handdator

Visa fullständig version : Massa extraslag på hjärtat vid träning


tjing
2012-08-26, 13:24
Hej allesammans,

Kom precis hem från ett gympass. Lite seg och lite småsnuvig men i alla fall.

Senaste passen har mitt hjärta börjat fippla första 10-15 minuterna av styrketräningen. Det hoppar över slag och har sig, inga andra symptom alls. Sedan lugnar det liksom ner sig när jag är genomuppvärmd och sen är det inget mer alls resten av passet.

Jag tränar fastande, drar i mig vassle precis innan och värmer inte upp utan går på tunga vikter direkt. Jag har haft detta en massa tidigare och gjort vanligt EKG osv som är helt normalt, men det är ju ändå smånojigt eftersom det känns så tydligt. Men senaste halvåret har det inte varit mycket, men nu senaste två passen har jag känt av det igen.

Sammanfattningsvis hoppar hjärtat över slag/extraslag även annars ibland om jag går från vila till väldigt tung ansträngning direkt eller om blodtrycket höjs snabbt (t ex maxreps i bingen). För det mesta har jag knappt något sådant alls, men i perioder är det mer. Jag har tränat mycket senaste tiden och tungt och känt mig lite småsnuvig men inget annat. Jag är för övrigt vältränad och tränat för tillfället tung styrketräning och hårda intervaller.

Inga meningslösa skrämselinlägg tack (notera att jag gjort vanligt EKG i vila), men skulle ju vara kul att höra om andra har liknande och vad som egentligen sker. Det är alltså inte första gången det sker utan har haft det från och till ibland vid styrketräning i några år. Sällan vid konditionsträning dock, då kan det komma max något extraslag men oftast ingenting alls.

En skum sak: Bytte vassleprotein häromveckan och sedan dess har det blivit mer. Om det beror på det vet jag inte, men vasslet ifråga innehåller kakao. Med det andra vasslet jag brukar köra med får jag sällan något extraslag mer än något enstaka i början ibland. Märkligt.

Mina teorier:

* Något med vassleproteinet

* Snabba förändringar i blodtryck och andningsfrekvens (från vila till hård ansträngning utan uppvärmning)

* Fler adrenerga receptorer på hjärtat p g a fastande träning och ökade nivåer av katekolaminer.

clavain
2012-08-26, 15:54
Tala med din läkare igen, eftersom fenomenet uppträder när du anstränger dig bör du uppenbarligen be (om läkarn din inte har vett nog att ordinera själv) att få göra en undersökning under belastning, typ arbets-EKG.

vajt
2012-08-26, 16:08
Jag hade liknande symptom, gjorde både vilo-EKG och ambulatoriskt-EKG (EKG över några dagar). Satt sedan ner och snackade med en kardiolog som hade kikat på mina resultat. Jag hade en del extraslag och ojämn rytm (arytmi), men läkaren sa att det inte var några problem alls. Han hade själv lite problem med extraslag och försäkrade mig om att det inte var något farligt. Jag har sedan dess inte ens tänkt på det.

Mitt tips är således att göra ett ambulatoriskt- eller arbets-EKG (eller båda), prata med en läkare och fortsätt träna. Så länge det inte gör direkt ont och du är ung och frisk i övrigt så brukar det inte vara någon fara.

tjing
2012-08-26, 18:07
Jag hade liknande symptom, gjorde både vilo-EKG och ambulatoriskt-EKG (EKG över några dagar). Satt sedan ner och snackade med en kardiolog som hade kikat på mina resultat. Jag hade en del extraslag och ojämn rytm (arytmi), men läkaren sa att det inte var några problem alls. Han hade själv lite problem med extraslag och försäkrade mig om att det inte var något farligt. Jag har sedan dess inte ens tänkt på det.

Mitt tips är således att göra ett ambulatoriskt- eller arbets-EKG (eller båda), prata med en läkare och fortsätt träna. Så länge det inte gör direkt ont och du är ung och frisk i övrigt så brukar det inte vara någon fara.

