handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om min kostschema?


Kenan
2012-08-26, 10:23
http://kenan.nu/?p=470

Jag har börjat med den idag och tänkte köra i två månader.

Sen så undrar jag hur man bäst dokumenterar resultat? Bilder är självklart, men vilka vinklar är bäst? Och var ska man mäta?

Mvh Kenan

LilMack
2012-08-27, 11:25
Vad är dina mål?

Med den där kosten kommer du inte långt om du skall bygga!
LCHF anhängare?

Kenan
2012-08-27, 18:20
Vad är dina mål?

Med den där kosten kommer du inte långt om du skall bygga!
LCHF anhängare?

Målet är att gå ner i fett%.

Har läst runt ganska mkt och sett att det här fungerar för flera, så tänkte testa.

Nee, har hört mycket negativt om LCHF så ingen anhängare, men dolm får la inte äta kolhydrater alls?

LilMack
2012-08-28, 11:16
Low Carb. Lågt kolhydrats intag får du ha. Men skall du bara gå ner i fett procent och inte bygga muskler. Ska du nog äta enligt LCHF. Skall du dock bygga muskler så måste du få i dig bränsle i form av carbs.

Kenan
2012-08-28, 20:58
Low Carb. Lågt kolhydrats intag får du ha. Men skall du bara gå ner i fett procent och inte bygga muskler. Ska du nog äta enligt LCHF. Skall du dock bygga muskler så måste du få i dig bränsle i form av carbs.

Ok. Jag får i min kolhydrater två ggr i veckan men det kanske inte räcker?

Har inte så stort behov av att bygga muskler, tror att det är jäkligt svårt på deff ändå. vill försöka bevara så mycket som möjligt och tappa fett.

tänkte köra på det här i två månader så får vi se.

vicarious
2012-08-28, 21:02
Det är inget magiskt med LCHF. Det som styr din viktnedgång är kaloribalansen. Se till att åstadkomma ett kaloriunderskott totalt sett och styrketräna ett par gånger i veckan så kommer du lyckas, kolhydrater eller inga kolhydrater.

Kenan
2012-08-29, 16:47
Det är inget magiskt med LCHF. Det som styr din viktnedgång är kaloribalansen. Se till att åstadkomma ett kaloriunderskott totalt sett och styrketräna ett par gånger i veckan så kommer du lyckas, kolhydrater eller inga kolhydrater.

Ju jag vet. Vet inte om du kikat på min schema men jag ligger på cirka 1900 kalc per dag. Enligt en mätning jag gjort för några månader sen så ligger min förbrukning på drygt 1900. Lägger man till att jag tränar och rör på mig så ligger jag på underskott.

Dock har jag hört att den här metoden ska vara ganska bra så därav trådstarten, vill ha tips och räd.

Mvh

s0me0ne
2012-08-29, 21:12
Om du käkar ca 18,8 gram kolhydrater om dagen kommer du inte ha någon energi alls att träna.

Jag skulle sikta på 2-3gram protein/kg kroppsvikt, 1 gram fett/kg kroppsvikt sen så varierar du kolhydraterna beroende om du vill gå ner i vikt eller inte.

Min åsikt men du får göra hur du vill, experimentera lite. :thumbup:

rooB
2012-09-02, 10:03
Om du käkar ca 18,8 gram kolhydrater om dagen kommer du inte ha någon energi alls att träna.

Märkligt att Björn Ferry vann OS guld och att Jonas Colting vinner EM och VM i triathlon på lågkolhydratskost. Hur har dem energi till det medans medelsvensson som gymmar några gånger i veckan måste ha höga mängder kolhydrater?

s0me0ne
2012-09-02, 10:34
Märkligt att Björn Ferry vann OS guld och att Jonas Colting vinner EM och VM i triathlon på lågkolhydratskost. Hur har dem energi till det medans medelsvensson som gymmar några gånger i veckan måste ha höga mängder kolhydrater?

Inte så märkligt om dom kör LCHF diet så energin kommer från fettet eller har jag fel?
Trådskaparens kostschema innehåller dessutom väldigt lite fett, så vart kommer energin ifrån då? Han skriver sedan att han inte är en LCHF anhängare.

RassK
2012-09-02, 10:34
Märkligt att Björn Ferry vann OS guld och att Jonas Colting vinner EM och VM i triathlon på lågkolhydratskost. Hur har dem energi till det medans medelsvensson som gymmar några gånger i veckan måste ha höga mängder kolhydrater?

Det är väl inget märkligt. Du kan inte likställa substratanvändningen hos en specifikt tränad lågintensitetsidrottare med en otränad högintensitets.

RassK
2012-09-02, 10:38
Kanske ska klargöra:
Tävlande triathlonatleter har väldigt hög mitokondriell densitet och utnyttjar fett som energikälla mycket mer effektiv än en otränad. Dessutom tävlar de i en långdistans/lågintensiv sport där substratanvändningen av fett är dominant.
En otränad styrketrände individ förlitar uder styrketräningen sig mestadels på kreatinfosfat och glukos.
Dessa har varken samma förutsättningar eller mål och kan inte generaliseras som samma sak.

rooB
2012-09-02, 11:57
Trådskaparens kostschema innehåller dessutom väldigt lite fett, så vart kommer energin ifrån då? Han skriver sedan att han inte är en LCHF anhängare.

