handdator

Visa fullständig version : Hämnden är ljuv, eller?


Sniggel
2012-08-24, 19:16
Har vi några psykologistuderande (eller socionomer?) som tagit del av studier på hur offer mår om de får hämnd (t ex via avrättning av förövare) jämfört med om de inte får det?

Har för mig jag läste lite sånt tidigare och att det forskare kommer fram till är tvärtemot det som de flesta har som magkänsla.

Vilson
2012-08-24, 19:23
Har vi några psykologistuderande (eller socionomer?) som tagit del av studier på hur offer mår om de får hämnd (t ex via avrättning av förövare) jämfört med om de inte får det?

Har för mig jag läste lite sånt tidigare och att det forskare kommer fram till är tvärtemot det som de flesta har som magkänsla.

Minns nåt avsnitt av Boston legal där det hänvisas till en studie som visar att hämnd är positivt för offren. Personligen tror jag absolut att man mår bra om man får nån slags hämnd eller avslut. Behöver kanske inte vara just avrättning.

ducedo
2012-08-24, 19:25
I think uncertainty prolongs and enhances emotional experiences, and one of the things that avengers do unintentionally is to prolong the unpleasant encounter,” Carlsmith says. “Those who don’t have a chance to take revenge are forced, in a sense, to move on and focus on something different. And they feel happier.

http://www.psychologicalscience.org/index.php/publications/observer/2011/october-11/the-complicated-psychology-of-revenge.html

When the offender understood revenge as punishment, revenge led to satisfaction and deservingness among victims.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ejsp.782/abstract

Kål
2012-08-24, 19:42
Min morsa (socionom och psykoterapeut) skrev någon lång artikel kring det här där hon kom fram till att hämnden inte skulle resultera i att man blev mer lycklig.

Stämmer dock inte alls in på mig. När jag fick min hämnd (efter nästan tre års hat) var jag sjukt glad. Tror det handlar helt om hur man är som person. Blev uppfostrad av min farsa att alltid ge tillbaka och när jag för första gången i mitt liv inte kunde göra det (sexton år) blev jag helt förstörd. Kunde inte sova normalt på ett år och låg i stort sett bara och tänkte på hur skönt det hade fått vara att ha ihjäl han som misshandlade mig.

Sniggel
2012-08-24, 19:55
Tack för länkarna. Den studien där personer skulle satsa pengar (eller behålla sin insats) hade jag läst precis.
Det är helt klart intressant. Av de studierna tolkar jag det som att folk per automatik tror att de mår bättre av hämnd, men att de har fel och faktiskt mår sämre när de väl fått sin hämnd. De vet inte om att de hade kunnat må bättre ifall de inte fått sin hämnd eftersom de inte har något att jämföra med mer än sin magkänsla. Och magkänslan kan man knappast lite på om man ska vara rationell.
Det undantag som kan finnas är när man får bekräftat att hämnden har uppfattats av förövaren som ett straff utfärdat pga dennes handlingar. Att personen ifråga "ska minsann veta varför detta straff utfärdas!"

Givetvis pratar jag generellt nu och det är svårt att jämföra sådana här studier med t ex fall där man funderar på om familjerna till offren på utöya hade mått bättre ifall Breivik blir avrättad. Under förutsättning då att han blir införstådd med varför offrena tycker att han förtjänar dödsstraffet. Fast i det fallet är det nog en omöjlighet eftersom han nog inte kan förstå. Han kommer nog alltid tycka att han gjorde rätt.

Så om man inte kan få honom att förstå varför han ska straffas (oavsett straff) kommer offrens familjer att kunna må bättre ifall samhället dömer honom så hårt de kan? Med det menar jag om man utfärdar straff som inte har stöd i lagen just nu, t ex dödsstraff.
Självklart för diskussionens skull. Jag försöker INTE promota dödsstraff, bara diskutera konsekvenserna av ett sådant handlande för de inblandade.

mangemani
2012-08-24, 19:57
jag blir glad utav hämnd, har jag alltid blivit.
skulle må mycket sämre om jag bara gick vidare med svansen mellan benen med tanken att den som gjorde si och så mot mig kom undan med det.
konsekvens är ett underbart ord.

