Sheogorath
2012-10-12, 12:38
Jag personligen tycker att om man köper en PWO så kollar man ingredienslistan för att se vad som är i. Förstår man inte vad det står så kanske man får vara medveten om att man gör ett "uneducated choice". Vill man inte göra ett sånt val så antingen så avstår man eller så letar man upp informationen innan man köper. Sen kanske vissa är ok med att "en polare rekommenderar det". Men det är ju förstås ens eget ansvar om man litar på den polaren eller inte.

Dessutom behöver inte experterna vara överens eftersom det inte finns något exakt svar på om "det är värt risken eller inte". Så är det ju även med nya läkemedel. En läkare kan ju göra en personlig bedömning om hen tycker att medicin "X" har fler potentiella fördelar än nackdelar i det specifika fallet.
På samma vis är det ens personliga ansvar att antingen lita på någon annans rekommendation, ta reda på infon själv, eller avstå från att köpa. Man måste inte köpa PWO bara för att man tränar nämligen.

(Ja jag jämförde läkemedel med en viss genre av kosttillskott. Jag tycker liknelsen är befogad.)

edit: Sen kan jag lägga till att jag vet att kunskapen generellt är otroligt låg när det kommer till kosttillskott och många kanske har bilden av att bara för att man kan köpa något på laglig väg så är det ofarligt. Så är det ju inte och det gäller inte för vissa receptfria huvudvärkstabletter heller.

:thumbup:

KalleTeodor
2012-10-12, 13:01
Att en substans klassas som hälsofarlig vara innebär att den är olaglig att framställa, importera och inneha.

Alltså inte olagligt att ha det i blodet.

edit: såg var du fick konsumera från nu, men då är det bara att googla sig vidare till en lagtext ang. hälsofarliga varor för detaljer.

edit2: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19990042.htm

3 § Varor som avses i denna lag får inte utan tillstånd
1. införas till landet,
2. överlåtas,
3. framställas,
4. förvärvas i överlåtelsesyfte,
5. bjudas ut till försäljning, eller
6. innehas.

edit3: onödigt av mig att ens googla, länk finns ju i slutet där :d

så man kan inte torska sitt körkort om man skulle ha det i blodet? ( sry för korspost skrev detta i en annan tråd också...)

Sniggel
2012-10-12, 15:31
så man kan inte torska sitt körkort om man skulle ha det i blodet? ( sry för korspost skrev detta i en annan tråd också...)

Nu försöker jag leta efter sätt att sätta dit någon med DMAA i sig och den här är väldigt långsökt:

4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217).

Då måste det först synas att du är påverkad av DMAA. Att du misstänks för att "ha tagit något". Inte bara det, dessutom ska det var så väldigt tydligt att polisen tror att du dragit en eller två linor kokain innan du satte dig i bilen.
Och jag hoppas inte "någon" tar så mycket DMAA att man blir en "Duracellkanin / Elliot Reid".

KalleTeodor
2012-10-12, 15:36
Nu försöker jag leta efter sätt att sätta dit någon med DMAA i sig och den här är väldigt långsökt:

4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om
1. föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,
2. föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller
3. framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Lag (1999:217).

Då måste det först synas att du är påverkad av DMAA. Att du misstänks för att "ha tagit något". Inte bara det, dessutom ska det var så väldigt tydligt att polisen tror att du dragit en eller två linor kokain innan du satte dig i bilen.
Och jag hoppas inte "någon" tar så mycket DMAA att man blir en "Duracellkanin / Elliot Reid".

Man ser ju inte ut att va drogpåverkad heller. Då bör de vara ganska lugnt.

Pepz
2012-10-12, 15:47
så man kan inte torska sitt körkort om man skulle ha det i blodet? ( sry för korspost skrev detta i en annan tråd också...)

nej

Akada
2012-10-12, 15:57
Man ser ju inte ut att va drogpåverkad heller. Då bör de vara ganska lugnt.
Då åker du snarare på att du kört bil medan du inte varit i skick att göra det, inte just pga att det var DMAA som försatt dig i det skicket.

Sniggel
2012-10-12, 16:03
Här står något som kanske är intressant:

http://www.ebrid.org/default.asp?path=25031%2C25220&pageid=37159

KalleTeodor
2012-10-12, 16:05
Då åker du snarare på att du kört bil medan du inte varit i skick att göra det, inte just pga att det var DMAA som försatt dig i det skicket.

Skulle aldrig köra bil om jag var påverkad. Jag blir inte påverkad av dmaa så att jag inte kan köra bil. det är inte alkohol eller dödsknark. snarare tvärtom. mer fokuserad.

Sniggel

dmaa är inte narkotikaklassat.

Pepz
2012-10-12, 16:06
Här står något som kanske är intressant:

http://www.ebrid.org/default.asp?path=25031%2C25220&pageid=37159

vilket failar på
den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen i så stor mängd att det under färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet

där inte DMAA är med

Sniggel
2012-10-12, 17:36
Sant sant...
Tänkte lite för snabbt där.

Thornblom
2012-10-12, 20:04
Någon mer än jag som typ blir lugn eller vad man ska säga på dmaa? är väl lite aggressiv imellanåt annars och när jag har dmaa i mig så blir jag mycket lugnare.

Ja. Och jag har ADD.