handdator

Visa fullständig version : Detta med träningsschema gör mig galen :(


swaggedout
2012-08-25, 11:55
Har tränat gym lite titt och tätt under min ungdom, men mest lallat runt och inte gått in för det. Jag har nu sedan 3-4 månader tillbaka gått in för det ordentligt med kosten och på gymmet satsar på på progression.

Jag gör fortfarande väldigt stora ökningar, t.ex Militärpress ökar jag 1,5-2kg per vecka i fortfarande! Trots samma antal reps. Men det som tär på mig och som jag ligger och oroar mig över nätterna om är följande.

1. Just nu kör jag 4 splitt, men jag tycker det tar sådan lång tid innan man går igenom samma muskelgrupp då. T.ex om jag kör bröst på Måndag, då brukar det bli mot helgen som jag kör bröst igen.

Fungerar på ett 3-1-3 schema istället, kanske köra bröst på måndag sen på onsdag är det dags igen (bara ett exempel).

2. Det sköna med 4-splitt är ju att jag får mer fokus och orkar mer/tyngre per muskelgrupp. Att jag får den där fina ökningen i militärpress kanske beror just på att jag kör axlar+mage på en egen dag, så så det är ett svårt dilemma.

3. Om ni var jag och hade tränat tidigare länge men först nu börjat seriöst och gör "nybörjar-ökningar" hade ni bara kört på tills ökningarna slutar eller börjat med lätt/tungt varannan vecka?

Känns som att detta med variation kan man göra efter man slutat med nybörjar ökningar? Kanske låter fånigt men fan vad alla dessa frågor gör att man går och ältar det i huvudet "vad är bäst" "hur ska jag köra" osv :/ skitjobbigt

Überbiffen
2012-08-25, 12:02
Så länge man trivs med sitt upplägg och ökar så ser jag det enbart som idioti att ändra någonting över huvud taget.

Ronn
2012-08-25, 12:06
Variation? Variationen kommer ifrån att man ökar vikterna och/eller repsen så ofta man kan, inte att man byter övningar eller utförande.

Kör på befintliga beprövade scheman, hitta inte på något eget, självklart med ett upplägg du trivs med, spendera inte så mycket tid med att försöka uppfinna hjulet på nytt.

Rusk
2012-08-25, 12:33
Kör en 2 split då, träna varannan dag eller 2-1-2.
Kom dock ihåg att anpassa volymen efter frekvensen.
Kör du 12 set nu så kan du halvera det om du kör en 2 split.
Ett annat alternativ som jag hållt mig till ganska länge nu är en 3 split 5 dagar i veckan, du tränar 2 dagar, vilar 1, tränar 1 och vilar 1 för att sedan börja om.
Då tränas varje muskel var 5e dag.

swaggedout
2012-08-25, 12:58
Variation? Variationen kommer ifrån att man ökar vikterna och/eller repsen så ofta man kan, inte att man byter övningar eller utförande.

Kör på befintliga beprövade scheman, hitta inte på något eget, självklart med ett upplägg du trivs med, spendera inte så mycket tid med att försöka uppfinna hjulet på nytt.

Gick till gymmet och fick ett schema av instruktören, men jag tror jag hellre skulle vilja testa något annat. Vet inte men känns som instruktörer inte går in för att hjälpa på ett ärligt sätt utan mest snackar enligt paragrafer och regler dom måste utföra i deras policy.

Länka gärna beprövade scheman som går ut på progression + öka i volym

Wormzie
2012-08-25, 13:14
5/3/1 är ett beprövat schema med inbyggd progression.

http://www.strstd.com/ - där kan du göra ett upplägg

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength

Spartansk
2012-08-25, 13:22
Men det som tär på mig och som jag ligger och oroar mig över nätterna...

Hördudu, chilla lite. Såå viktigt är det inte att ha ett "ultimat" schema. Det schema som du fick av instruktören funkar säkert, det viktiga är att fortsätta träna år efter år.

Vet inte men känns som instruktörer inte går in för att hjälpa på ett ärligt sätt utan mest snackar enligt paragrafer och regler dom måste utföra i deras policy.

Så kan det vara, tyvärr. Jag ville ha ett personligt schema en gång, och instruktören gav mig bara exakt samma schema som jag sedan såg honom ge till andra nybörjare sen. Trist med oengagerade instruktörer. :smash:

Fredrik_S
2012-08-25, 13:41
Extremt stor risk att lita på en instruktör. Det är nog mindre än en på 50 utbildade personliga tränare som jag skulle våga lyssna på och ännu mindre på en som bara är instruktör.

Får du förtroende för instruktören, ser han ut att ha lyckats med sina mål själv rent fysiskt osv är det första man åtminstonde ska kräva(är han äldre så bör han åtminstonde haft en storhetstid tidigare)

pwnyou
2012-08-25, 13:49
Viktigt: Kom ihåg att du får minst 95% (ungefär) av det maximala resultatet om du bara äter 2g protein per kg kroppsvikt, och kör slut på alla muskler 1-2 gånger i veckan. Det är det essentiella.

Att göra allt opti kan bara ge de sista 5 procenten (ungefär), så bry dig inte om det förrän det essentiella är en självklarhet för dig.

Det viktiga är bara att träna regelbundet.

swaggedout
2012-08-25, 14:09
Just nu kör jag

dag.1.bröst,triceps
dag2.vila
dag3.ben
dag4.axlar+mage
dag5.rygg+biceps+underarmar

Dag6. först här börjar det om igen och det känns så jävla långt att köra bröst igen där, ibland kan det t.om bli 2 dagars vila mellan passen.

Funderar nästan på att köra 3 dagars program och att det "börjar om" snabbare så att säga

rularn
2012-08-25, 14:57
Det ser väl bra ut som du har det nu? Tycker du borde vila dag 5 och 7 och börja om igen på ny vecka. Jag tycker det ser ut som att du underskattar vilan.

Commando1980
2012-08-25, 16:52
Ökar du med nuvarande upplägg så fortsätter du med det. Lägg din energi på annat när du inte befinner dig i gymmet.

Glöm bäst, fokusera på att du faktiskt gör framsteg.

swaggedout
2012-08-25, 16:58
Vad tycker ni om detta schema då, detta skulle kännas bra tror jag! men är det för mycket?

dag1bröst,triceps
dag2ben
dag3axlar,mage
dag4rygg,biceps

Vi säger att på fredag är man klar med veckans 4-dagars splitt, sen på lördag lägger man in ett helkropp med enbart knäböjj,bänk,militär,mark?

Då får man en riktig helkroppskörare på helgen också.

krubkungen
2012-08-25, 19:00
Bröst-triceps

Rygg-Mage/vader

Axlar-Biceps

Ben-Mage/vader

överkroppspass tex: 1 rodd övning-chins-dips-sidolyft-kabelflyes + 2 arm övningar.

vila

börja om.