handdator

Visa fullständig version : Köra armar före eller efter bröst/rygg?


Strand93
2012-08-26, 20:58
Vad tror ni är bäst för kroppen, att man kör armar före ett rygg/bröst pass eller rygg/bröst pass före armdagen? Tänk såhär:

Bröst/Rygg/Axlar
Armar
Ben
etc.

eller

Armar
Bröst/Rygg/Axlar
Ben
etc.

Vad är bäst i återhämtningssynpunkt? Att köra armar före eller efter ett bröst/rygg pass? Jag hoppas ni förstår min frågeställning

HerrKurdo
2012-08-26, 21:03
Varför inte köra 4-split?
bröst/rygg
ben
Axlar
Armar


Annars:
Bröst/axlar
Armar/rygg
Ben


Jag skulle kört armar efter rygg/bröst
Mer fokus åt bröst o rygg, hellre träna rygg o bröst med färska armar. Och MINA armar, speciellt biceps återhämtar sig sjukt snabbt, kan köra biceps samma dag jag körde de. Känns det som.

Strand93
2012-08-26, 21:25
Varför inte köra 4-split?
bröst/rygg
ben
Axlar
Armar


Annars:
Bröst/axlar
Armar/rygg
Ben


Jag skulle kört armar efter rygg/bröst
Mer fokus åt bröst o rygg, hellre träna rygg o bröst med färska armar. Och MINA armar, speciellt biceps återhämtar sig sjukt snabbt, kan köra biceps samma dag jag körde de. Känns det som.

Vill helst köra 3-split, det funkar bäst på mig och jag gillar att man kan få in det i två omgångar på en vecka och dessutom få en vilodag över. Jag prioriterar dock armar före allt annat, så då borde jag kanske börja veckan med armarna?

Rusk
2012-08-26, 21:39
Inget av alternativen.
Splitten överlag är dålig, varför köra dom 3 större grupperna på ett pass och 2 små på ett annat?
Är det ett 3-1-3 du ska köra så träna dom musklerna som arbetar tillsammans på samma pass.

Ett Orm
2012-08-26, 21:47
Varför inte:
ben/mage
bröst/axlar/triceps
rygg/biceps

..som typ är världsstandard på en tresplit.

buten
2012-08-26, 21:48
Om du ska köra 3 split
Bröst, triceps, framsida axlar
Ben,vader,mage
Rygg, biceps, baksida axlar

Om du vill köra 4 split skulle jag kört
Armar
Ben
Bröst
Rygg

Supermicke
2012-08-26, 21:54
Det går bra att köra armar först om du prioriterar armträning, lite pre-exhaust.. kanske resterande blir lidande dock.

Strand93
2012-08-26, 22:47
Inget av alternativen.
Splitten överlag är dålig, varför köra dom 3 större grupperna på ett pass och 2 små på ett annat?
Är det ett 3-1-3 du ska köra så träna dom musklerna som arbetar tillsammans på samma pass.

Varför inte:
ben/mage
bröst/axlar/triceps
rygg/biceps

..som typ är världsstandard på en tresplit.

Om du ska köra 3 split
Bröst, triceps, framsida axlar
Ben,vader,mage
Rygg, biceps, baksida axlar

Om du vill köra 4 split skulle jag kört
Armar
Ben
Bröst
Rygg

Anledningen till att jag inte vill köra såhär är för att jag kört exakt så i ett helt år. Jag är less på det och vill prova något nytt helt enkelt

Graafen
2012-08-26, 22:54
Kör sj:

Bröst/Biceps
Ben/Mage
Axlar/Triceps
Rygg/Baksida Axlar

Gillar de! :)

Riddle
2012-08-26, 22:59
varför inte

Armar/axlar
ben/mage
rygg/bröst?

Strand93
2012-08-27, 09:53
varför inte

Armar/axlar
ben/mage
rygg/bröst?

