handdator

Visa fullständig version : Grönsakernas påverkan på träning


Lågpastöriserad
2012-08-26, 16:51
Hej!

Hmm, jag ligger på snitt 3,400 kcal i dagsläget. Detta ger mig ett överskott på ca 500 kcal. Jag äter rätt mycket havregryn, ägg, blandfärs, kyckling, kesella, ris och bananer. Varje gång jag käkar en måltid på t.ex. 100 gram ris och 200/250 gram kyckling så har jag svårt att få i mig grönsakerna efteråt. Det blir tok för mycket på en gång.

Då är min fråga: På vilka sätt påverkar detta mig NEGATIVT?

Tacksam för svar! :smash:

Nyström
2012-08-26, 16:59
Skit i grönsakerna! Bara slöseri på tallrik-space

Lychgate
2012-08-26, 16:59
Har du en varierad kost i övrigt så lär du inte få någon brist av att inte äta grönsaker.

Lågpastöriserad
2012-08-26, 17:00
Skit i grönsakerna! Bara slöseri på tallrik-space

Haha! Hur kom du nu fram till detta...? ;) Grönsaker måste väl trots allt ha en betydande roll?

Kischen
2012-08-26, 17:00
Vad syftar du på med "grönsaker"?

Nyström
2012-08-26, 17:01
Haha! Hur kom du nu fram till detta...? ;) Grönsaker måste väl trots allt ha en betydande roll?

Betydande roll för vad exakt?

Lågpastöriserad
2012-08-26, 17:02
Har du en varierad kost i övrigt så lär du inte få någon brist av att inte äta grönsaker.

Okej, såvida den övriga kosten ser bra ut är det alltså inget "måste"? Men om vi tar hänsyn till andra faktorer än just muskler, t.ex. hår, naglar etc? Hur stor påverkan har detta?

Lågpastöriserad
2012-08-26, 17:07
Betydande roll för vad exakt?

I själva kosten? Det är väl också en viktig grundsten för hälsan rent allmänt? :-/

Lychgate
2012-08-26, 17:09
Okej, såvida den övriga kosten ser bra ut är det alltså inget "måste"? Men om vi tar hänsyn till andra faktorer än just muskler, t.ex. hår, naglar etc? Hur stor påverkan har detta?

I slutändan är det bara macro/micro nutrienter iallafall. Du får i dig vitaminer och mineraler av andra källor såsom ägg. C-vitamin från frukt etc. Fibrer får du från havregrynet.

Som sagt, äter du inte väldigt ensidigt(kycklingfilé stekt utan fett med torrt vitt ris alla måltider om dagen) så lär du inte få några brister.

Edit: Grönsaker är förövrigt extremt glorifierat i media.

Eddie Vedder
2012-08-26, 17:11
I slutändan är det bara macro/micro nutrienter iallafall.

Nu tror jag att du kraftigt överskattar vad man faktiskt vet om kostens påverkan på kroppen.

Lychgate
2012-08-26, 17:18
Nu tror jag att du kraftigt överskattar vad man faktiskt vet om kostens påverkan på kroppen.

Jag simplifierar nog i överkant då ju mer man läser om kroppen desto mer inser man hur lite man faktiskt vet hur den reagerar på olika saker.

LarsLasr
2012-08-26, 17:22
Oavsett vilken grönsak du väljer så finns det nog någon forskning som visar på att den skyddar mot cancer :)

Lågpastöriserad
2012-08-26, 17:31
Oavsett vilken grönsak du väljer så finns det nog någon forskning som visar på att den skyddar mot cancer :)

Haha! :) Men saken är den att det är svårt att få i sig grönsakerna efteråt. Skulle man ta väck ca 50 gram ris för att lägga till grönsaker, då går man ju miste om en del kcal, inte sant? Det kan ju bara vara till min nackdel om syftet är att lägga på ett överskott?

LarsLasr
2012-08-26, 17:36
Men för guds skull pojkspoling, sluta gråt och ät dina grönsaker! Hur svårt kan det vara? :p
Ät grönsakerna först om du tycker att det är så svårt att få i dig dom efteråt.

Kischen
2012-08-26, 17:41
Vad syftar du på med "grönsaker"?

Igen då.

tjing
2012-08-26, 18:23
I slutändan är det bara macro/micro nutrienter iallafall. Du får i dig vitaminer och mineraler av andra källor såsom ägg. C-vitamin från frukt etc. Fibrer får du från havregrynet.

Som sagt, äter du inte väldigt ensidigt(kycklingfilé stekt utan fett med torrt vitt ris alla måltider om dagen) så lär du inte få några brister.

Edit: Grönsaker är förövrigt extremt glorifierat i media.

Du inser väl att grönsaker innehåller oerhört mycket mer biologiskt verksamma ämnen än vitaminer och mineraler?

Eddie Vedder
2012-08-26, 18:31
Du inser väl att grönsaker innehåller oerhört mycket mer biologiskt verksamma ämnen än vitaminer och mineraler?

Ja det inser han. Läs inlägg #11.

Lychgate
2012-08-26, 18:34
Du inser väl att grönsaker innehåller oerhört mycket mer biologiskt verksamma ämnen än vitaminer och mineraler?

Ja. Dock menar jag inte att grönsaker är utan funktion när jag skriver att det är glorifierat. Det är en stor del av en balanserad kost och bör inte uteslutas helt men det är inget man behöver pressa i sig varje måltid bara för att det är grönsaker.

Snorkelfarsan
2012-08-26, 19:32
Om OP syftar på grönsaker så som broccolibuketter, blomkål och diverse andra "stora" grönsaker som kommer i t ex frysta broccoli- och wok-mixar (vilket kan mätta rätt bra med tanke på den stora volymen) kan man med fördel byta ut dessa mot sånt som ärtor, majs, bönor osv. Alltså "små" grönsaker och baljväxter som inte tar lika stor plats i magen bland allt annat gott man vill äta.

Kischen
2012-08-26, 19:35
Om OP syftar på grönsaker så som broccolibuketter, blomkål och diverse andra "stora" grönsaker som kommer i t ex frysta broccoli- och wok-mixar (vilket kan mätta rätt bra med tanke på den stora volymen) kan man med fördel byta ut dessa mot sånt som ärtor, majs, bönor osv. Alltså "små" grönsaker och baljväxter som inte tar lika stor plats i magen bland allt annat gott man vill äta.

Vilket leder mig in på frågan jag ställt två gånger i tråden.

Om grönsaker är sallad, gurka och tomat så föreslår jag andra grönsaker.
De du nämner tex.

Wiizra
2012-08-26, 20:34
Vilket leder mig in på frågan jag ställt två gånger i tråden.

Om grönsaker är sallad, gurka och tomat så föreslår jag andra grönsaker.
De du nämner tex.

Vilka grönsaker "rekommenderar" du då :p ?
Äter mest broccoli

Spetälsk
2012-08-26, 20:35
Edit: Grönsaker är förövrigt extremt glorifierat i media.Rättar vi till här. i den här http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061 tråden får vi veta att godis är bra. här får vi veta att grönsaker är överskattade och att man ska strunta i tomater, gurka och sallad. är godis och hoppa grönsakerna :)

Peter Hansen
2012-08-27, 11:49
Är inte själva tarmbulken bra för tarmsystem som man får av broccoli, blomkål etcetc? Sen är det väl de flesta fiberrika vilket är positivt för tarmfloran och därav immunförsvar och massor annat som vi inte har en aning om etcetc