handdator

Visa fullständig version : Proteinshake innan maten eller samband med maten?


komigen
2012-08-24, 17:39
Hej, om jag skall ta en proteinshake efter träning, bör jag ta den typ 10 min före träning eller i samband med maten? (Har gymmet hemma)

Om jag äter riktigt proteinrik mat efter passet kanske jag inte behöver ta en proteinshake i samband med maten, kanske bättre att ta den under dagen eller innan läggdags? Vad rekommenderar ni? :)

Kutso
2012-08-24, 18:44
Är det vassle bör du ta det direkt efter träning, och inte i samband med måltid, eftersom du vill få ut proteinet snabbt i kroppen. Du får ingen sådan effekt om du tar det i samband med måltid.
Är det kasein spelar det ingen större roll när du intar det.

tjing
2012-08-24, 18:57
Före hade jag tagit.

raddum
2012-08-24, 19:26
Jag tar både direkt efter träningen och innan jag lägger mig. Den efter träning tar jag för att snabbt tillföra protein(jag kör vassle).Den på kvällen tar jag för att fylla ut dagens totala protein(tar vassle då också då det är det jag har hemma).

Rahf
2012-08-24, 19:49
Hade också druckit proteindrinken före.

z_bumbi
2012-08-24, 19:53
Hej, om jag skall ta en proteinshake efter träning, bör jag ta den typ 10 min före träning eller i samband med maten? (Har gymmet hemma)

Vilket av det menar du samt hur lång tid har du mellan mat och träning?

komigen
2012-08-24, 22:38
Oj! Ska jag ta det direkt efter träningen eller samband med maten menar jag! Haha sorry...

vicarious
2012-08-24, 22:45
Oj! Ska jag ta det direkt efter träningen eller samband med maten menar jag! Haha sorry...

Direkt efter. Sen maten när du har möjlighet/har kommit hem osv.

komigen
2012-08-24, 23:17
Direkt efter. Sen maten när du har möjlighet/har kommit hem osv.

Förstår det, men jag käkar ju mat nästan direkt efter, eftersom att jag har gymmet hemma. Är det onödigt att ta shakern då några minuter innan maten? Jag tänker mig att det är ganska bra eftersom jag får i mig mycket mycket protein. Eller ska jag ta den under dagen?

z_bumbi
2012-08-25, 09:33
Om du äter direkt finns det ingen anledning att ta något protein innan maten.
Om du behöver ett tillskott kan ingen som inte vet vad du äter och hur mycket svara på.

Kutso
2012-08-25, 09:42
Om du äter direkt finns det ingen anledning att ta något protein innan maten.
Om du behöver ett tillskott kan ingen som inte vet vad du äter och hur mycket svara på.

+1

EAA eller Vassle tar man direkt efter träning för att få en snabb akut effekt på muskelproteinsyntesen, eftersom dessa tas upp snabbt av kroppen. Tar du det dock i samband med måltid kommer det tas upp långsamt, och därmed försvinner ju själv vitsen med det hela.

z_bumbi
2012-08-25, 10:02
Det ger fortfarande ett snabbt svar men det är ganska ointressant om man ändå tänker äta mat då det är inte en fråga om minuter för att återhämta sig och speciellt inte om man är 16 år gammal.

komigen
2012-08-25, 10:30
Det är vassleprotein 30g

2HE
2012-08-26, 10:23
Ta proteinshake efter träningen direkt sedan gå in och duscha, klä på dig & kolla lite på Simpsons på kanal 6. Sedan ät din mat.

tjing
2012-08-26, 10:27
Förstår det, men jag käkar ju mat nästan direkt efter, eftersom att jag har gymmet hemma. Är det onödigt att ta shakern då några minuter innan maten? Jag tänker mig att det är ganska bra eftersom jag får i mig mycket mycket protein. Eller ska jag ta den under dagen?

Ja, just därför tjänar du på att ta den innan såklart.

Att ta den efter bara för att man fått för sig att man måste det, särskilt när du äter snabbt efteråt, är rätt meningslöst.

komigen
2012-08-26, 12:18
Så ifall jag ska äta ganska proteinrik mat efter träning tar jag vassleproteinet INNAN träning.

Ifall jag äter lite sämre mat bör jag ta vassleproteinet direkt EFTER träning.

Så alltså??

tjing
2012-08-26, 13:40
Så ifall jag ska äta ganska proteinrik mat efter träning tar jag vassleproteinet INNAN träning.

Ifall jag äter lite sämre mat bör jag ta vassleproteinet direkt EFTER träning.

Så alltså??

Nä, ta vasslet innan.

Det är som sagt rätt meningslöst att vasslet efter så länge du får i dig i alla fall lite fullvärdigt protein. Och det krävs inte mycket för att stimulera muskelproteinsyntesen maximalt.