handdator

Visa fullständig version : Fördelning av näringsämnen över dagen


peliqan
2012-08-28, 08:53
Hej, jag försöker ligga på ett högt proteinintag i min kost men det blir ju jävligt dyrt i längden att komma hem från skolan och trycka i sig massor med kött/keso/whatever varje dag. Så jag undrar om det skulle funka att vräka på med kött under lunchen i skolan och på så vis täcka en större del av dagens proteinbehov då? På så vis skulle jag kunna äta mest billiga kolhydrater när jag kommer hem tänker jag. självklart även protein på kvällen men kanske lite mindre då. Fördelar/nackdelar med det? Målet är att lägga på mig några kilo muskler och tränar oftast efter skolan. Tacksam för synpunkter!

Pretorian
2012-08-28, 08:57
Ja, du kan fylla på med massa proteiner vid lunchen och täcka ditt dagliga behov men vad jag förstår och vad jag försöker gå efter är att äta det största målet EFTER träningen och då vill jag ha massa proteiner.

Så stämmer mina tankar kan det vara negativt med att inte få i sig så mycket proteiner på kvällen efter träningen men det beror på hur mycket du faktiskt får i dig då.

peliqan
2012-08-28, 09:06
Ja, du kan fylla på med massa proteiner vid lunchen och täcka ditt dagliga behov men vad jag förstår och vad jag försöker gå efter är att äta det största målet EFTER träningen och då vill jag ha massa proteiner.

Så stämmer mina tankar kan det vara negativt med att inte få i sig så mycket proteiner på kvällen efter träningen men det beror på hur mycket du faktiskt får i dig då.

Jo, vet att protein efter träning är viktigt och äter alltid lagad mat efter träningen på kvällen. Skulle kanske lägga 40g protein totalt under kvällen efter träningen och kanske kunna byta ut kvällsmålet som idag består av kvarg/keso mot typ macka/gröt/yoghurt istället? Kan det ha några märkbära effekter på muskeltillväxt om jag totalt sett under dagen har fått i mig ca 2,5g protein/kg kv?

Pretorian
2012-08-28, 09:38
Får du i dig 40 gram protein post workout och sen 2,5 gram / kg kv totalt sett så tror jag inte du behöver vara orolig.

tjing
2012-08-28, 14:24
nm