handdator

Visa fullständig version : Vilse i pannkakan! 1 sept skall det nya livet börja!


Absolutfalk
2012-08-27, 02:06
Tja!

(Inflik redan från början, har sökt en del på forumet efter svar, men blir inte klokare!)

Nu är det dags igen, att ta sig i kragen på allvar. Är idag 29år, 183cm och väger ca 75kg. Har diabetes sen 22år tillbaks. Är inte "fet", men magen hänger och häcken e rätt stor också. På detta har jag väldigt dålig hållning, är o-vig, kass kondition och är väldigt klen. Får säga att det var nästan lite jobbigt att skriva dom raderna!

Har tränat lite innan men då har det mest varit för att bränna fett. Läste en del här på forumet ang fettförbränning och körde en "inga kolhydrater, massa protein, en del styrketräning och en del löpband. Körde detta i en månad och blev av med ca 3kg, såg ingen större skillnad på kroppen. Trodde väl inte jag skulle göra det heller, men det kändes bra. Detta var i januari, sen åkte man till Thailand.. Sen blev det sommar = xxx uteservingsöl... och nu e man uppe på 75kg. VET att detta är FULLT normalt, men vill ha bort fettet och göra muskler istället (precis som alla andra nya besökare på forumet :cool: )

Nu är min plan att gå in för detta på allvar. Min första anhalt är mitten av december. Under den här tiden är min tanke som följer...

1. Besöka gymmet 2ggr i veckan
2. Börja med kickboxning på tisdagar och torsdagar
3. Anmält mig till 10 kettleballpass
4. Ändra min kost. Mindre kolhydrater och mer protein, ingen pizza eller kebab.
5. Dra ner på alkoholen till max 1 krogbesök i månaden


Nu till mina frågor.
1. Fettförbränning samtidigt som jag bygger muskler, möjligt?

2. Vad bör jag träna på gymmet, iochmed kickboxning o kettleball biten?

3. Hur ska jag lägga upp dagarna? När gym o när vila?

4. Kondition, löpning, crosstrainer, rodd? Varje dag? Är det bättre att köra på tills man dör eller "lagom" och öka allt eftersom? Det andra låter ju mer logiskt, men med allt man läser överallt om max 30sekunders vila och intensiv bootcampträningspass på 60min??? VILSE!

5. Kosten? Har läst den klistrade tråden 5ggr, och känner mig mer trög för varje gång. Exakt vad skall jag äta om jag vill ha det berömda sex-packet, samtidigt som jag får bättre kondition, blir starkare, blir vigare och får bättre hållning???



Så vad säger ni om det här? Är jag ett lost case med för mycket frågor som bör lägga X-antal tusen på en PT med en gång? ;)

Tacksam för svar!

MacJ
2012-08-27, 06:51
Tja!

(Inflik redan från början, har sökt en del på forumet efter svar, men blir inte klokare!)

Nu är det dags igen, att ta sig i kragen på allvar. Är idag 29år, 183cm och väger ca 75kg. Har diabetes sen 22år tillbaks. Är inte "fet", men magen hänger och häcken e rätt stor också. På detta har jag väldigt dålig hållning, är o-vig, kass kondition och är väldigt klen. Får säga att det var nästan lite jobbigt att skriva dom raderna!

Har tränat lite innan men då har det mest varit för att bränna fett. Läste en del här på forumet ang fettförbränning och körde en "inga kolhydrater, massa protein, en del styrketräning och en del löpband. Körde detta i en månad och blev av med ca 3kg, såg ingen större skillnad på kroppen. Trodde väl inte jag skulle göra det heller, men det kändes bra. Detta var i januari, sen åkte man till Thailand.. Sen blev det sommar = xxx uteservingsöl... och nu e man uppe på 75kg. VET att detta är FULLT normalt, men vill ha bort fettet och göra muskler istället (precis som alla andra nya besökare på forumet :cool: )

Nu är min plan att gå in för detta på allvar. Min första anhalt är mitten av december. Under den här tiden är min tanke som följer...

