handdator

Visa fullständig version : Muskelbygge efter träningscykel


Bibacstyle
2012-08-25, 09:35
Finns det några studier som undersöker under hur lång tid efter avslutad styrketräningsperiod som kroppen fortsätter att bilda muskler, förutsatt att kosten är tillräcklig? Känns som att det borde finnas en kurva som visar efter hur lång tid muskelbygge vänder till muskelnedbrytning efter säg en två månaders träningcykel.

King Grub
2012-08-25, 09:38
Muskeluppbyggnaden är bara förhöjd runt 24 timmar efter ett avslutat styrketräningspass.

Allmän muskeluppbyggnad pågår alltid, dygnet runt, från det du föds till du dör. Likaså muskelnedbrytning.

Bibacstyle
2012-08-25, 09:52
Så om jag fortsätter äta bra, innebär detta att jag kommer gå ca +/- noll i muskelvolym i de nästkommande månaderna, eller sjunker kroppen tillbaka till någon slags equilibrium-nivå beroende på min genetik? Man pratar ju ofta om att man efter lång träningsperiod borde ha en viloperiod, då kroppen kan återhämta sig, och när man kommer tillbaka känner man sig oftast lite större och starkare.

King Grub
2012-08-25, 09:56
Lever du ett normalt, aktivt liv så tar det ett par tre veckor innan muskelmassan börjar minska så det är praktiskt signifikant. I sängläge betydligt fortare.

Wormzie
2012-08-25, 09:57
Vill man underhålla sin fysik ska 1 pass i veckan räcka om man inte är på nån extremt hög nivå.

Bibacstyle
2012-08-25, 09:58
Ok, tack! Borde va intressant med en vetenskaplig studie på detta.

King Grub
2012-08-25, 09:59
http://www.bodyrecomposition.com/training/returning-to-training-after-a-layoff-qa.html