handdator

Visa fullständig version : Växvärk och smärta


Vakten
2012-08-25, 11:39
Jag har fått en axelskada, sjukgymnasten och min egen diagnos är inklämningssyndrom. Skulderbladet på den onda sidan sitter också ovanligt löst enligt sjukgymnasten. Jag har kört det rehabprogram som brukar vara inlänkat här på forumet när man talar om inklämningssyndrom + några rehab övningar som jag fick av sjukgymnasten för att stärka muskulaturen runt
skulderbladet.

Efter att ha kört övningarna ett par månader så har jag fått mer allmänt ont i axeln, alltså inte bara vid lyft och rörelse av armen i vissa vinklar från kroppen som är typiskt för inklämningssyndrom.

Jag hörde en elitidrottare prata om växvärk och smärta i samband med träning av ett skadat parti. Menar hon att man kan få växvärk på samma sätt som när man var barn om man rehab tränar intensivt och utvecklar nya muskler i den skadade kroppsdelen? Är det för övrigt möjligt att utveckla nya muskler sedan man blivit vuxen och speciellt när man blivit äldre (>55).

Eller är det så att jag nöter ytterligare på inklämningen när jag kör rehabövningarna?

En tumregel brukar vara att inte göra de övningar som smärtar men i det här fallet med rehabövningar så skulle det innebära att jag får stryka halva programmet.

pezrulezhaakon
2012-08-26, 11:06
Vakten, jag tror ditt ökade problem bottnar i för mycket rehabträning och/eller felaktigt utförande.

Vakten
2012-08-26, 21:23
Jag kommer att beställa tid för ett återbesök hos sjukgymnasten, det känns som att reparationstiden är alldeles för lång.