1. Besöka gymmet 2ggr i veckan
2. Börja med kickboxning på tisdagar och torsdagar
3. Anmält mig till 10 kettleballpass
4. Ändra min kost. Mindre kolhydrater och mer protein, ingen pizza eller kebab.
5. Dra ner på alkoholen till max 1 krogbesök i månaden


Nu till mina frågor.
1. Fettförbränning samtidigt som jag bygger muskler, möjligt?

2. Vad bör jag träna på gymmet, iochmed kickboxning o kettleball biten?

3. Hur ska jag lägga upp dagarna? När gym o när vila?

4. Kondition, löpning, crosstrainer, rodd? Varje dag? Är det bättre att köra på tills man dör eller "lagom" och öka allt eftersom? Det andra låter ju mer logiskt, men med allt man läser överallt om max 30sekunders vila och intensiv bootcampträningspass på 60min??? VILSE!

5. Kosten? Har läst den klistrade tråden 5ggr, och känner mig mer trög för varje gång. Exakt vad skall jag äta om jag vill ha det berömda sex-packet, samtidigt som jag får bättre kondition, blir starkare, blir vigare och får bättre hållning???



Så vad säger ni om det här? Är jag ett lost case med för mycket frågor som bör lägga X-antal tusen på en PT med en gång? ;)

Tacksam för svar!


1. Ja när du är nybörjare, men långsiktigt megasvårt.

2. Då jag tränade Boxning så körde jag egentligen hela kroppen då jag tränade på gymmet. Det går inte att säga att något är mycket viktigare än det andra, men jag skulle säga att bålstyrkan har du mest tack för.

3. Måndag-Tisdag, Torsdag/Fredag? men allt beror på hur du jobbar och hur du mår själv. Vila är kopiöst viktigt, speciellt vid kampsport då du väl börjat med lite kontakt för du bryter inte bara ner muskler, man får ju ta lite lätt med stryk också.

4. Om du vill öka din grundkondition så säger jag bara att du ska löpa. barnenkelt att springa en sträcka, ta tid, och sedan försöka klå den tiden varje gång du löper.

5. Bestäm dig för 1 mål och en tidsram, sedan strävar du efter det. du kommer inte kunna banta fram ett sex-pack, samtidigt som du tripplar storleken på axlar och biceps och får en kondition bara gudar kan mäta sig med. Speciellt att bli fighter tar lång tid, så börja med det fysiska. Bygg upp en grundstyrka, träna upp teknikerna så att du har något att "jobba med". Sedan kan du ändra plan och börja bli av med överskottsfettet.

ett annat tips:

Bara för att du börjar med kickboxning så MÅSTE du absolut inte tatuera din kropp med karp-fiskar och kinesiska drakar, det är inte relaterat. Det är okej att tatuera in en döskalle eller en bild på din farfar också. Bara så du vet ;)

Absolutabs
2012-08-27, 13:36
[QUOTE=Absolutfalk;5948401]Tja!

(Inflik redan från början, har sökt en del på forumet efter svar, men blir inte klokare!)

Nu är det dags igen, att ta sig i kragen på allvar. Är idag 29år, 183cm och väger ca 75kg. Har diabetes sen 22år tillbaks.
// Men lärt det hantera det väl, verkar det?!

Är inte "fet", men magen hänger och häcken e rätt stor också. På detta har jag väldigt dålig hållning, är o-vig, kass kondition och är väldigt klen.
// Djäkligt bra att du är medveten om´et och erkänner det. Starkt! Lovande.

Har tränat lite innan men då har det mest varit för att bränna fett. Läste en del här på forumet ang fettförbränning och körde en "inga kolhydrater, massa protein, en del styrketräning och en del löpband. Körde detta i en månad och blev av med ca 3kg, såg ingen större skillnad på kroppen. Trodde väl inte jag skulle göra det heller, men det kändes bra.
// 3 kg på 1 månad i det läget var riktigt bra. Du måste ha hittat en ovanligt rätt väg där. Varför inte köra likadant nu? Kan va svårt att hitt något som passar dej bättre.

