handdator

Visa fullständig version : Kan någon förklara varför jag har fått sjukligt smala armar? (varning, äcklig bild)


abok lao
2012-08-27, 21:20
Hej!

Jag har varit aktiv här i ca. en månad och vill först och främst tacka för att ni alla har varit så snälla och förklarat grundläggande styrketräning för mig. Jag har sysslat med Stronglifts 5x5, och det har hittills gått superbra. :-)

Däremot skulle jag vilja bolla en sak med er!

Det är så att när jag var yngre så hade jag runda och fylliga armar precis som vem som helst, men i 19-20 års-åldern så började mina muskler väldigt sakta att försvinna.

Idag börjar jag dra mot 30 år, och mina armar har blivit SJUKT smala. Alltså mina triceps ser ut som tunna gäddor, och jag kan i varje led och veck känna och klämma på ben, brosk och senor som jag tidigare inte kunde urskilja.

Den enda bilden jag kunde hitta som illustrerar vad jag menar är en extremt äcklig bild av Madonna. Varning för känsligt folk! (http://paulanealmooney.com/pics/madonna-s-arms-madonna%20arms-madonna%20muscles-koncert-madonna-billetter-madonna-pictures-trainer-skinny.jpg)

Jag ser absolut inte ut som henne, utan om ni hade sett mig så skulle ni bara beskriva mig som "tanig," men bilden illustrerar fortfarande på vilket sätt mina muskler har försvunnit - alltså att de har blivit smala och små.

Jag har varit hos doktorn konstant och de tycker att jag ser bra ut, men jag stör mig som fan på att mina fina, runda, normala armar har blivit så sjukt smala.

Är det någon som vet HUR och VARFÖR armar kan se ut på detta vis? Är det brist på något speciellt?

Tack så jättemycket på förhand!

EdwardW
2012-08-27, 21:23
Käka ordentligt innan du skrämmer livet ur någon, människa!

benaciii
2012-08-27, 21:23
Hej!


Är det någon som vet HUR och VARFÖR armar kan se ut på detta vis? Är det brist på något speciellt?

Tack så jättemycket på förhand!

Ja. Muskler.

speedy83
2012-08-27, 21:24
Vet inte alls vad "felet" är om det nu är något (troligen inte) utan bild är det med svårt men jag kan säga att jag har också extremt smala framförallt underarmar. Ungefär i strl med en tjej på 12-14 år. Så jag kan nog leva mig in i din sits.

Enda jag fokuserar på är att träna och förhoppningsvis växer de lite trots att benstommen är minimal...

Latissimus Dorsi
2012-08-27, 21:24
Är du kille eller tjej?

Oavsett svar, ät mer mer mer och mer. Hur lång är du och vad väger du?

Spartansk
2012-08-27, 21:25
Hur länge har du tränat?

Om man inte tränar mellan 20 och 30 är det rätt naturligt att armarna blir smalare.

abok lao
2012-08-27, 21:29
Jag är man, 192 lång och väger 82kg.

Det stämmer att jag inte har tränat så mycket tidigare (mer än joggingrundor), men borde ens muskler verkligen försvinna på detta vis bara för att man är passiv? För alla känner väl hur många som helst som aldrig lyfter ett finger och som värst blir lönnfet på sin höjd, men fortfarande behåller sina "grundmuskler?"

Spartansk
2012-08-27, 21:30
Jag är man, 192 lång och väger 82kg.

Det stämmer att jag inte har tränat så mycket tidigare (mer än joggingrundor), men borde ens muskler verkligen försvinna på detta vis bara för att man är passiv? För alla känner väl hur många som helst som aldrig lyfter ett finger och som värst blir lönnfet på sin höjd, men fortfarande behåller sina "grundmuskler?"

De flesta otränade har massor fett som gör att de ser muskligare ut (ja, även på armarna). Du kanske har väldigt lite kroppsfett?

Madonna har det iaf.

abok lao
2012-08-27, 21:37
Okej, jag hittade en bild på en person vars armar PÅ PRICKEN ser ut som mina, förutom att de har en massa ådror som jag inte har.

http://24.media.tumblr.com/tumblr_ltrac1GLYy1qklofoo1_500.jpg

Ser detta verkligen normalt ut? Framför allt om man tidigare har haft runda och fina armar?