Ja, det är nog ett bättre upplägg

atlas82
2012-08-27, 10:10
Pass 1 Rygg & biceps
Marklyft
Chins alt. latsdrag
Skivstångsrodd
Shrugs
Stångcurl
Scottcurl (smaltgrepp)

Pass 2 Ben & mage
Benpress alt. knäböj
Benspark
Lårcurl
Stående vadpress
Cablecrunch
Twistade crunches

Pass 3 Bröst, axlar & triceps
Rak bänk alt. hantelpress
Sned bänk(smith) alt. hantelpress
Militärpress
Sidlyft
Baksidan axel i cablecross
Liggande triceps extension runt huvudet

Fredriiik
2012-08-27, 11:17
Ja, det är nog ett bättre upplägg

Kör på det själv och kan varmt rekommendera det!
Det enda negativa blir om jag drar på mig jordens träningsvärk i benen så blir raka marklyft lite svårare att genomföra dagen efter. Men över det hela så är jag riktigt nöjd med det.

Fabrice
2017-04-02, 08:28
En variant jag gillar starkt är:
Dag 1, bröst, framsida lår, mage
Dag 2, rygg, baksida lår, vader
Dag 3, axlar och armar

oscarovegren
2017-04-02, 17:08
Anledningen till att jag inte vill köra såhär är för att jag kört exakt så i ett helt år. Jag är less på det och vill prova något nytt helt enkelt

Fast det är ett väldigt genomtänkt upplägg. Hur ser dina pass ut i dagsläget?

henrikl
2017-04-02, 17:17
Fast det är ett väldigt genomtänkt upplägg. Hur ser dina pass ut i dagsläget?

Fast vill han prioritera armarna finns det nog bättre alternativ...

oscarovegren
2017-04-02, 18:01
Fast vill han prioritera armarna finns det nog bättre alternativ...

Såg du vad jag skrev? Jag bad honom att berätta hur hans pass såg ut i dagsläget för att se om det är något uppenbart förändring som skulle ge han bättre resultat

StarkaUlf
2017-04-02, 18:22
Det är bra att ni vill hjälpa honom, men han har nog hittat rätt efter ca 5 år. Man kan ju hoppas på det iallafall.

Tobbey
2017-04-02, 18:58
Det är bra att ni vill hjälpa honom, men han har nog hittat rätt efter ca 5 år. Man kan ju hoppas på det iallafall.

Var inte så säker, finns folk som fastnat i dumma vanor och tränat utan progression i 10 år med ingen eller minimal progress eftersom de alltid lyfter precis likadant varje pass.

Bra exempel är en polare till mig som lyfter lika mycket idag som efter 1 år när han började. Han är alltid i gymmet, 3-5 dagar i veckan och har varit under alla år. Kör alla basövningar, äter ordentligt men kör alltid samma stege upp till 140kg i mark och samma stege upp till 100kg i bänk. Där är också vart han ligger fortfarande, precis som för 7 år sen. Första året peakade styrkan i taket en sen fastna den där eftersom han inte lagt på mer vikt med tiden (på stången).

oscarovegren
2017-04-02, 19:14
var inte så säker, finns folk som fastnat i dumma vanor och tränat utan progression i 10 år med ingen eller minimal progress eftersom de alltid lyfter precis likadant varje pass.

Bra exempel är en polare till mig som lyfter lika mycket idag som efter 1 år när han började. Han är alltid i gymmet, 3-5 dagar i veckan och har varit under alla år. Kör alla basövningar, äter ordentligt men kör alltid samma stege upp till 140kg i mark och samma stege upp till 100kg i bänk. Där är också vart han ligger fortfarande, precis som för 7 år sen. Första året peakade styrkan i taket en sen fastna den där eftersom han inte lagt på mer vikt med tiden (på stången).

+1

henrikl
2017-04-03, 05:28
Såg du vad jag skrev? Jag bad honom att berätta hur hans pass såg ut i dagsläget för att se om det är något uppenbart förändring som skulle ge han bättre resultat

Absolut, men det är den första delen av din kommentar jag syftar på. Tyckte det var ganska uppenbart.