Sniggel
2012-08-24, 20:04
jag blir glad utav hämnd, har jag alltid blivit.
skulle må mycket sämre om jag bara gick vidare med svansen mellan benen med tanken att den som gjorde si och så mot mig kom undan med det.
konsekvens är ett underbart ord.

Visst kan det varierar från individ till individ hur man reagerar på hämnd. Men samtidigt vet du inte hur bra du hade mått om du varit mer förlåtande eller ignorerat de situationer som gjort dig illa istället för att grubbla på det tills att du får din hämnd.
Jag säger inte att du har fel, jag bara nämner andra möjligheter.

Själv har jag märkt att ju mindre jag bryr mig om folk som beter sig elakt mot mig desto lyckligare blir jag. Något jag definitivt inte hade trott som 5, 10, 15, 20, eller 25-åring. Jag kan välja att vara lycklig över det goda som händer mig i livet, istället för att vara arg för att jag blivit orättvist behandlad en gång. Det i sin tur gör att man blir mer och mer immun mot iaf småsaker som man tidigare hade blivit väldigt upprörd över och kanske t om fått ångest över dagligen.
Iaf om möjligheten finns att ignorera, om spärren för det enbart är mentalt.
Om man fortsätter behandlas elakt är det en annan femma. Då har man ett reellt problem att ta itu med.

Icelane
2012-08-24, 20:06
Liten skitsak detta men ett bra exempel. Idag på väg till tunnelbanan går en kille som både var mindre och yngre mot mig i ganska hög hastighet, jag tänkte att han kommer ju vika undan så vi inte går inte i varandra (jag hade en vägg till höger om mig och han kom mot mig från vänster. Hur som helst, jag känner hur han verkligen spänner sin axel och går rakt in i min egen, detta gjorde man när man var 15 år och han var säkert i 18-19 års åldern. Det sved till lite och jag vänder mig om men tänkte att jag skiter i detta finns ingen anledning till att starta något med en liten skit. DOCK så gick jag och tänkte på det under hela tunnelbane turen till gymmet och under hela gympasset. Jag ångrar att jag inte sprang efter konfronterade den lilla skitungen.

Spartansk
2012-08-24, 20:07
En psykolog jag pratade med sa att man mår sämre av att hämnas. Släppa och gå vidare är korrekt metod.

Jesus hade inte så fel ändå. :)

MathiasF
2012-08-24, 20:11
Jag skulle satsa allt jag har på att majoriteten som röstar vänster går på Glöm&Förlåt-linjen medan de som röster höger går på HämnasDenJäveln-linjen.

mangemani
2012-08-24, 20:15
Visst kan det varierar från individ till individ hur man reagerar på hämnd. Men samtidigt vet du inte hur bra du hade mått om du varit mer förlåtande eller ignorerat de situationer som gjort dig illa istället för att grubbla på det tills att du får din hämnd.
Jag säger inte att du har fel, jag bara nämner andra möjligheter.

Själv har jag märkt att ju mindre jag bryr mig om folk som beter sig elakt mot mig desto lyckligare blir jag. Något jag definitivt inte hade trott som 5, 10, 15, 20, eller 25-åring. Jag kan välja att vara lycklig över det goda som händer mig i livet, istället för att vara arg för att jag blivit orättvist behandlad en gång.
Iaf om möjligheten finns att ignorera, om spärren för det enbart är mentalt.
Om man fortsätter behandlas elakt är det en annan femma. Då har man ett reellt problem att ta itu med.

kanske inte i alla situationer, det har du rätt i, men i de flesta som har upprepat sig under årets gång vet jag.
då jag var yngre så var jag bara en som tog emot utan att ge igen, gick vidare och mådde allmänt crap utav det, men från den dagen då jag fick min första hämnd och framåt sen dess, så har jag bara mått bra utav det.
men som sagt,i vissa situationer så kanske jag mår bättre utav att bara gå vidare i.

mangemani
2012-08-24, 20:17
Jag skulle satsa allt jag har på att majoriteten som röstar vänster går på Glöm&Förlåt-linjen medan de som röster höger går på HämnasDenJäveln-linjen.

om man röstar på något utav mitten partierna då?

