handdator

Visa fullständig version : Nybörjare kontra intensivträning


Absolutfalk
2012-08-27, 13:36
Hej!

Tänkte börja på allvar med gymmandet. Har aldrig tränat riktigt seriöst, men undrar... Som nybörjare, funkar det att köra dom här intensivpassen, tex 10x3 med 30sekunders paus mellan varje och sen köra på nästa övning, eller är det bättre att ta det i sin egna takt?

Bra eller dåligt?

mikaelj
2012-08-27, 13:54
Låt träningen ta den tid det tar och utför alla övningar med bra utförande.

Att hetsa igenom sina pass gör inte att du blir avancerad, tvärtom.

Brick
2012-08-27, 14:04
Är du ute efter att bygga muskler finns det ingen fördel med så kort vila. Det kanske känns som att man arbetar hårdare och därför tror att man genomfört ett bättre pass, men det finns ingen vits med det egentligen. Rätta mig om jag har fel.

Sniggel
2012-08-27, 14:10
Håller med framför allt mikaelj. Tekniken är superviktig som nybörjare. I traditionell styrketräning räknas vilan i minuter, inte sekunder. Dels för att belastningen ska bli så hög att det blir styrka av det men även för att man ska kunna fokusera på sina set. När man blir mer avancerad kanske man kan ha nytta av kortare vila som inslag i träningen. Men då ska man redan ha koll på grunderna.
Så börja inte i fel ände. Kör beprövat. Vila efter varje set tills du känner dig redo att gå på det igen, utan att stressa.
Allt mellan 2-5 minuter är ok. Jag nämner det eftersom det verkar vara många som tycker att man vilar för länge om man vilar 5 minuter. Men det gör man inte, det är rätt vanligt att man vilar så länge i styrketräning. Ibland längre men då är det i undantagsfall av specifika anledningar. T ex att man kanske ska maxa.

Absolutfalk
2012-08-27, 21:17
Tack för svaren! Då kör jag "nice and sloooow" =)