Det läkaren sade till mig också när de gjort vanligt EKG. D v s att extraslag är vanligt. Och det är det ju. Uppåt hälften av alla människor har ofarliga extraslag, så det är ju inget konstigt i sig. Att jag dessutom inte hade några andra besvär i samband med extraslagen, d v s yrsel, svaghet osv menade de att då var det nog ingen fara.

Tack för inlägget för övrigt. Nej det gör inte ont alls. Det är bara lite läskigt när det kommer en 10-20 extraslag direkt på raken. Men det ju inte ofta det blir så, oftast är det bara något enstaka som jag knappt ens märker. Och sedan går det över när jag är uppvärmd. I vila kan man ju få ett extraslag ibland men det är tydligen väldigt vanligt, bara det att folk inte tänker på det i regel. Enda gången jag ibland (inte alltid) får många extraslag är just när jag går från uppvärmd direkt in på ett intensivt set styrketräning.

Jag hade helt glömt bort hjärtat sen jag gjorde EKG:t och det för snart ett år sedan, men nu när jag bytte proteinpulver kom det igen. Mycket märkligt sammanträffande faktiskt ;)

tjing
2012-08-26, 18:12
Tala med din läkare igen, eftersom fenomenet uppträder när du anstränger dig bör du uppenbarligen be (om läkarn din inte har vett nog att ordinera själv) att få göra en undersökning under belastning, typ arbets-EKG.

Mmjo en läkare föreslog det, men jag vet inte. Eftersom jag inte upplever några andra problem och jag haft det här hundratals gånger vid hård träning så är man ju lite avtrubbad vid det här laget.

Men egentligen kanske det vore bra. Varför inte liksom. Då får man ju verkligen svart på vitt.'

Rusk
2012-08-26, 18:53
Varför skulle vassle ha något med det att göra?

tjing
2012-08-26, 19:03
Varför skulle vassle ha något med det att göra?

Varför inte?

Notera att det är det enda jag äter innan träning och att det ger ett snabbt påslag av aminosyror ut i blodet. Något som har med vassleproteinet i sig, eller med upptaget av enskilda aminosyror och/eller syntetiseringen av neurotransmittorer att göra.

En sak till: kakao innehåller mycket kalium, något som kan störa hjärtrytmen. Det nya vasslet är smaksatt med kakao och rätt mycket av smaken att döma.

Jag börjar ju låta som Sheogorath.

gratefuldead
2012-08-26, 19:06
Hur gammal är du? Längd, vikt? Tränat hur länge?

Hjärtklappningar är otroligt vanligt. Ofta även helt ofarligt även om det kan vara obehagligt.
Är du väldigt stressad annars i ditt liv? Har själv upplevt mycket hjärtklappningar i stressade och ångestfyllda perioder.

tjing
2012-08-26, 19:10
187 cm, 75 kg, tränat länge. 33 år. Sedan barnsben, styrketräning och konditionsträning mer seriöst sedan en 8-9 år tillbaka. Före det sporadiskt i omgångar.

Det är inte hjärtklappning... Det här är alltså att hjärtat "hoppar över" ett slag. Jag är rätt dålig på hjärtat, men så är det skulle jag tro.

Det har alltså inte med stress eller ångest att göra. Och jag har aldrig någonsin hjärtklappning för övrigt.

250cc
2012-08-26, 23:44
http://en.wikipedia.org/wiki/Theobromine

tjing
2012-08-27, 09:47
http://en.wikipedia.org/wiki/Theobromine

Intressant.

Det framgår att teobromin stimulerar hjärtat och beskrivs t om som en "myocardial stimulant".

Ska testa att byta proteinpulver och se om extraslagen uteblir. Har en hunch om att så kan vara fallet faktiskt eftersom det eskalerade rätt plötsligt vid proteinbytet.

maqan
2012-08-27, 19:12
Har upplevt liknande symptom under perioder av fastande träning och låg måltidsfrekvens. Tror det delvis kan bero på stimulantia och/eller en ökad mängd katekolaminer, framförallt det senare. Att hjärtat på något sätt skulle uttrycka fler adrenerga receptorer vid fasta är inget jag har hört någonting om.