handdator

Visa fullständig version : Blanda konserta med prestationshöjare?


Umirin
2012-08-26, 18:31
Tjabba, det är så att jag precis fått min ADHD diagnos, och har beställt lite grejer för min nystart på gymmet nu efter ett struligt uppehåll. Det jag beställt hitintills är:

Whey 80
Omega 3
Kreatin

Det borde ju som inte vara några problem att blanda med min konserta, men jag är fundersam på dehär med prestationshöjare som t.ex jack3d och liknande.

Hur tror ni det är, är de någon större fara att blanda?

tjing
2012-08-26, 18:48
Skulle inte göra det. DMAA är en stimulantia med sannolikt liknande effekter som Concerta, eftersom båda påverkar dopaminnivåer.

Dessutom lär du inte behöva PWO om du tar concerta. Eller kaffe kan du ju dricka om du vill.

Återigen, jag hade inte blandat två stimulanter av den graden. Känns som att effekterna kan bli svåra att förutse. Om du nu trots allt måste testa, så prova med väldigt lite PWO åt gången.

blondyz
2012-08-26, 18:58
Jag skulle rekommendera att du frågar läkaren som skriver ut din medicin. Läkaren har troligtvis koll på vad medicineringen påverkar och vad man bör tänka på.

tjing
2012-08-26, 19:14
Jag skulle rekommendera att du frågar läkaren som skriver ut din medicin. Läkaren har troligtvis koll på vad medicineringen påverkar och vad man bör tänka på.

Det kan jag garantera att han/hon inte har med träningstillskott.

Läkaren har troligtvis noll koll vad gäller det tyvärr, men kommer att slänga ur sig något i stil med att man inte behöver tillskott utan vanlig mat fungerar lika bra.

Sheogorath
2012-08-26, 19:15
det kan jag garantera att han/hon inte har med träningstillskott.

läkaren har troligtvis noll koll vad gäller det tyvärr, men kommer att slänga ur sig något i stil med att man inte behöver tillskott utan vanlig mat fungerar lika bra.

+1

Doctor Snuggles
2012-08-26, 19:22
Man ska alltid vara försiktig när man blandar två olika stimulantia, särskilt innan kroppen är van vid båda. Det är inte särskilt hälsosamt för blodtrycket överlag och du kan få panikångest o dyl (förstås beroende av dos). Det är individuellt till viss del också; vissa som tar concerta/ritalin kan inte dricka särskilt mycket kaffe t.ex. utan att de mår dåligt, andra kan.
Vänj dig vid concertan i några veckor först innan du tänker på prestationshöjare och dyl. De behövs inte ändå, egentligen.

Är inte DMAA förbjudet i Sverige numer förresten?

blondyz
2012-08-26, 20:09
Det kan jag garantera att han/hon inte har med träningstillskott.

Läkaren har troligtvis noll koll vad gäller det tyvärr, men kommer att slänga ur sig något i stil med att man inte behöver tillskott utan vanlig mat fungerar lika bra.

Ärligt talat är det i princip bara att läsa på fass.se och lappa ihop med att dmaa (etc.) kan påverka blodtrycket (bl.a) för att inse att det kanske inte är den bästa idén att blanda. Har man en läkare som inte kan läsa en bipacksedel så, ja, då har du nog rätt.

Hur som helst har jag ingen aning om hur stor risken är, och det tror jag inte ni har heller. Ska man göra "rätt enligt boken" är det väl att följa läkarens kommentar, väljer man att ta Jack3d eller annat mot läkarens rekommendation är det väl på eget bevåg?

Edit: för att svara på frågan, jag tror inte att någon här kan bedöma faran.

Edit 2: det handlar inte om att patienten behöver eller inte behöver ett tillskott. Vill patienten veta om denne löper en stor risk vid denna blandning ska väl läkaren säga ja, nej, eller jag vet inte.

Umirin
2012-08-26, 20:18
Vill börja med att tacka för alla svar.

Tänker inte fråga min läkare då hon kan börja få onda aningar för jag tror som någon här över skrev att dom kommer börja snacket om att mat funkar lika bra.

I fortsättningen blir de Whey, Kreatin, Omega 3, Konserta och kaffe som gäller.

