handdator

Visa fullständig version : Kan jag använda EAA som fullvärdigt protein?


Doolie
2012-08-26, 13:04
Tjena kolo!

Ska påbörja en deff nu när skolan börjer och undrade om EAA har samma effekt som vassle och kasein. Om jag t.ex vill få i mig 20g protein, spelar det då någon roll om det kommer från EAA eller vassle. Har hört att folk brukar säga att EAA går bra att ersätta vassle med om plånboken håller men vill gärna få det bekräftat.

Lychgate
2012-08-26, 13:16
EAA = Essential Amino Acids. Rent fullvärdigt protein.

Eddie Vedder
2012-08-26, 13:33
EAA = Essential Amino Acids. Rent fullvärdigt protein.

Nja. 10 gram EAA är likvärdigt som 20 gram vassle sett till effekt men protein är det inte. Det krävs en kedja av många (minst 50 tror jag) aminosyror för att vara ett protein. Du kanske vet det men jag förtydligar i alla fall för trådskaparens skull. :)

tjing
2012-08-26, 13:49
Nja. 10 gram EAA är likvärdigt som 20 gram vassle sett till effekt men protein är det inte. Det krävs en kedja av många (minst 50 tror jag) aminosyror för att vara ett protein. Du kanske vet det men jag förtydligar i alla fall för trådskaparens skull. :)

Exakt.

EAA är aminosyror i fri form, d v s redan "uppklippta" och passerat snabbt ut i blodet.

Kutso
2012-08-26, 14:49
Kanske en dum fråga, men vilket är mest prisvärt? EAA eller Vassle?

Lychgate
2012-08-26, 14:57
Nja. 10 gram EAA är likvärdigt som 20 gram vassle sett till effekt men protein är det inte. Det krävs en kedja av många (minst 50 tror jag) aminosyror för att vara ett protein. Du kanske vet det men jag förtydligar i alla fall för trådskaparens skull. :)

:thumbup:

vicarious
2012-08-26, 15:59
Kanske en dum fråga, men vilket är mest prisvärt? EAA eller Vassle?

Brukar vara ungefär likvärdigt sett till mängden essentiella aminosyror man får.