Sarwien
2012-08-24, 20:17
Liten skitsak detta men ett bra exempel. Idag på väg till tunnelbanan går en kille som både var mindre och yngre mot mig i ganska hög hastighet, jag tänkte att han kommer ju vika undan så vi inte går inte i varandra (jag hade en vägg till höger om mig och han kom mot mig från vänster. Hur som helst, jag känner hur han verkligen spänner sin axel och går rakt in i min egen, detta gjorde man när man var 15 år och han var säkert i 18-19 års åldern. Det sved till lite och jag vänder mig om men tänkte att jag skiter i detta finns ingen anledning till att starta något med en liten skit. DOCK så gick jag och tänkte på det under hela tunnelbane turen till gymmet och under hela gympasset. Jag ångrar att jag inte sprang efter konfronterade den lilla skitungen.

Sånt där är så grymt irriterande

Sniggel
2012-08-24, 20:41
kanske inte i alla situationer, det har du rätt i, men i de flesta som har upprepat sig under årets gång vet jag.
då jag var yngre så var jag bara en som tog emot utan att ge igen, gick vidare och mådde allmänt crap utav det, men från den dagen då jag fick min första hämnd och framåt sen dess, så har jag bara mått bra utav det.
men som sagt,i vissa situationer så kanske jag mår bättre utav att bara gå vidare i.

Jag förstår vad du pratar om och tror att du har rätt. Det är lite av en annan situation den du beskriver för där (när du är yngre) bevisar du för dig själv att du är kapabel till att göra motstånd. Det var ju upprepad dålig behandling och inte något enstaka hemskt som inte kommer att hända igen. Men dina handlingar medförde förmodligen något som påverkade ditt liv positivt.

Sniggel
2012-08-24, 20:42
Sånt där är så grymt irriterande

Typexempel på något som man kan träna sig till att inte bry sig om, och må bättre! :D

Enbart det inlägg du gjorde här nu, påverkade dig negativt eftersom du bekräftade att du irriterar dig på när "sånt händer".
Nu handlar det förstås inte om hämnd men det handlar om att fokusera på negativa saker.
Du kan programmera om hjärnan till att bry sig mindre om sådana skitsaker och mer om positiva saker och "lura" dig själv till ett lyckligare liv (nu lät jag som någon religiös tok haha).

Chaan
2012-08-24, 20:55
Det här påminner om när jag blev påhoppad av en kille i ett ungdomsgäng på stan, och jag sade åt honom Gör ALDRIG om det där. Och det vet jag, att han aldrig gör. Och det känns jävligt bra. Inte känslan att Fan jag fick dit han, Oh vad coolt det var att jag kände mig så stor.

Epilogen till den historien är att jag skrev tråd om det, och då blev jag påhoppad i tråden, också av helt okända. History repeats.

Duran
2012-08-24, 21:32
Jag har tänkt på det där med hämnd på senare tid. När det gäller allvarliga oförrätter så tror jag att hämnd är det som återstår när man upplever att det faktiskt inte är möjligt att släppa taget. Inte pga ilska, utan pga att någons missgärning har förändrat ens liv för alltid på ett sätt som inte går att bortse ifrån. Då kanske man kan få ut njutning av att ta framtiden ifrån den som stulit ens egen framtid. Om man inte kan vinna så återstår väl att se till att det blir oavgjort.

Duran
2012-08-24, 21:36
Hämnd kanske också är ett sätt att försöka tvinga motparten till medlidande.

Sniggel
2012-08-24, 21:47
Hämnd kanske också är ett sätt att försöka tvinga motparten till medlidande.

Jag tror att det kan vara det medvetna eller undermedvetna syftet (charliee! Ouuch charlie! Oooouch! Charlie bit me, and it really hurt, it really did charlie!). Men jag tror inte som du att man i allvarliga oförrätter vinner något mentalt på att hämnas.

