handdator

Visa fullständig version : Lätt sätt att kolla om det är socker i något?

Paria
2012-08-24, 14:04
Hej, om man har t ex en Eldorado Lightdryck Päron-Kaktus ... finns det något lätt sätt att kolla om det är socker i den?

Jag vill alltså veta om de har gjort fel och har haft i socker i stället för sötningsmedel.

Jag har köpt en efter en rekommendation pga god smak, men vill nu testa om det verkligen är sötningsmedel o ej socker... så har hällt ut lite på marken åt myrorna... om det flockas myror dit så är det socker i, men det är ju heller inget motbevis om det INTE kommer myror dit ...

Nå?? *screwy*

Albin Eriksson
2012-08-24, 14:06
Varför skulle dom gjort fel?

King Grub
2012-08-24, 14:11
Drick en liter och kolla blodsockret.

TorbjornFred
2012-08-24, 14:15
Drick en liter och kolla blodsockret.

Är detta ett lätt sätt? :)

Paria
2012-08-24, 14:15
Varför skulle dom gjort fel? Vet inte? Men är paranoid och vill veta.

Drick en liter och kolla blodsockret. Det var en bra idé... undra om det finns på apotek eller om man måste beställa via internet..?

Paria
2012-08-24, 14:16
Är detta ett lätt sätt? :) Nej, verkligen inte.

(eller jo, per definition är d såklart lätt som fan att kolla blodsockret, men förberedelserna är mkt komplicerade, så du har rätt).

Pretorian
2012-08-24, 14:17
Det lättaste är att lita på förpackningen.

Albin Eriksson
2012-08-24, 14:30
Det var en bra idé... undra om det finns på apotek eller om man måste beställa via internet..?

han skojade, skärp till dig lite va?!

Edit: Sorry, men lita på innehållsförteckningen för annars lär du inte kunna äta eller dricka en enda sak.

Paria
2012-08-24, 14:35

Edit: Sorry, men lita på innehållsförteckningen för annars lär du inte kunna äta eller dricka en enda sak.
Han skojade väl inte? Det känns som ett bra sätt.

Jag liter på allt när det gäller mat eftersom det är så uppenbart, men just lightdrycker känns sådär, eftersom man inte känner någon skillnad alls. Dessutom är det inte hela världen att dricka vanligt vatten tills jag har fått hem blodsockertesterna.....

Akada
2012-08-24, 14:40
Är det socker i något så klibbar det väl lite när man råkat spilla (eller när man inte tvättat händerna (ftw)), så töm flaskan på golvet och utvärdera resultatet.

Fredron
2012-08-24, 14:43

Jag liter på allt när det gäller mat eftersom det är så uppenbart, men just lightdrycker känns sådär, eftersom man inte känner någon skillnad alls. Dessutom är det inte hela världen att dricka vanligt vatten tills jag har fått hem blodsockertesterna.....

Inser du inte det orimliga i att enormt stora företag värderade till hundratals miljoner kronor. Skulle riskera sitt varumärke genom att försöka lura folk att deras drycker innehåller sötningsmedel om så inte är fallet?

Albin Eriksson
2012-08-24, 14:49
Inser du inte det orimliga i att enormt stora företag värderade till hundratals miljoner kronor. Skulle riskera sitt varumärke genom att försöka lura folk att deras drycker innehåller sötningsmedel om så inte är fallet?

Nu riskerar nog inte eldorado sitt varumärke, men det finns ingen anledning till att det skulle vara annat än det som står.

King Grub
2012-08-24, 15:00

Nej, jag skojade inte. En blodsockermätare, så kan trådstartaren enkelt kolla.

Lychgate
2012-08-24, 15:04

Jag kan göra blindtest mellan vanlig cola, cola zero och cola light endast på smak. Förövrigt fjantigt att dalta med blodsockertest om du inte litar på produkten, sluta dricka den istället.

Paria
2012-08-24, 19:27
OK! Nu har jag kommit fram till att det stämmer. Inte alls ett säkert testresultat, men det får duga:

1: Först hällde jag lite classic sockerjordgubbssaft åt sniglar/myror - myrorna verkade inte dyka upp, men snigeln kom dit och åt. Jag torkade bort saften och lade dit Kaktus Päron ist. Snigeln drog därifrån illa kvickt!

2: Jag hällde ut lite av båda respektive safter på köksbordet och väntade ett tag. Sockersaften var betydligt mer fast i konstistensen, och kladdade, medan kaktuspäron var som vatten.

Detta i kombination med att det faktiskt skall vara light duger som bevis för mig!!

raddum
2012-08-24, 19:34
Dom är skyldiga att skriva vad som finns i läsken/saften. Random sak att ljuga om

Sheogorath
2012-08-24, 19:50
OK! Nu har jag kommit fram till att det stämmer. Inte alls ett säkert testresultat, men det får duga:

1: Först hällde jag lite classic sockerjordgubbssaft åt sniglar/myror - myrorna verkade inte dyka upp, men snigeln kom dit och åt. Jag torkade bort saften och lade dit Kaktus Päron ist. Snigeln drog därifrån illa kvickt!

2: Jag hällde ut lite av båda respektive safter på köksbordet och väntade ett tag. Sockersaften var betydligt mer fast i konstistensen, och kladdade, medan kaktuspäron var som vatten.

Detta i kombination med att det faktiskt skall vara light duger som bevis för mig!!

Epic. :D

Sniggel
2012-08-24, 20:48
Epic. :D

Yay! Klart man blir nyfiken. Och har man väl kommit dit så vill man ju inte vända om för att det visar sig vara något annat än man trodde.

Danne2k
2012-08-26, 09:33
lol @ snigeln :laugh:

Bästa testet ever? ;)

Beelz
2012-08-26, 09:39
om det är socker i något blir det kladdigt

maRRtin
2012-08-26, 21:27
Koka bort allt vatten och se vad som blir kvar annars.