handdator

Visa fullständig version : Intag av aminosyror innan träning vid fastande


Idefi
2012-08-27, 19:52
Hej,

Finns det något som pekar på att det kan vara positivt att inta EAA/BCAA eller vassle innan träning, om du tränar på morgonen och har fastat i 14-16 timmar?
Eller är det bara köra på och bara inta det efteråt istället?

Mackan58
2012-08-27, 20:01
Martin Berkhan rekommenderar att man ska inta 10 g Bcaa innan träning på fastande mage då aminosyrenivåerna är låga då.

Du kommer inte avlida om du hoppar Bcaan. Optimack skulle dock inte chansa utan tränar alltid med EAA svept innan passet.

Svar: Jag skulle definitivt ta det!

TREX
2012-08-27, 20:05
Ja det är helt klart att rekommendera, oavsett vad forskningen säger och pekar på så tror åtminstone alltid jag att det kommer vara bra att göra det! Själv har jag gått över till att äta mat innan passet, rätt tätt inpå så att det ska finnas saker där som mina muskler kan ta nytta av och arbeta med.

Skulle aldrig skicka in min kropp till den krigszon som är gymmet utan ammunition (mat)

tjing
2012-08-28, 14:04
Hej,

Finns det något som pekar på att det kan vara positivt att inta EAA/BCAA eller vassle innan träning, om du tränar på morgonen och har fastat i 14-16 timmar?
Eller är det bara köra på och bara inta det efteråt istället?

Egentligen tror jag inte det spelar någon roll. I värsta fall kan det fungera som en signal för kroppen att uppreglera enzymer för proteolys, då fasta i sig är muskelbesparande. Den största behållningen lär vara att BCAA används som bränsle för musklerna och att prestationen kanske förbättras jämfört med helt fastande träning.

Sedan kanske den anabola re-bounden kanske blir större av helt fastande träning. Men troligtvis gör det ingen större skillnad åt något håll.

Idefi
2012-08-28, 14:58
Okej, tack för svaren :)

Funderar på om det är värt att lägga lite pengar på EAA då, då jag alltid tränar på morgonen och sista måltiden ofta äts 17.00 ungefär.
Har hittills alltid kört 10g EAA innan, men funderar på om man ska testa köra utan och se om man "märker" någon skillnad.
Dock så tycker jag ju att det ger en mättnadskänsla medans man tränar, man är ju alltid hungrig på morgonen men efter EAAn så försvinner det.

vicarious
2012-08-28, 15:00
Okej, tack för svaren :)

Funderar på om det är värt att lägga lite pengar på EAA då, då jag alltid tränar på morgonen och sista måltiden ofta äts 17.00 ungefär.
Har hittills alltid kört 10g EAA innan, men funderar på om man ska testa köra utan och se om man "märker" någon skillnad.
Dock så tycker jag ju att det ger en mättnadskänsla medans man tränar, man är ju alltid hungrig på morgonen men efter EAAn så försvinner det.

Om det skulle vara en skillnad skulle den troligtvis vara så liten att den i praktiken är omöjlig att märka. Jag hade valt att vara på den säkra sidan och tagit både före & efter i ditt scenario.

tjing
2012-08-28, 15:29
Testa med och utan och kolla hur det känns, helt enkelt.

mellez
2012-08-28, 15:40
Och här kan du läsa vad MB säger om det hela, och hur du väljer att förvalta informationen är ju upp till dig!

http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

RassK
2012-08-28, 15:56
Jag skulle påstå att det är en fråga om hur lång fastan är/har varit. Ju mindre ätarfönster desto större blir risken att du inte hinner vända proteinbalansen till positiv över dygnet. Då blir det mer relevant att stimulera MPS med nutrition.