Duran
2012-08-24, 21:54
Jag tror att det kan vara det medvetna eller undermedvetna syftet (charliee! Ouuch charlie! Oooouch! Charlie bit me, and it really hurt, it really did charlie!). Men jag tror inte som du att man i allvarliga oförrätter vinner något mentalt på att hämnas.

Ja, jag tänkte kanske: "Du ska känna lidande så du vet vad jag kände. Då kommer du bry dig om mig och jag återfår mitt värde. Det var inte jag som inte var värd något, det var du som inte visste vad du orsakade."

Jag tror inte att man vinner på hämnd men förlusten kanske blir aningen mindre.

Sniggel
2012-08-24, 22:01
Det är väl kanske därför att be om förlåtelse är så bra. Om någon som gjort något elakt, på eget initiativ kommer, erkänner sina fel och ber uppriktigt om förlåtelse, då känns det nog för offret, tokigt jävla bra efteråt.
Det här är dock inte tillämpbart på hur grova grejer som helst. Vissa saker klarar inte människor av att förlåta, av uppenbara skäl (sorry i killed ya kids brah, didnt mean to lol!).

pwnyou
2012-08-24, 22:34
Jag skulle satsa allt jag har på att majoriteten som röstar vänster går på Glöm&Förlåt-linjen medan de som röster höger går på HämnasDenJäveln-linjen.Såhär tror jag:

"Hämnas den jäveln"-linjen:
FI, V och SD

Ointelligenta, outbildade arga människor.

Mitt i mellan:
S, KD, M och C

S består dels av snälla människor, dels av arga sossetanter
KD består dels av "kärleksfulla" människor, dels av gnälliga "det var bättre förr"-gubbar
M består dels av giriga människor, dels av mätta belåtna människor
C är neutrala bönder eller stureplansliberaler

"Glöm och förlåt"-linjen:
FP och MP

FP och MP är partierna med högst akademisk utbildning, vilket både tyder på hög intelligens och mesighet, så de förlåter nog mycket.

MathiasF
2012-08-24, 22:37
Såhär tror jag:

"Hämnas den jäveln"-linjen:
FI, V och SD

Ointelligenta, outbildade arga människor.

Mitt i mellan:
S, KD, M och C

S består dels av snälla människor, dels av arga sossetanter
KD består dels av "kärleksfulla" människor, dels av gnälliga "det var bättre förr"-gubbar
M består dels av giriga människor, dels av mätta belåtna människor
C är neutrala bönder eller stureplansliberaler

"Glöm och förlåt"-linjen:
FP och MP

FP och MP är partierna med högst akademisk utbildning, vilket både tyder på hög intelligens och mesighet, så de förlåter nog mycket.

Intressant synpunkt.
Själv kopplar jag mer ihop det som att vänstern är empatisk och sympatisk i högre utsträckning.

Olegh
2012-08-24, 22:39
Varför hämnd inte hör hemma i ett civiliserat samhälle:

pCofmZlC72g

pwnyou
2012-08-24, 22:40
Intressant synpunkt.
Själv kopplar jag mer ihop det som att vänstern är empatisk och sympatisk i högre utsträckning.Men vi har också faktorerna att hög intelligens = mer empatisk i större utsträckning, och att folk som har det lägre ställt ofta är argare :)

MathiasF
2012-08-24, 22:42
Jag hör gärna er synpunkt på detta klippet.

vRfHdOQ90HA

(Ni kan spola fram till 2:00 utan att missa något)



Negern, den mörkhyade eller vad man vill kalla honom går fram och norpar korven som killarna har köpt.

Istället för att bli arga så tycker de synd om honom och bjuder honom på vatten.



Personligen hade jag slängt vad jag än hade tillgång till i huvudet på honom,
då jag tycker att tjuvar hör till de lägsta avskummen på denna jord.

