handdator

Visa fullständig version : Är detta överträning eller bara gnälliga bitches?


RoRoo
2012-08-27, 22:15
Har aldrig fattat folk som kör ett bröst pass på tex 3 set bänk , 3 set db 3 set flies lr nått.

en typical axeldag för mig består av

militärpress 3 set (stående stång)
hantlar sittandes 3 set
Front delt raises 3 set.
Side delt raise 3 set
Rear delt flies 3 set
Traps 3 set


Samma dag brukar jag även köra antigen triceps lr bicep. Självklart inte lika många övningar då men ungefär 3-4 3 sets vardera.

Folk som säger att bicep är en så liten muskelgrupp och kräver max 1-2 övningar. Det förstår jag fan inte mig på det tar lixom 10min max. Aldrig att jag skulle känna mig klar då.

Är det möjligen NÅGON som håller med?


Bjuder på massa stavfel. Tack på förhud.

Är

Spartansk
2012-08-27, 22:20
Har du fått bra resultat?

Menar inte att vara dryg eller nåt, utan undrar bara, för om du får bra resultat så spelar det ju inte så stor roll vad "alla" säger.

RoRoo
2012-08-27, 22:27
Självklart har man fått resultat! Men vadå så det är ovanligt? Är det verkligen så "mycket" för det tycker jag fan inte;P

Johan_P
2012-08-27, 22:30
Fungerar det för dig så kör på. Just axlar har ju tre huvud så då är det väl inte så jätteovanligt att ha många övningar. Men rent spontant skulle inte vilja säga det är ovanligt hög träningsvolym du presenterar.

raddum
2012-08-27, 22:31
Jag kör typ som dig, funkar bra för mig, blir inte slutkörd i muskeln av 2 övningar, så känner jag. Kanske är inte är opti att köra som jag gör nu, men känns bäst för mig.

Spartansk
2012-08-27, 22:33
Självklart har man fått resultat! Men vadå så det är ovanligt? Är det verkligen så "mycket" för det tycker jag fan inte;P

"Extremt" mycket tycker jag inte det är. Om man tittar i journalerna här så är det flera som kör ungefär samma. Jag kör några set färre dock. ;)

AronP
2012-08-27, 22:39
Nej det är inte mkt, verkligen inte övertränings-mkt men optimalt kan man alltid diskutera och där kommer många andra faktorer in.

RoRoo
2012-08-27, 22:40
"Extremt" mycket tycker jag inte det är. Om man tittar i journalerna här så är det flera som kör ungefär samma. Jag kör några set färre dock. ;)

Tvärtom. Jag ser oftast folk som kör flera set och färre övningar. Jag förstår inte . När jag kör rygg t.e.x så kör jag nästan hur många övningar som helst för att just slå till alla muskler eftersom alla övningar tar olika.

Typical rygg dag

3 sets på allt

Marklyft
Chins
Lats pull down
Pull down maskin
Kroc rows db
kroc rows bb (älskar krocs)
T-bar/rodd
korsrygg


Ser säkert mkt ut för en som kör 3 övningar men skulle nog aldrig kunna köra 3 ryggövningar. Skulle kännas som ett kvartspass tbh.

Spartansk
2012-08-27, 22:45
Tvärtom. Jag ser oftast folk som kör flera set och färre övningar. Jag förstår inte . När jag kör rygg t.e.x så kör jag nästan hur många övningar som helst för att just slå till alla muskler eftersom alla övningar tar olika.

Typical rygg dag

3 sets på allt

Marklyft
Chins
Lats pull down
Pull down maskin
Kroc rows db
kroc rows bb (älskar krocs)
T-bar/rodd
korsrygg


Ser säkert mkt ut för en som kör 3 övningar men skulle nog aldrig kunna köra 3 ryggövningar. Skulle kännas som ett kvartspass tbh.

Ah, okej. Ska inte säga att jag har full koll. Men det finns ju de som enbart kör chins och marklyft på ryggpasset också, som du säkert redan sett.

deadich
2012-08-28, 00:00
Med rätt teknik behöver jag inte mer än 4 set biceps. Behöver knappt ens det då bicepsen är väldigt slutkörd efter ett tungt ryggpass. För mig räcker det för övrigt med 1 övning per muskel. Men då kör jag naturligtvis hårt, både tungt men även lite högrep och kanske några med kontrollerat fusk. Går med världens pump i hela överkroppen efter ett överkroppspass, trots bara 1 övning per muskel.

m5h
2012-08-28, 02:35
Känner detsamma, brukar även jag vara helt slut med en extremt pump i armar efter ett ryggpass. Jag tror att man kör för lätt om man lyckas klämma in extremt många övningar för en muskelgrupp under ett träningspass.

