handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen av plankan


Axii
2012-08-25, 10:22
Hej! Det är så att en gång per vecka tränar jag magen.
Cablecrunch: 3x10
Crunch maskin: 3x10
Plankan: Tills jag inte orkar mer.

Men när jag kör plankan, känner jag knappt i magen. Utan det gör ont i ryggen. Jag försöker vara så rak i ryggen som möjligt!
Vad kan det bero på, att jag får ont i ryggen?

Absolutabs
2012-08-25, 12:07
Varför gör du Plankan då? - Som du säjer själv, så tar den inte mycket på magen. Det gör den ofta inte på många, är mest för motionärer. Det finns ju ett otal antal andra magmuskelövningar - använd tid och energi på någon sådan i stället. Men varför träna magen bara en gång i veckan? Inga muskler tål och behöver så ofta träning som magens.

Axii
2012-08-25, 12:18
Jag vet inte varför, har alltid haft problem med att få kontakt med magmuskeln.

Så du menar att man ska träna magen oftare?
Magmuskeln är som vilken annan muskel som helst, den behöver lika mycket träning å vila som alla andra muskler, för att växa...

sudoo
2012-08-25, 15:04
Om du får ont i ryggen och inte känner något i magen gör du övningen fel, du hänger förmodligen på ryggen istället för att hålla upp kroppen med bålen.

Spartansk
2012-08-25, 15:06
Om du får ont i ryggen och inte känner något i magen gör du övningen fel, du hänger förmodligen på ryggen istället för att hålla upp kroppen med bålen.

Inte säkert att han gör den fel, han kan ha en skada också. Jag får själv ont i nedre rygg av plankan ibland.

Mitt råd är att strunta i plankan.

tjing
2012-08-26, 10:12
Spänn magen

Jag kör plankan med vikt på ryggen men det är viktigt att spänna core-området ordentligt.

sudoo
2012-08-26, 10:47
Inte säkert att han gör den fel, han kan ha en skada också. Jag får själv ont i nedre rygg av plankan ibland.

Mitt råd är att strunta i plankan.

Det är jag helt med på, dock tror jag att om man samtidigt inte känner något alls i magen står man i fel ställning. Ont i ryggen samtidigt som man känner en belastning i magen så kan det vara som du säger.

pezrulezhaakon
2012-08-26, 10:59
axii, vad är det för crunchmaskin du kör med?