Kväller

deadich
2012-08-26, 20:25
Skit i det. Det är så jävla onödigt ändå och äter du redan stimulerande medicin så blir det bara ännu dummare än vanligt.

För övrigt så stavas det concerta.

Doctor Snuggles
2012-08-26, 20:27
Mat funkar lika bra, iaf för "normala" människor. Det är förstås bekvämare och billigare med tillskott.

tjing
2012-08-27, 10:02
Ärligt talat är det i princip bara att läsa på fass.se och lappa ihop med att dmaa (etc.) kan påverka blodtrycket (bl.a) för att inse att det kanske inte är den bästa idén att blanda. Har man en läkare som inte kan läsa en bipacksedel så, ja, då har du nog rätt.

Ja för det är ju väldigt troligt att 1) läkaren känner till att kosttillskottet innehåller DMAA, 2) vet vad DMAA är för något och 3) Börjar googla loss information om DMAA.


Edit: för att svara på frågan, jag tror inte att någon här kan bedöma faran.


Tror du på fullt allvar inte någon här kan bedöma faran? Jag tror tvärtom att många här kan bedöma faran bättre än gängse läkare. Nu tycker jag att du underskattar medlemmarna här lite. För det är ju stört omöjligt att läsa sig till information om saker och ting som handlar om kroppen om man inte är läkare...

Men det låter som att du jobbar inom vården och då har du väl en yrkesstatus att upprätthålla.

blondyz
2012-08-27, 10:32
Ja för det är ju väldigt troligt att 1) läkaren känner till att kosttillskottet innehåller DMAA, 2) vet vad DMAA är för något och 3) Börjar googla loss information om DMAA.



Tror du på fullt allvar inte någon här kan bedöma faran? Jag tror tvärtom att många här kan bedöma faran bättre än gängse läkare. Nu tycker jag att du underskattar medlemmarna här lite. För det är ju stört omöjligt att läsa sig till information om saker och ting som handlar om kroppen om man inte är läkare...

Men det låter som att du jobbar inom vården och då har du väl en yrkesstatus att upprätthålla.

Nej. Att många centralstimulerande substanser kan påverka blodtrycket är dock ganska basic. Jag säger inte att läkaren har koll på vad DMAA är, eller inte kommer sätta på sig foliehatten och säga nej direkt.

Att läkaren har en journal, där patientens hälsa och eventuella problem med denna finns skrivet tror jag dock. Jag tror att läkaren har en större chans att kunna säga att det inte bör vara någon förhöjd risk, och ha rätt än medlemmarna här. Jag säger inte att medlemmarna här inte kan kroppen eller substanserna, men att agera rådgivare i en situation som denna, med den fakta som givits tycker jag, personligen, är ganska vågat. Kanske är det jag som är paranoid, har en övertro/undertro på vissa parter, men mitt råd kvarstår.

Min poäng är inte att gå till läkaren med en burk och säga "är det lungt att käka detta?". Min poäng är att fråga läkaren "bör jag vara försiktig med stimulantia jämfört med personer som inte medicinerar med concerta?". Säger denna läkare "Nej, det ska inte vara några problem" så har du ett svar där, säger läkaren "Ja, det finns risker med blodtrycksförhöjande stimulantia i kombination med concerta" så har du ett svar där. Sen allt svammel som "knarkar du?" "äter du inte grönsaker så växer inte dina biceps" osv, är inte relevant. Sannolikt kommer det en mindre predikan, men i slutändan har man fått ett svar, läkaren ska kunna svara på en sådan sak. Speciellt när det är så enkelt som att läsa bipacksedeln.

Nu ter det sig så i detta fallet att patienten lika gärna kan läsa den själv och dra en slutsats. Utifrån detta kan ju patienten laborera bäst den vill. Det man kan gå miste om är andra faktorer, som läkaren KANSKE har koll på, så som förhöjd risk för hjärt- och kärl-komplikationer vilket kan bygga på en eventuell risk. Något som kanske inte var frågan i tråden direkt, men som kan påverka en bedömning mycket i ett individuellt fall.

Jag förnekar inte att läkare är/kan vara minst lika svamliga som resterande befolkning och inträngda i sitt hörn. Jag förnekar inte att folk här har koll på sina saker, det vet jag. Men jag hoppas att du kan förstå mitt råd, och varför jag ger det rådet.