Mr.Sjöborg
2012-08-28, 04:27
kör jag nästan hur många övningar som helst för att just slå till alla muskler

eftersom alla övningar tar olika.



Vet du ens vad för muskler du aktiverar i olika övningar?

Tycker de flesta ryggövningar kan delas in i:
Lodräta drag
Sittande drag/rodd(Hög eller låg)
Stående drag/rodd(Hög eller låg)
+ Marklyft

traidmill
2012-08-28, 06:32
Uppläggen ovan säger ju ingenting om eventuell överträning. Sålänge det funkar och man inte känner sig övertränad är det ju bara att köra på. Om man däremot känner sig trött och hängig och inte får några resultat så kanske det är läge att se över det.

Arnoldski
2012-08-28, 06:44
Jag kan väl bara kommentera ungfär som nån annan gjorde tidigare i tråden;
-du kan ju inte jämföra hur många övningar man behöver göra för tex bröst eller triceps med rygg. Detta av den enkla anledningen att "rygg" inte är en muskel, vilket triceps är (och typ bröst också, fast jag kan sträcka mig till att det är två muskler), medans rygg... ja, erector, rhomboideus, traps (övre, mellersta, undre), lats osv.

Jag vet inte riktigt vad din poäng är. Är det bra att ha flera olika övningar för att komma åt alla tre axelmusklerna som ditt axelpass ser ut? Ja, det är det. Måste du ha lika många övningar för att träna biceps eller triceps? Nej.

Pretorian
2012-08-28, 07:16
Jag blir snurrig av för många övningar. Gillar att fokusera på få. Tex så kör jag på bröstpasset bänk och sned bänk. Vet inte varför jag skulle lägga till fler övningar.

speedy83
2012-08-28, 08:17
Jag blir snurrig av för många övningar. Gillar att fokusera på få. Tex så kör jag på bröstpasset bänk och sned bänk. Vet inte varför jag skulle lägga till fler övningar.

Är likadan. Jag orkar heller inte hålla koncentrationen och få bra utförande på för många övningar. Tycker ändå att passen tar ganska lång tid med lite stretch och annat.

Fredrik_S
2012-08-28, 08:24
Jag tycker det är roligt att göra många olika saker.
Och om man tränar på ett sätt man tycker är roligt men som kansker råkar bara vara 95% bra så kommer det ändå vara sjukt mycekt mer värt om det får en att träna mer regelbundet.

Jag skulle alldrig byta ut känslan mot något som något säger är mer optimalt.

Johanss0n
2012-08-28, 09:00
Folk som säger att bicep är en så liten muskelgrupp och kräver max 1-2 övningar. Det förstår jag fan inte mig på det tar lixom 10min max. Aldrig att jag skulle känna mig klar då.


Du verkar blanda ihop övningsantal med volym, alla kör inte bara tre set per övning.
Min bröstträning består enbart av bänk ca 10 arbetsset, funkar utmärkt samma sak med biceps osv.

Om något verkar snarare majoriteten som kör 10-20 övningar per pass få rätt kassa resultat.(undantag finns givetvis)

Huvudsaken är att man trivs med sitt träningsupplägg och inte håller på med någon tråkig skit man tror ska leda till att man snabbare lägger på sig rejäl muskelvolym, eftersom det ändå inte kommer att hända.

Prost
2012-08-28, 10:22
Jag har tränat under en längre period med en tre-split utan vilodagar med tjugo set per muskelgrupp till failure och det har fungerat alldeles utmärkt rent fysiskt men seg i skallen kan man ju bli men utvecklingen är det inget fel på. :-) Jag tror det är lättare att träna sönder sig mentalt än fysiskt.

Rusk
2012-08-28, 10:26
Det beror på hur tätt inpå det ligger på din bröstträning.

sinaui
2012-08-28, 12:28
Sen om du vill ha en till faktor så kan jag säga som så att en lägre intensitet på varje pass ger snabbare återhämtning och du kan då träna muskeln oftare, kanske då också få ut mer av din träning.

hugok
2012-08-29, 10:43
Kör du tungt på alla övningarna så är det mycket. Kör du inte jättetungt så är det inte så mycket.