handdator

Visa fullständig version : ser detta bra ut?


karim322
2012-08-28, 11:30
Ja ska tbx till gymmet snart och har sökt och hittat en bra kostschema enligt mig som ja gjort om lite samt en träningschema..

Vad tycker ni om den? äter jag lite eller för mycket? bra med protein?
dåligt? varför?

Frukost
100g Kalkon
200g (5st) Äggvita
30g (2st) Äggula
100g Tomat/Paprika
3dl Apelsinjuice
10g Kreatin Monohydrat ex. Mikroniserat Kreatin
Kcal 538 Protein 50g Kolhydrat 32 Fett 20,5g

Lunch - 60 min innan träning
200g Kalkon/Kycklingfile/Magert nötkött alt. mager fisk.
100g Potatis
200g Blandade grönsaker
Kcal 507 Protein 51g Kolhydrat 46,5g Fett 11g


30 min innan träning
1-2 skopor vassleprotein

direkt efter passet
10g Kreatin Monohydrat ex. Mikroniserat Kreatin
1 banan

middag - 30 min efter träning
200g Kalkon/Kycklingfile/Magert nötkött alt. mager fisk.
250g Potatis
200g Blandade grönsaker

mellanmål
2 dl vassleprotein

kvällsmat
tonfisk
Kvarg (kesella lätt) alt. Cottage Cheese (minikeso)
Funlight Wildberrys (Valfri mängd, blandas med kvargen)
1 dl vassleprotein


Träningschema

Mån
Knäböj 3*5
Benpress 2*8
Stående vadpress 3*15
Crunches 3*15 (med vikt om det behövs).



Onsdag
Bänkpress 3*5
Snebänkpress alt. Sned hantelpress 2*8
Millitärpress 3*8
Liggande triceppress 3*8



Fredag
Marklyft 2*5
Latsdrag 3*8
Sittande rodd alt. Hantelrodd 3*8
Skivstångscurl alt. Hantelcurl 3*8
Liggande benlyft 3*15


hur ser det ut?
tack koloomedlemaarr

Jeml
2012-08-28, 11:35
svårt att säga bra/dåligt när man inte vet hur stor du är, vad din energibalans ligger på och vad du vill åstadkomma.

generellt är det bra mat. Hur mkt protein/dag? ser ut att vara i överkant jag hade prioriterat mer carbs tror jag och mindre pulver -> mer mat.

1684_
2012-08-28, 11:37
Väldigt fettsnålt enligt mig....


Sen e de ju bra å veta, könet, ålder, längd & vikt och framförallt MÅLET. Antar iaf att de e deff?

karim322
2012-08-28, 11:41
17 år
187cm
83kg
har fett och chips bröst.
ja funderar på byta ut visa tillskott mot makrill i konserv.

det blir typ 200-250 g protein sammanlagt

Jeml
2012-08-28, 11:43
om du ska deffa så räkna bara 2g protein / kg kv och ät mindre kcal än du gör av med så är det BRA.

simple as that.

karim322
2012-08-28, 11:43
Väldigt fettsnålt enligt mig....


Sen e de ju bra å veta, könet, ålder, längd & vikt och framförallt MÅLET. Antar iaf att de e deff?

målet är att få en fin kropp, vill öka i muskelmassa och minska fett.
aa det är absolut en deff.. men ja tror fortfarande man kan köra på denna schema och träna för utanför deff

karim322
2012-08-28, 11:45
om du ska deffa så räkna bara 2g protein / kg kv och ät mindre kcal än du gör av med så är det BRA.

simple as that.

men ifall 2g protein/ kg = 2 x 83 = 166 - 200 = 34 dvs 34 onödiga g protein?

Jeml
2012-08-28, 11:53
Inte onödigt protein. Det finns dock inga studier som visar på att man kan dra nytta av ett högre protein intag än 2g/ kg kv. det är ju bättre med "för mkt" än för lite iaf.

karim322
2012-08-28, 11:59
Inte onödigt protein. Det finns dock inga studier som visar på att man kan dra nytta av ett högre protein intag än 2g/ kg kv. det är ju bättre med "för mkt" än för lite iaf.

helt rätt,

men tror du ja kmr se resultat efter 1 månad?

Jeml
2012-08-28, 12:12
helt rätt,

men tror du ja kmr se resultat efter 1 månad?

ja, hur mkt beror på hur stort underskott du lägger dig på.

Reaper123
2012-08-28, 12:34
målet är att få en fin kropp, vill öka i muskelmassa och minska fett.
aa det är absolut en deff.. men ja tror fortfarande man kan köra på denna schema och träna för utanför deff

helt rätt,

men tror du ja kmr se resultat efter 1 månad?Rimmar lite illa, för inte det enklast att lyckas med mindre fett och mer muskler samtidigt om du nu inte är totalt ovan på gymmet och då lättare lägger på dig massa!

