handdator

Visa fullständig version : Hur stort kaloriöverskott under bulk?


Forren
2012-08-25, 17:52
Tja, hur mycket tycker ni man ska ha i kaloriöverskott under bulk? Har hört att ett halvt kilo per månad är optimalt. Håller ni med? Hur många kilo går ni upp per månad?

caltherion
2012-08-25, 18:02
500 är väl det vanligaste.

Graafen
2012-08-25, 18:08
100-500kcal beroende på lite hur snabbt man vill bulka. Kör själv 300-500+ under bulk

Nutrid
2012-08-25, 19:34
Det är individuellt och har stor betydelse vad din genetik prioriterar.

Testa med 500, ökar du lite i fettmassa och men bra med muskler - fortsätt. Tvärtom så skär du ner på kalorierna.

Sheogorath
2012-08-25, 19:51
Att börja äta 500 kcal extra kan nog vara ganska bra, men att ständigt försöka skapa ett överskott på 500 kcal tycker jag är för mycket, om man inte är naturligt mager och nyss börjat styrketräna. Det innebär en viktuppgång på ungefär 0,5 kg i veckan vilket alltså är 26 kg på ett år. Så mycket muskler bygger ingen.

För någon som byggt några år är snarare en viktuppgång på 0,1-0,3 kg i veckan lagom för att få mycket kvalitetsmassa i förhållande till fett, skulle jag säga.

LarsLasr
2012-08-25, 19:55
Är du långsmal utan någon märkvärd muskelmassa kan det vara bra med 500-1500 kcal förutsatt att du tränar hårt, är du kort och knubbig kan du lägga dig runt 500 eller mindre. Det är väldigt individuellt hur mycket man kan äta utan att lägga på sig fett och för vissa är det ett måste att överäta ordentligt för att få resultat i träningen. Om man tränar hårt och håller koll på vågen och i spegeln och modifierar intaget allteftersom får man en bra uppfattning om hur mycket man bör äta för att få bra muskelutveckling utan att behöva lägga på sig för mycket fett.

z_bumbi
2012-08-25, 20:18
Det beror mycket på hur under hur lång period du tänker ligga på överskott, under hur lång period du tänker ligga på balans och vad du tänker göra efter det dvs mer långsiktiga mål än en viss viktuppgång.

Forren
2012-08-26, 09:15
Tack för alla bra svar!

Det beror mycket på hur under hur lång period du tänker ligga på överskott, under hur lång period du tänker ligga på balans och vad du tänker göra efter det dvs mer långsiktiga mål än en viss viktuppgång.

Tänkte bulka i ungefär 7 månader och sedan direkt efter börja deffa. Man behöver väl inte ligga på balans emellan eller?

EdwardW
2012-08-26, 09:17
Jag brukar börja med att minska ner ordentligt på chips och liknande, och tar istället några ägg och mackor om jag börjar bli sugen på något att äta på kvällen. Därmed får jag några gram protein och endel kalorier helt gratis!

Sen lägger jag mig nog runt 500 kalorier överskott som de andra här säger.

z_bumbi
2012-08-26, 09:56
Tänkte bulka i ungefär 7 månader och sedan direkt efter börja deffa. Man behöver väl inte ligga på balans emellan eller?

Nej man behöver inte göra det men om man går upp i vikt så har man en outnyttjad potential på den nya vikten att båda öka i styrka och att bygga muskler och den potentialen kan ju vara bra att utnyttja.

Pepz
2012-08-26, 10:02
Nej man behöver inte göra det men om man går upp i vikt så har man en outnyttjad potential på den nya vikten att båda öka i styrka och att bygga muskler och den potentialen kan ju vara bra att utnyttja.

+1
det är smart att ha perioder i balans innan man vänder, oavsett upp eller ner

tjing
2012-08-26, 10:18
Jag drar ofta i mig 1000-1500 kcal överskott träningsdagar.

Men det viktigaste är att du inte vräker i dig fett på stora överskott, om målet är att hålla nere fettprocenten.

