handdator

Visa fullständig version : Skillnaden på kolisar (fysiskt)


sii
2012-08-27, 18:46
Hej, har 2 frågor här.

1. Vi jämför person nr 1 och person nr 2
nr 1 äter "bra" kolhydrater, ja långsamma.
nr 2 äter "snabba" kolhydrater som är oftast dåligt (socker).

båda personerna äter ungefär samma mängd kalorier, men olika kolhydrater.
nu såklart vet jag att snabba tas upp fortare, långsamma, långsammare.

Men min fråga här tyder, kan det påverka utseendet? Låt oss säga "fysiska" faktorer istället för "psykiska" där trötthet pga snabba kolisar kan ingå m.m.

Och min andra fråga, lite offtopic i denna avdelning, men onödigt att göra en till tråd.

2. Kan man lyfta med knäböj i olika format ibland då jag går ner och sen upp orkar jag inte ens gå upp, gör det i 90 grader och då den andra tekniken är att jag går ner men jag lutar mig framåt och kan då böja mycket mer.

Vilken av dessa ska man göra? Känns osäkert att göra knäböj nuförtiden för det där, ibland orkar man inte alls, men då man lutar sig framåt så känns det som man lyfter med r.ö.ven fast det känns inte där, det tar på benen men man lyfter mer.

deerp
2012-08-28, 07:46
Angående fråga 1,

Antar att alla slags kolhydrater binder lika mycket vatten. Så du borde se lite "pluffsigare" ut om du överäter kolhydrater, långsamma som snabba. Det är väl det ända "fysiska" jag kan komma på (kortsiktigt).

Pretorian
2012-08-28, 08:54
1. Vi jämför person nr 1 och person nr 2
nr 1 äter "bra" kolhydrater, ja långsamma.
nr 2 äter "snabba" kolhydrater som är oftast dåligt (socker).


Är osäker på om man kan generalisera så när det gäller kolhydrater.

Men jämföra en som person som äter långsamma med en som äter snabba så tror jag inte det gör någon skillnad om det är samma mängd kolhydrater. Bara min gissning.

Sniggel
2012-08-28, 11:50
Det är inte så enkelt att snabba kolhydrater = socker och att långsamma kolhydrater = bra. Det är inte så simpelt.

Tror inte heller det påverkar utseendet. Det har lite olika fysiologiska effekter men att det skulle leda till att personerna utvecklar olika fysik känns allt för långsökt.
Ungefär som att fråga om någon som dricker kaffe kommer bli mer deffad än någon som dricker té på diet.

gratefuldead
2012-08-28, 16:36
Nummer 2 ligger i större riskzon för diabetes.