Edit; Intressant tanke om mig och mitt yrke, jag har dock mindre koll på både kroppen och substanser än många här och är inte i närheten av att jobba inom vården.

Umirin
2012-08-27, 13:31
Efter att ha läst ytterligare några svar så har jag bestämt mig för att fråga lite försiktigt vad hon tror om att blanda, jag tror dock redan jag vet hennes svar då jag har haft lite för högt blodtryck sen jag började medicinera.

tjing
2012-08-27, 14:44
Nej, fråga för tusan inte det. Du kommer inte få concerta och hon kommer att tro att du missbrukar. Strunta i PWO's om du kör concerta. Du lär ju redan vara lite stimmad liksom, vill du gå runt med panikångest eller vad?

Tolkia
2012-08-27, 14:49
Eftersom du skriver att du precis har fått din diagnos antar jag att du också precis har börjat med Concerta. Jag tycker att det verkar väldigt dumt att blanda den med random stimulantia från början, eftersom det då kommer att vara väldigt svårt att få någon bild av hur du mår på Concerta, vilken dosering du skall ha osv. Rimligen är det viktigare för dig att få en fungerande vardag än att kunna ta PWO?

Kosttillskott
2012-08-27, 19:47
Tjabba, det är så att jag precis fått min ADHD diagnos, och har beställt lite grejer för min nystart på gymmet nu efter ett struligt uppehåll. Det jag beställt hitintills är:

Whey 80
Omega 3
Kreatin

Det borde ju som inte vara några problem att blanda med min konserta, men jag är fundersam på dehär med prestationshöjare som t.ex jack3d och liknande.

Hur tror ni det är, är de någon större fara att blanda?
Det ska du aldrig göra, risken för negativ hjärt och kärlpåverkan är överhuvudtaget inte undersökt. Fullständigt fel väg att börja vägen till ett bättre liv. Concertan har du fått för att kunna orkestrera ditt liv bättre med mer kontroll.

Eftersom Concerta (http://adhd-npf.com/mediciner-vid-adhd-metylfenidat-concerta-och-ritalin/) ofta sänker nivåerna av aggressivitet och impulsivitet hos en person med ADHD så finns det ur träningssynvinkel heller inga fördelar med att bland 2 centralstimulerande medel, risken för att medlens biverkningar potentierar varandra är däremot övervägande + seg och slö mentalt.

Spana i stället in Idrottspersonligheter och andra med ADHD och se deras lösningar på problematiken i praktiken hos ADHD Center (http://www.youtube.com/user/ADHDcenter?feature=mhee) på youtube, har du ADHD behöver du inte tagga upp, snarare tagga ned.

Umirin
2012-08-27, 20:32
Nej, fråga för tusan inte det. Du kommer inte få concerta och hon kommer att tro att du missbrukar. Strunta i PWO's om du kör concerta. Du lär ju redan vara lite stimmad liksom, vill du gå runt med panikångest eller vad?

Som svar på din fråga så vill jag självklart inte gå runt med panikångest, därav frågade jag vad ni trodde angående att blanda dessa två, men jag ska nog strunta i de.

Eftersom du skriver att du precis har fått din diagnos antar jag att du också precis har börjat med Concerta. Jag tycker att det verkar väldigt dumt att blanda den med random stimulantia från början, eftersom det då kommer att vara väldigt svårt att få någon bild av hur du mår på Concerta, vilken dosering du skall ha osv. Rimligen är det viktigare för dig att få en fungerande vardag än att kunna ta PWO?

Ja det är såklart, vardagen fungerar mycket bättre nu än den gjort innan. Och ska jag vara helt ärligt så är jag ny på detta med prestationsökande också, aldrig rört det förr. Så det var nästan en ren slump att jag skrev denna tråden, hade jag inte så hade jag antagligen haft något tillskott hemma just nu.

