handdator

Visa fullständig version : Explosiv träning bygger snabbare muskler?


Bibacstyle
2012-08-25, 09:46
Finns det någon bevisad skillnad på muskelbildning från explosiv/tung styrketräning (på gränsen till icke-strikt) och koncentrerad/tung styrketräning? Man hör ofta att explosiv träning (läs typ 300 training) genererar mer testosteron och bygger därför mer muskler, och det känns på något sätt rätt, kolla t.ex. Usain Bolt, Blake, Gatlin - 100m sprinters är askralliga. Tipsa gärna om böcker som täcker detta.

Vunnis
2012-08-25, 10:14
Det är inte alltid jättesmart att se till hur världseliten tränar för att sedan utgå från att det är det bästa för en själv.

Marcuslevin
2012-08-25, 10:20
Precis som vunnis säger, dessa personer har ju tränat i mååånga år, och har förmodligen kommit till ett annat stadie där det som funkar för dem är just detta.

TorbjornFred
2012-08-25, 10:23
Vad menar du med askrallig? Bolt ser väll inte direkt massiv ut tycker jag, inte om man tänker på hur mycket han tränar och har tränat iaf.

Bibacstyle
2012-08-25, 11:20
Ok detta var ju inte direkt de svaren jag letade efter. Torbjörn - jo håller med men om du jämför sprinters med långdistansare så ser du en trend :)

Fyllot
2012-08-25, 11:20
Nej du bygger korta muskler av explosivitet och låååånga slanga av att köra långsamt.

Bibacstyle
2012-08-26, 13:05
Nej du bygger korta muskler av explosivitet och låååånga slanga av att köra långsamt.

Helt fel

Någon annan?

Sniggel
2012-08-26, 13:17
Finns det någon bevisad skillnad på muskelbildning från explosiv/tung styrketräning (på gränsen till icke-strikt) och koncentrerad/tung styrketräning? Man hör ofta att explosiv träning (läs typ 300 training) genererar mer testosteron och bygger därför mer muskler, och det känns på något sätt rätt, kolla t.ex. Usain Bolt, Blake, Gatlin - 100m sprinters är askralliga. Tipsa gärna om böcker som täcker detta.

1. Jag vet inte om jag vill kalla "300 workout" för explosiv träning. Många moment där är uthållighetsmoment om man inte är en lättviktare eller redan väldigt vältränad.
Börjar man uppleva trötthet så är det inte längre explosivitetsträning längre. Generellt vill jag påstå att för att ett moment ska kunna vara explosivt måste det pågå i runt max 30 sekunder. Tar det längre tid går det inte att uppehålla explosivitet. Viss variation mellan individer förstås.

2. Explosiv träning behöver inte vara ostrikt. Bör ej vara heller IMO

3. Testosteronutsöndring under träning korrelerar ej med muskelutveckling såvitt jag vet, däremot gör kortisol det.

4. Som redan sagts, världseliten är rippade för att de har elitgener, inte pga hur de tränar, utan för att de tränar.

5. Den här diskussionen har upprepats säkert tusen ggr på kolozzeum och andra forum.

mikaelj
2012-08-26, 13:20
Finns det någon bevisad skillnad på muskelbildning från explosiv/tung styrketräning (på gränsen till icke-strikt) och koncentrerad/tung styrketräning? Man hör ofta att explosiv träning (läs typ 300 training) genererar mer testosteron och bygger därför mer muskler, och det känns på något sätt rätt, kolla t.ex. Usain Bolt, Blake, Gatlin - 100m sprinters är askralliga. Tipsa gärna om böcker som täcker detta.

Nej, explosiv träning rekryterar andra muskelfibrer bara. Testosteronnivåerna är ungefär där de är hela tiden för dig och påverkas inte nämnvärt av något du gör, undantaget långvarig stress.

Jämförelsen med 100m-sprinters är dåliga, och visst har de mer muskelmassa jämfört med någon som tävlar i långdistans, men jämfört med en styrkelyftare eller tyngdlyftare har 100m-sprintern inte så mycket muskelmassa återigen.

Så...

frong
2012-08-26, 14:24
Nej du bygger korta muskler av explosivitet och låååånga slanga av att köra långsamt.

Haha *woco-smilie*

Bibacstyle
2012-08-27, 20:35
1. Jag vet inte om jag vill kalla "300 workout" för explosiv träning. Många moment där är uthållighetsmoment om man inte är en lättviktare eller redan väldigt vältränad.
Börjar man uppleva trötthet så är det inte längre explosivitetsträning längre. Generellt vill jag påstå att för att ett moment ska kunna vara explosivt måste det pågå i runt max 30 sekunder. Tar det längre tid går det inte att uppehålla explosivitet. Viss variation mellan individer förstås.

2. Explosiv träning behöver inte vara ostrikt. Bör ej vara heller IMO

3. Testosteronutsöndring under träning korrelerar ej med muskelutveckling såvitt jag vet, däremot gör kortisol det.

4. Som redan sagts, världseliten är rippade för att de har elitgener, inte pga hur de tränar, utan för att de tränar.

5. Den här diskussionen har upprepats säkert tusen ggr på kolozzeum och andra forum.


Tack - skulle du kunna hänvisa till någon källa/tråd som diskuterar effekten av kortisol på muskelutveckling/punkt 3?

Hymer
2012-09-10, 13:19
Fundering: Ska man köra typ 3st tunga på 80-90rm och trycka så fort man kan men ändå går långsamt eller köra tex 5-6st på 50-60rm som går riktigt fort.

Sniggel
2012-09-10, 13:33
Tack - skulle du kunna hänvisa till någon källa/tråd som diskuterar effekten av kortisol på muskelutveckling/punkt 3?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5853428&postcount=14

pezrulezhaakon
2012-09-10, 13:56
Bibacstyle

Kombinera olika träningsprinciper för att bygga mest effektivt.
Vilka kombinationer beror på vad du svarar bäst på. Men att endast köra explosivt blir ganska ensidigt.