Funkar defintivt som deffupplägg och mår du bra och orkar träna lär du efter x antal månader nå ditt mål! X beror hur pass stort underskott du ligger på dagligen, men räkna med att det tar längre än en månad (du lär ju dock med rent visuellt se en skillnad redan då)

Edit: jag äter hellre min mat än att inta via pulver, så att byta bort "mellanmålspulver" mot riktig mat är ingen dum idé om du vill öka på mättnadskänslorna :)

Pretorian
2012-08-28, 12:45
jag äter hellre min mat än att inta via pulver, så att byta bort "mellanmålspulver" mot riktig mat är ingen dum idé om du vill öka på mättnadskänslorna :)

Hear, hear.

karim322
2012-08-28, 18:58
ja, hur mkt beror på hur stort underskott du lägger dig på.

Ursäkta mig, men ja kanske låter lite dum när ja ställer denna fråga.
Vad menar ni med hur stort underskott du lägger dig på? så tacksam för att ni tar mig med full respekt.

Jeml
2012-08-28, 19:03
Ursäkta mig, men ja kanske låter lite dum när ja ställer denna fråga.
Vad menar ni med hur stort underskott du lägger dig på? så tacksam för att ni tar mig med full respekt.

om du behöver äta 2600kcal/dag för att behålla din vikt men endast äter 1600kcal så ligger du på ett underskott av 1000kcal/dag.

1kg fett=ca7500kcal

vilket betyder att 1000kcal underskott/dag resulterar i att du kommer tappa ungefär 1kg i veckan.

Sheogorath
2012-08-28, 19:04
Ursäkta mig, men ja kanske låter lite dum när ja ställer denna fråga.
Vad menar ni med hur stort underskott du lägger dig på? så tacksam för att ni tar mig med full respekt.

Ju snabbare du går ner i vikt desto större energiunderskott har du skapat. Energiunderskottet är den mängd energi som fattas för att kroppsvikten ska kunna hållas jämn. Ett underskott skapar man genom att äta mindre, röra på sig mer eller en kombination. Det är däremot inte bra att gå ner hur snabbt som helst i vikt om man inte är gravt överviktig, eftersom man lätt förlorar muskelmassa och inte bara fett om man går ner för snabbt.

Rhoads
2012-08-28, 19:04
Ursäkta mig, men ja kanske låter lite dum när ja ställer denna fråga.
Vad menar ni med hur stort underskott du lägger dig på? så tacksam för att ni tar mig med full respekt.

Du vet, kalorier och sånt?

karim322
2012-08-28, 19:08
om du behöver äta 2600kcal/dag för att behålla din vikt men endast äter 1600kcal så ligger du på ett underskott av 1000kcal/dag.

1kg fett=ca7500kcal

vilket betyder att 1000kcal underskott/dag resulterar i att du kommer tappa ungefär 1kg i veckan.

jahaa, nu hänger ja med.

Men hur vet ja hur mkt ja ligger på?

Sheogorath
2012-08-28, 19:12
jahaa, nu hänger ja med.

Men hur vet ja hur mkt ja ligger på?

Det vet du bara om du vet hur mycket du går ner i vikt (och de första veckorna räknas inte eftersom man tappar mycket vätska och tarminnehåll då). För de flesta är det inte superviktigt att ha en siffra på det. Man justerar maten så att man går upp eller ner i vikt i lagom takt helt enkelt.

karim322
2012-08-28, 19:29
Det vet du bara om du vet hur mycket du går ner i vikt (och de första veckorna räknas inte eftersom man tappar mycket vätska och tarminnehåll då). För de flesta är det inte superviktigt att ha en siffra på det. Man justerar maten så att man går upp eller ner i vikt i lagom takt helt enkelt.

aha okej, fast finns det inte nån kalkyl som visar hur mkt jag ska ligga på ifall ja vill behålla min vikt ?

dessutom, tack för att du lägger tid o hjälper mig

Sheogorath
2012-08-28, 20:03
aha okej, fast finns det inte nån kalkyl som visar hur mkt jag ska ligga på ifall ja vill behålla min vikt ?

dessutom, tack för att du lägger tid o hjälper mig

Kalkylerna baseras på att man uppskattar sin aktivitetsnivå och sätter en siffra på det. Det är så svårt att kalkylerna i praktiken blir värdelösa i min mening. Det enda säkra sättet är att väga och näringsberäkna allt man stoppar i munnen och se vid vilket energiintag man håller vikten stabil i säg två veckor.

Man får börja med att höfta. Göra en grov skattning och se vad som händer med vikten när man äter det antalet kalorier.