Olegh
2012-08-24, 22:42
Men vi har också faktorerna att hög intelligens = mer empatisk i större utsträckning, och att folk som har det lägre ställt ofta är argare :)

Jättefyndigt verkligen att koppla ihop intelligens med partitillhörighet. Det finns idioter i alla partier.

pwnyou
2012-08-24, 22:45
Jättefyndigt verkligen att koppla ihop intelligens med partitillhörighet. Det finns idioter i alla partier.Ja, men i olika utsträckning. Precis som man kan jämföra medelkroppslängd mellan länder eller muskelproteinsyntes mellan olika träningsmetoder, så är det självklart att man kan jämföra intelligens och partitillhörighet.

Olegh
2012-08-24, 22:47
Ja, men i olika utsträckning. Precis som man kan jämföra medelkroppslängd mellan länder eller muskelproteinsyntes mellan olika träningsmetoder, så är det självklart att man kan jämföra intelligens och partitillhörighet.

Jämföra? Du sitter ju bara och hittar på.

Jockefoten
2012-08-24, 22:48
Jag hör gärna er synpunkt på detta klippet.

vRfHdOQ90HA

(Ni kan spola fram till 2:00 utan att missa något)



Negern, den mörkhyade eller vad man vill kalla honom går fram och norpar korven som killarna har köpt.

Istället för att bli arga så tycker de synd om honom och bjuder honom på vatten.





Ett perfekt exempel på hur man ska agera i min bok. :)

Duran
2012-08-24, 22:52
Men vi har också faktorerna att hög intelligens = mer empatisk i större utsträckning, och att folk som har det lägre ställt ofta är argare :)

Vad menar du med "intelligens"? Jag ser inte kopplingen till empati. När det gäller folk som hat det "sämre ställt", beror väl det också på vad man menar med det. Men man kan ha prioriterat annat än karriär eller ha det sämre ställt för att man stött på hinder som tvingat en till personlig utveckling och därmed gjort en mer förlåtande och mindre arg.

MathiasF
2012-08-24, 22:52
Men vi har också faktorerna att hög intelligens = mer empatisk i större utsträckning, och att folk som har det lägre ställt ofta är argare :)

Jag håller inte med dig.

Jag tycker snarare att din inställning att den politiska skaran du tillhör är den mest intelligenta betyder inget annat än att du har lägre intelligens eller lägre förståelse.
Detta är inte menat som en förolämpning, men det krävs lite ödmjukhet för att förstå att bara för att någons åsikt är en fullständig motpol till ens egen så är den personen inte korkad eller mindre intelligent.
1+1 = 2
Men gult kan vara både fint och fult, ingen har mer rätt än den andra. Det är en åsikt.


Jag måste även tillägga att vänsterns brist på att se det på något annat vis än att deras egen åsikt är den självklara,
(uttryckt genom husockupationer, greenpeace-aktivister och liknande, där man tar sig friheten att tvinga igenom sin åsikt)
inte är något annat än just brist på intelligens, enligt mig.

Jättefyndigt verkligen att koppla ihop intelligens med partitillhörighet. Det finns idioter i alla partier.

Vissa kan inte låta bli :)

agazza
2012-08-24, 22:53
Hämnd mår jag bra av, annars ältar jag saker i åratal. Jag kan inte släppa någonting förrän saker har hamnat i balans igen, då går jag från att inte kunna sova pga ilska, till att gå runt med ett härligt leénde.

Jag tror det är högst individuellt.

Sniggel
2012-08-24, 22:56
Ett perfekt exempel på hur man ska agera i min bok. :)

Ja alltså. De verkar ju må bra av hur de reagerade?
Sen kan man spekulera i hur mycket stöld det var. De var alla fulla och killen ställde i från sig korven på ett sätt som såg ut att "jag vill inte ha den här".
Men samtidigt är det klart att man inte bör acceptera sådana beteenden. Men i det här fallet var den väl jävligt stark och då tyckte väl dom att det var roligt att tjuven fick erfara detta som straff för att han stal korven.
Kanske sett annorlunda ut om situationen inte var lika rolig om det varit en normafantastiskt god korv.