De flesta otränade har massor fett som gör att de ser muskligare ut (ja, även på armarna). Du kanske har väldigt lite kroppsfett?

Madonna har det iaf.
Aha, så det är alltså fett som fyller ut groparna mellan muskler? Och om man inte har så mycket muskler så får man då alltså smala armar?

Latissimus Dorsi
2012-08-27, 21:39
Jag är man, 192 lång och väger 82kg.

Det stämmer att jag inte har tränat så mycket tidigare (mer än joggingrundor), men borde ens muskler verkligen försvinna på detta vis bara för att man är passiv? För alla känner väl hur många som helst som aldrig lyfter ett finger och som värst blir lönnfet på sin höjd, men fortfarande behåller sina "grundmuskler?"

Väldigt normalt för långa personer, hade dina armar suttit på mig som är 173 hade det sett bra ut. Tips är att styrketräna 3 gånger i veckan, och börja ät förihelvete. Minst 4-5 mål om dagen alá 500 kalorier med minst typ 20-30 gram protein per måltid. Om det låter för svårt kan du införskaffa proteinpulver, alternativt gainer som hjälp på traven.

abok lao
2012-08-27, 21:41
Väldigt normalt för långa personer, hade dina armar suttit på mig som är 173 hade det sett bra ut. Tips är att styrketräna 3 gånger i veckan, och börja ät förihelvete. Minst 4-5 mål om dagen alá 500 kalorier med minst typ 20-30 gram protein per måltid. Om det låter för svårt kan du införskaffa proteinpulver, alternativt gainer som hjälp på traven.
Fan vad skönt att höra! Jag har varit orolig i flera år över detta.

Problemet med att äta mer än vanligt är att jag har ett par jäkla lovehandles som aldrig vill försvinna.

Vad ska man göra då? Bara köra ändå?

Latissimus Dorsi
2012-08-27, 21:43
Fan vad skönt att höra!

Jag har varit orolig i flera år över detta.

Problemet är att jag har ett par jäkla lovehandles som aldrig vill försvinna.

Vad ska man göra då? Bara köra?

Deffa är inget alternativ.. Så en period med överskott skulle sitta fint för dig. Sen om det går för snabbt är det bara att lugna ner lite, var flexibel. Titta på vågen, dig själv och styrkemätningar så du får en bra uppfattning om vad som händer och vad som bör korrigeras.

Spartansk
2012-08-27, 21:43
Okej, jag hittade en bild på en person vars armar PÅ PRICKEN ser ut som mina, förutom att de har en massa ådror som jag inte har.

http://24.media.tumblr.com/tumblr_ltrac1GLYy1qklofoo1_500.jpg

Ser detta verkligen normalt ut? Framför allt om man tidigare har haft runda och fina armar?

Det är ju väldigt smalt, men ja, det ser normalt ut för någon som har väldigt lite fett och väldigt lite muskler.

Har du gått ner i vikt sedan du var 20?

Aha, så det är alltså fett som fyller ut groparna mellan muskler? Och om man inte har så mycket muskler så får man då alltså smala armar?

Precis så är det. Om du tänker efter så är det rätt logiskt. Vad tror du t ex det är som gör att blodådror inte syns på de flestas armar? Inte är det muskler som döljer dem.

abok lao
2012-08-27, 21:52
Tack som fan för svar! Ni fattar inte hur rädd man blir av att se kroppen tyna bort framför ögonen på en.

Jag kan tyvärr inte svara på hur det har sett ut med vikten under årens gång då jag aldrig brukar väga mig, men jag kan säga att jag successivt har blivit svagare och har känt mig utmattad i alla muskler i hela kroppen under denna period.

Jag ska ta och börja med proteintillskott efter träningspassen, men kommer att ta det sakta då jag ser så sjukt ful ut så fort jag lägger på mig lite fett.

När tycker ni att jag borde börja se resultat om jag äter sunt, kör Stronglifts 5x5 tre gånger i veckan, dricker proteinshakes efteråt och eventuellt kör någon dag extra med boxning?

Är det t.ex. rimligt att förvänta sig att armarna börjar återställas om ett halvår?