Tack kolo som får mig på rätt väg. ;)

Tolkia
2012-08-27, 20:41
Apropå ingenting, så är jag inte så förtjust i idén att mörka vad man stoppar i sig utöver sina förskrivna läkemedel för läkaren, särskilt när det inte är fråga om ett drogmissbruk som man försöker dölja (det är inte heller så smart, men jag kan förstå att man väljer att göra det). Det gnälls ju en hel del här på forumet om att korkad vårdpersonal inte gör olika intelligenta kopplingar, men för att man skall kunna göra en koppling krävs ju att patienten berättar. Att göra kopplingen "hmm, det kanske är kombinationen medicin+PWO som blir för mycket" när patienten inte vill tala om att han/hon tar PWO är inte helt lätt.

watertouch
2012-08-28, 11:14
Tjabba, det är så att jag precis fått min ADHD diagnos, och har beställt lite grejer för min nystart på gymmet nu efter ett struligt uppehåll. Det jag beställt hitintills är:

Whey 80
Omega 3
Kreatin

Det borde ju som inte vara några problem att blanda med min konserta, men jag är fundersam på dehär med prestationshöjare som t.ex jack3d och liknande.

Hur tror ni det är, är de någon större fara att blanda?

Tror du kommer bli manisk lr få en psykos. Garranterat panikångest! Risk för Hypertensiv kris föreligger nog oxå.

Håll dig till Kaffe om du tar Concerta...

Du lär märka då detta drabbar dig.
Symtom på hypertensiv kris :
Allmänna (Svettning, flush, blekhet, ångest, tinnitus, näsblod).
Hjärta (Palpitationer, rytmrubbningar, bröstsmärta, dyspné, lungödem).
Njurar (Oliguri, hematuri, proteinuri, elrubbning, uremi).
Hjärna (Huvudvärk, yrsel, illamående, fokala symptom, kramper, konfusion, koma).
Ögon (Blixtar, fläckar, dimsyn, synfältsdefekt, dubbelseende, blindhet).

tjing
2012-08-28, 14:12
Apropå ingenting, så är jag inte så förtjust i idén att mörka vad man stoppar i sig utöver sina förskrivna läkemedel för läkaren, särskilt när det inte är fråga om ett drogmissbruk som man försöker dölja (det är inte heller så smart, men jag kan förstå att man väljer att göra det). Det gnälls ju en hel del här på forumet om att korkad vårdpersonal inte gör olika intelligenta kopplingar, men för att man skall kunna göra en koppling krävs ju att patienten berättar. Att göra kopplingen "hmm, det kanske är kombinationen medicin+PWO som blir för mycket" när patienten inte vill tala om att han/hon tar PWO är inte helt lätt.

Nej jag håller med. Därför rekommendationen att inte äta PWO och concerta samtidigt.

Umirin
2012-08-28, 14:20
Tror du kommer bli manisk lr få en psykos. Garranterat panikångest! Risk för Hypertensiv kris föreligger nog oxå.

Håll dig till Kaffe om du tar Concerta...

Du lär märka då detta drabbar dig.
Symtom på hypertensiv kris :
Allmänna (Svettning, flush, blekhet, ångest, tinnitus, näsblod).
Hjärta (Palpitationer, rytmrubbningar, bröstsmärta, dyspné, lungödem).
Njurar (Oliguri, hematuri, proteinuri, elrubbning, uremi).
Hjärna (Huvudvärk, yrsel, illamående, fokala symptom, kramper, konfusion, koma).
Ögon (Blixtar, fläckar, dimsyn, synfältsdefekt, dubbelseende, blindhet).

Nu hade jag i och för sig redan bestämt mig för att skippa pwo men detta inlägget fick mig att verkligen få de bekräftat, har inte en aning om du har fått de från internet eller är medicinskt utbildad men det var riktigt utförligt och de tackar jag för!

watertouch
2012-08-28, 15:04
Nu hade jag i och för sig redan bestämt mig för att skippa pwo men detta inlägget fick mig att verkligen få de bekräftat, har inte en aning om du har fått de från internet eller är medicinskt utbildad men det var riktigt utförligt och de tackar jag för!

Np. Det var inte bara Jacked utan Craze o liknande PWO dem verkar innehålla andra ingredienser för att motverka nedbrytningen av Katekolaminer (noradrenalin,adrenalin,dopamin) för att ge bättre effekt. Där krockar blandingen...

En PWO därimot med koffein, lite aminosyror typ Alenin, Arginin, Taurin, snabbakolhydrater där har man ju inte samma problembild.