handdator

Visa fullständig version : Vilken ordning: Ryggövningar


mrbambocha
2012-08-27, 15:40
Tja.
Jag har precis börjat styrketräna.
Har läst runt lite och hört att dessa övningarna ska vara de bästa att utgå från för ryggträning. Jag undrar dock i vilken ordning jag ska ta dem i?

Tänkte dela upp det i två olika ryggpass till att börja med. Hur skulle ni dela upp det? Hur ofta behöver jag ändra övningar för att inte musklerna ska anpassa sig?

Barbell Bent Over Rows
Pull ups
Shrugs
Deadlifts
T-Bar rows
Lat pulldowns
(någon annan övn?)

Riddle
2012-08-27, 15:43
jag kör alltid chins först, annars orkar jag de inte xd

Blanca
2012-08-27, 15:49
Mitt nya schema för ryggen som jag är väldigt nöjd med:

Chins
Dubbel hantelrodd ( båda händerna samtidigt )
breda cabelroddar
stångrodd
ryggresningar
Stångshrugs

ska i framtiden arbeta in marklyft.
innan det sker kommer jag nog arbeta på detta settet i 5-6 veckor till, alt ändra reps antalet.

chins först för det är grymt jobbigt om man kört övningar innan!
hantelrodd tidigt i passet då det är en relativt tung övning och för mig kräver den lite extra så jag kan squeza de lilla extra så muskeln blir blodfylld.
övriga övningar är rätt random för mig, får hyffsad kontakt oavsett när jag kör det.

hoppas du får ut något av detta.


Förresten, utförandet är bra mycket viktigare än i vilken ordning du kör dina övningar, skit i vikterna och utför allt KORREKT!!!!

Nutrid
2012-08-27, 15:50
jag kör alltid chins först, annars orkar jag de inte xd

Hahah så jävla sant!


Till TS:

Viktade chins alltid först pga att jag hatar den övningen sedan blir det mark och slutligen T-bar Row (sedan 2 biceps isolationsövn).

Birkharju
2012-08-27, 16:10
Pass 1
Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag

Pass 2
Pullups
Marklyft
T-Bar

Du behöver inte ändra övningarna. Musklerna "anpassar" sig om du inte ökar belastningen. Annars kan du köra samma övningar år ut och år in och få bra resultat - förutsatt att övningsvalen är bra.

aldoschadewitz
2012-08-27, 17:06
Pass 1
Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag

Pass 2
Pullups
Marklyft
T-Bar

Du behöver inte ändra övningarna. Musklerna "anpassar" sig om du inte ökar belastningen. Annars kan du köra samma övningar år ut och år in och få bra resultat - förutsatt att övningsvalen är bra.

Men många får bättre resultat av att växla mellan olika övningar. på mig skulle det inte komma på tanken att köra samma övningin utan stopp i flera månader

Birkharju
2012-08-27, 17:13
Men många får bättre resultat av att växla mellan olika övningar. på mig skulle det inte komma på tanken att köra samma övningin utan stopp i flera månader

och väldigt många får bättre resultat när de slutar fjanta runt med nya övningar varje vecka utan fokuserar på färre. Det gör det lättare att se när man gör progression. Vart vill du komma?

deadich
2012-08-27, 18:11
hur ofta behöver jag ändra övningar för att inte musklerna ska anpassa sig?

nevah!

frong
2012-08-27, 18:13
Marklyft
Roddövning
Latsdrag/chins/roddövning

corone
2012-08-27, 19:11
Känns som onödigt många ryggövningar.
För mig räcker det med chins, marklyft och stångrodd.

RassK
2012-08-27, 19:14
Nerifrån och upp: Marklyft, kabelrodd, latsdrag, drag till ansiktet.

mrbambocha
2012-08-28, 07:18
ok, så börja i princip med det tyngsta och gå lättare?

Varför föredrag så många chin ups istället för pullups? När kommer det på tal att köra pullups och använda det greppet med handflatorna mot varandra?

Behövs ryggresningar eller blir de musklerna tillräckligt tränade ändå?

Pretorian
2012-08-28, 07:43
Jag tar alltid mark först.

clavain
2012-08-28, 07:49
Marklyft -> Chins -> Hantelrodd == Win :)

Kutso
2012-08-28, 09:09
Mark först, annars släpper greppet.

Rusk
2012-08-28, 10:19
Chins -> Rodd -> Bakre delts -> Shrugs

Marklyft på benpasset (beroende på split).

swaggedout
2012-08-28, 11:40
Mitt nya schema för ryggen som jag är väldigt nöjd med:

Chins
Dubbel hantelrodd ( båda händerna samtidigt )
breda cabelroddar
stångrodd
ryggresningar
Stångshrugs

ska i framtiden arbeta in marklyft.
innan det sker kommer jag nog arbeta på detta settet i 5-6 veckor till, alt ändra reps antalet.

chins först för det är grymt jobbigt om man kört övningar innan!
hantelrodd tidigt i passet då det är en relativt tung övning och för mig kräver den lite extra så jag kan squeza de lilla extra så muskeln blir blodfylld.
övriga övningar är rätt random för mig, får hyffsad kontakt oavsett när jag kör det.

hoppas du får ut något av detta.


Förresten, utförandet är bra mycket viktigare än i vilken ordning du kör dina övningar, skit i vikterna och utför allt KORREKT!!!!

Hur ser dubbel hantelrodd ut?

Rikard Jansson
2012-08-28, 11:42
Övningar som helt utesluter biceps och bara tar på ryggen -> övningar som tar på båda -> övningar som tar på bara biceps