Latissimus Dorsi
2012-08-27, 21:53
Tack som fan för svar! Ni fattar inte hur rädd man blir av att se kroppen tyna bort framför ögonen på en.

Jag kan tyvärr inte svara på hur det har sett ut med vikten under årens gång då jag aldrig brukar väga mig, men jag kan säga att jag successivt har blivit svagare i alla muskler i hela kroppen.

Jag ska ta och börja med proteintillskott efter träningspassen, men kommer att ta det sakta då jag ser så sjukt ful ut så fort jag lägger på mig lite fett.

När tycker ni att jag borde börja se resultat om jag äter sunt, kör Stronglifts 5x5 tre gånger i veckan, dricker proteinshakes efteråt och eventuellt kör någon dag extra med boxning?

Är det t.ex. rimligt att förvänta sig att armarna börjar återställas om ett halvår?

Det är det absolut, inom ett halvår med ordentlig träning kommer både du och folk se en skillnad. Glöm bara inte att i allmänt ha en proteinrik och ordentlig kost, det är där många misslyckas.

Spartansk
2012-08-27, 21:54
Är det t.ex. rimligt att förvänta sig att armarna börjar återställas om ett halvår?

Ja. Men det finns inget magiskt med proteinshakes, det går lik bra med mat.

abok lao
2012-08-27, 21:56
TACK.

Jag har fan tänkt på detta VARJE DAG i flera år.

Shit, jag kommer fan att sova gott inatt.

KÄRLEK TILL ER!

Spartansk
2012-08-27, 21:59
TACK.

Jag har fan tänkt på detta VARJE DAG i flera år.

Shit, jag kommer fan att sova gott inatt.

KÄRLEK TILL ER!

Haha. :)

Träna hårt nu. :hbang: Om du tar i ordentligt, inte fuskar med att hoppa över pass, och äter tillräckligt mycket, så kommer du få snyggare armar snart.

abok lao
2012-08-27, 22:04
Tack. :D

Har trott att något var riktigt fel, så det är skönt att höra motsatsen.

Ser fram emot resultatet!!!

Tolkia
2012-08-28, 09:04
Det har ju också hänt något så enkelt som att du har blivit tio år äldre. Utseendet förändras en del med åren, t.ex. brukar man bli mindre, som du kallar det "rund och fin" (om man inte parallellt går upp i vikt, då). Jämför med hur ansiktet förändras.

Johanss0n
2012-08-28, 09:20
Jag ska ta och börja med proteintillskott efter träningspassen, men kommer att ta det sakta då jag ser så sjukt ful ut så fort jag lägger på mig lite fett.


Problemet med att äta mer än vanligt är att jag har ett par jäkla lovehandles som aldrig vill försvinna.

Vad ska man göra då? Bara köra ändå?

Nu kanske jag bara övertolkar men jag tycker man kan ana lite antydning till ätstörning/skev kroppsuppfattning, du är underviktig har väldigt svårt att tro att ditt utseende kommer att försämras av några kilo till, snarare motsatsen.

abok lao
2012-08-28, 20:32
Det har ju också hänt något så enkelt som att du har blivit tio år äldre. Utseendet förändras en del med åren, t.ex. brukar man bli mindre, som du kallar det "rund och fin" (om man inte parallellt går upp i vikt, då). Jämför med hur ansiktet förändras.
Jo jag förstår det, men att få så spinkiga armar känns inte helt sunt. Framför allt eftersom jag är under 30 och känner mig konstant svag i varje muskel i hela kroppen. :/

Nu kanske jag bara övertolkar men jag tycker man kan ana lite antydning till ätstörning/skev kroppsuppfattning, du är underviktig har väldigt svårt att tro att ditt utseende kommer att försämras av några kilo till, snarare motsatsen.
Nja, alltså problemet är att jag har fett runt buken som bara aldrig vill försvinna hur mycket jag än tränar, plus att jag brukar få mycket fett i ansiktet och kring halsen så fort jag börjar överäta lite. Då ser jag verkligen tjock ut även fast resten av kroppen är smal (och det är något som folk brukar påpeka), så jag försöker helt enkelt att käka sunt inom rimliga gränser.

Men detta är kanske svårt menar du?