Vart man väljer att hämta energi ifrån är upp till han/hon, jag påpekade bara din dåligt formulerade meningen eller att du ljög angående att man inte har energi bara för man äter en kolhydratsreducerad kost.

rooB
2012-09-02, 12:05
Kanske ska klargöra:
Tävlande triathlonatleter har väldigt hög mitokondriell densitet och utnyttjar fett som energikälla mycket mer effektiv än en otränad. Dessutom tävlar de i en långdistans/lågintensiv sport där substratanvändningen av fett är dominant.
En otränad styrketrände individ förlitar uder styrketräningen sig mestadels på kreatinfosfat och glukos.
Dessa har varken samma förutsättningar eller mål och kan inte generaliseras som samma sak.

Har inget att tillägga angående det du skrev utom att jag undrar varför man ska rekommendera kolhydrater som huvudenergi källa till någon som absolut inte är i behov av det? Tror inte att denna person i fråga kommer ha några fördelar av att äta större mängder kolhydrater.

Sheogorath
2012-09-02, 12:06
Low Carb. Lågt kolhydrats intag får du ha. Men skall du bara gå ner i fett procent och inte bygga muskler. Ska du nog äta enligt LCHF. Skall du dock bygga muskler så måste du få i dig bränsle i form av carbs.

Det finns ingen motsättning i att äta mycket kolhydrater och att bränna kroppsfett.

RassK
2012-09-02, 12:47
Har inget att tillägga angående det du skrev utom att jag undrar varför man ska rekommendera kolhydrater som huvudenergi källa till någon som absolut inte är i behov av det? Tror inte att denna person i fråga kommer ha några fördelar av att äta större mängder kolhydrater.

För att han hade presterat bättre med kolhydrat.

FredO
2012-09-02, 15:23
Märkligt att Björn Ferry vann OS guld och att Jonas Colting vinner EM och VM i triathlon på lågkolhydratskost. Hur har dem energi till det medans medelsvensson som gymmar några gånger i veckan måste ha höga mängder kolhydrater?

De äter inte lågkolhydratskost (beroende på hur man definierar det). Här är ett utdrag från Coltings egen blogg:

Måndagen 8/11

Klockan 10

9 g smör

246 g ägg (5st)

46 g mandelsmör

5 g kanel (2 stora tsk)

Salt

213 g blåbär

3 dl kaffe

Klockan 11.30

4.55 tim cykel, distansfart, 129-145 puls Klocka lade av dessvärre, inga kalorier

16 dl vatten

5 dl CocaCola

1 Organic Food Bar – Omega 3

Klockan 17

107 g bröd ”Östras Hembakat”

35 g kokosfett

1.5 dl kaffe

Klockan 17.30

1.20 löpning, distans, 141-149 1642 kcal enl klocka

Klockan 19

3 dl apelsinjuice

100 g ägg (2st)

80 g banan

34 g mandelsmör

Klockan 19.45

45 min simning, 2300 m , hårda intervaller

Klockan 21 o framåt

1 dl äppeljuice, färskpress

13 dl mineralvatten

22 g smör

330 g oxfilé

293 g broccoli, okokt HALVA IDAG. HALVA IMORGON

135 g gröna ärtor

36 g vitlök

97 g rödlök

152 g champinjoner från burk

Havssalt + svartpeppar

60 g riven ingefära

5 dl vispgrädde

1.7 dl rödvin

40 g choklad, 85%


Ser både frukt, bär, coca cola, apelsinjuice. bröd & annat gott i den. Till och med hemska "raffinerade kolhydrater".. ;)

Om Ferry:

Angående LCHF för skidskyttar så tror jag absolut man har en viss fördel av det till en viss nivå av LCHF, just enligt de fördelar Ferry beskrivit med jämnare blodsocker, mindre behov av täta måltider och mindre” efter maten trötthet”. Detta ger ju i sin tur bättre förutsättningar att klara sig från infektioner. För långt mellan måltiderna, alltså riktiga droppar i blodsocker, för lite sömn och för mycket resande, dvs brist på riktig vila och återhämtning är nog de största orsakerna till förkylningar för skidskyttarna. Och att hålla sig frisk är det viktigaste av allt för att kunna bli bättre rent åkmässigt.
Men förutsättningen är att man inte går för lågt i kolhydratintag. Det Ferry låg på under fjolåret på ca 200g/dygn var nog på gränsen. I år har Ferry inte varit lika strikt och ätit mer kolhydrater och tycker sig i det funnit ”balansen” i detta.

rooB
2012-09-03, 16:57
För att han hade presterat bättre med kolhydrat.

Skulle vara intressant att läsa någon/några studier på det? Har läst ett par stycken dem gjorde på elitidrottare och från dem studierna kunde man inte se någon som helst skillnad i prestation.

rooB
2012-09-03, 17:12
De äter inte lågkolhydratskost (beroende på hur man definierar det). Här är ett utdrag från Coltings egen blogg: . . . .

Håller med om att definitionen varierar mycket på vad Lågkolhydratskost är, hört allt från under 25g/dag till 200g/dag. Har kollat på Coltings blogg för och visst äter han mer kolhydrater än medelsvensson på LCHF. Fast då äter han mer protein & fett och tränar sjukt mycket mer också, ingen aning hur stor % del av hans dagliga energiintag som kommer från kolhydrater men som det ser ut så ligger det lågt i jämförelse. Men hur man än vänder och vrider på det så kan man inte precis säga att han använder kolhydrater som huvudenergi källa ;)