Nu är min plan...
1. Besöka gymmet 2ggr i veckan
2. Börja med kickboxning på tisdagar och torsdagar
3. Anmält mig till 10 kettleballpass
4. Ändra min kost. Mindre kolhydrater och mer protein, ingen pizza eller kebab.
5. Dra ner på alkoholen till max 1 krogbesök i månaden
// 1,2,4,5 verkar bra. Men vad ger Kettleball som inte gymmet kan ge? Vilka övningar? Blir det inte i mesta laget med ett 5:e veckopass om du ger järnet på 1 och 2?

Nu till mina frågor.
1. Fettförbränning samtidigt som jag bygger muskler, möjligt?
// Rätt skött - ja!

2. Vad bör jag träna på gymmet, iochmed kickboxning o kettleball biten?
// De vanliga stora muskelgrupperna. Väldigt mycket mage!

3. Hur ska jag lägga upp dagarna? När gym o när vila?
// Det är ett så brokigt program, så jag vet inte. Kettllballen bidrar till det
4. Kondition, löpning, crosstrainer, rodd? Varje dag? Är det bättre att köra på tills man dör eller "lagom" och öka allt eftersom? Det andra låter ju mer logiskt, men med allt man läser överallt om max 30sekunders vila och intensiv bootcampträningspass på 60min??? VILSE!
// Som ovan sagts - Ta inte åt dej för mycket. Kanske löpning, rätt lång. Kickboxträningen borde ge kondis. Faktiskt också långvarigt magkör. 5.

Kosten? Har läst den klistrade tråden 5ggr, och känner mig mer trög för varje gång. Exakt vad skall jag äta om jag vill ha det berömda sex-packet, samtidigt som jag får bättre kondition, blir starkare, blir vigare och får bättre hållning???
Så vad säger ni om det här? Är jag ett lost case med för mycket frågor som bör lägga X-antal tusen på en PT med en gång? ;)
// Ja, inte ett lost case, men för många frågor som inte är aktuella just nu, om du följer de råd vi gett här

Absolutfalk
2012-08-27, 21:50
Tack för svaren!

Kan börja med att säga att tatuering har jag redan så några dödskallar är inte aktuellt =)


Ser nu att kettlebellsen ställer till det :/ Skulle detta kunna vara en plan... Eller är det för "lite gym"? Sen vart tycker ni att jag skall trycka in löpningen? efter/innan varje träning?

Måndag kickboxning
Tisdag Kettlebells
Onsdag Vila/löpning
Torsdag Kickboxning
Fredag vila
Lördag gym
Söndag vila

Sen till det svåraste... MATEN!?!?!?!!?

Vad skulle ni äta? Frukost har jag väldigt svårt för, så tanken där är att jag körde som förra gången. Kvarg, proteinpulver, kakao, osötade jordgubbar och mjölk i mixern. Men sen lunch, middag? Förslag? Antar att jag inte ska skippa kolhydraterna den här gången?

test9034
2012-08-27, 22:06
Låter som ett för tidigt nyårslöfte..börja lugnt annars klarar du de aldrig :)

Absolutfalk
2012-08-27, 22:11
Finns inget som heter "klarar du aldrig" :)

Allting går om man vill =)

monteramita
2012-08-28, 06:07
Sträva efter att separera konditionsträningen från styrketräningen så mycket som möjligt. Lägg de helst på olika dagar och om inte det går; så långt ifrån varandra som möjligt samma dag. T.ex. morgon kondition och kväll styrka.

Röda Björnen
2012-08-28, 07:04
Se till att du tar det lugnt nu och inte sätter igång 7 dagar i veckan och hårdkör, då blir det som en ovan sa som "nyårslöftena" man ser inne på gymmet i januari och borta i februari.

MVH