Endorah
2012-08-26, 11:17
Skulle säga (som redan nämnts) att det beror på :
*ditt startläge : har du redan lågt kroppsfettprocent så "kan" du köra på större överskott än annars.
*ditt mål : Säger sig självt.
*dina gener : man reagerar ganska olika på överskott. Vissa (som mig t.ex.) gör sig av med mycket mer energi vid överskott i form av värme, NEAT osv. Andra människor avger lite "överskottsenergi", men har däremot svårt att äta på överskott (de blir på tok för mätta).

Fyllot
2012-08-26, 11:43
Men det viktigaste är att du inte vräker i dig fett på stora överskott, om målet är att hålla nere fettprocenten.

:confused:

Jeml
2012-08-26, 11:56
:confused:

överskott med fett>kolhydrater sägs lagra mer fett än kolhydrater>fett.

tjing
2012-08-26, 13:42
överskott med fett>kolhydrater sägs lagra mer fett än kolhydrater>fett.

Det gör det på kort sikt, punkt slut. En kost rik på kolhydrater uppreglerar DNL i det långa loppet, men inte sett till några dagar. Men vi behöver inte ha den diskussionen igen, för det här är helt klarlagt.

Och om valet ligger mellan 300 g ris extra eller att sleva på med fet sås och shotta olivolja, är valet givet om man vill hålla nere fettinlagringen.

Kom ihåg att fettet i kosten till största delen är precis i samma form som det lagras in som i kroppen och således inte kräver någon omvandling.

Vid modestare överskott är det lite hugget som stucket då kcal-överskottet ändå inte är tillräckligt stort för att orsaka någon större uppgång i fettvikt.

z_bumbi
2012-08-26, 13:59
Att äta mycket kolhydrater betyder att man på kort sikt måste äta mer energi för att få samma viktuppgång, det betyder alltså inte att man lagrar in mindre fett om man går upp lika mycket.

tjing
2012-08-26, 14:02
Att äta mycket kolhydrater betyder att man på kort sikt måste äta mer energi för att få samma viktuppgång, det betyder alltså inte att man lagrar in mindre fett om man går upp lika mycket.

Vad menar du?

Jo du lagrar in mindre fett på samma kcal-överskott från kolhydrater/fett. Menar du att det inte skulle översättas till viktuppgång? Tanken är att framförallt få en viktuppgång i muskler och lagra in kolhydrater till stort del som glykogen och en del kolhydrater oxiderar ju också som ett resultat av en höjning av metabolismen osv. En kvalitativ överätning.

Signalen om tillväxt lär ju vara lika stor oavsett om den kommer från extra kolhydrater eller extra fett. Och eftersom vi vill ha muskeltillväxt men inte fettillväxt, känns valet enkelt.

z_bumbi
2012-08-26, 14:18
Vad menar du?

Jo du lagrar in mindre fett på samma kcal-överskott från kolhydrater/fett.

Skillnaden på kort sikt blir alltså att man äter mer energi och blir varmare om man väljer att äta mer kolhydrater. Om det sedan ses som för- eller nackdelar är upp till var och än men det påverkar inget annat. Skillnaden om man räknar på överskottet blir inte heller så enorm så även om det skulle finnas en teoretisk skillnad (vilket det mig veterligen alltså inte gör) på något resultat så är den också antagligen försumbar.

Så väg dig regelbundet och så ser du var du hamnar i kroppsvikt och ät sådant som gör att du har lätt att få i dig tillräckligt med energi och kanske framför allt som du tycker är gott.

tjing
2012-08-26, 14:23
Teoretisk skillnad för vad menar du? Studier visar tydligt att ett överskott från kolhydrater knappt lagras in som kroppsfett på kort sikt.

Vad du säger är alltså att man inte gå upp i vikt av att äta mycket kolhydrater...utan blir varmare. Och varmare blir man ju såklart. Har jag förstått dig rätt?