handdator

Visa fullständig version : Vad äta när man inte tränar?


Lellan
2004-02-03, 10:43
En liten tand ställde till mkt problem, och fick mig att tänka på en sak.

När man inte tränar, vad är det lägsta man bör gå ner på gällande kolhydrater? Bara långsamma helst, men nåt annat att tänka på?

Kan man kosta på sig att ligga kvar på ungefär samma kcal eller är det kanske smartast att hålla igen?

(Lever just nu på glass och prottedrinkar vilket inte är idealiskt, men jag har en liten last som innebär att när jag inte tränar är jag inte motiverad att äta bra - eftersom man inte märker av om man skulle slarva på samma sätt som när man tränar och kräver bra mat.. rörigt men ni fattar!)

herr_Arne
2004-02-03, 11:27
Tja, inte har jag något riktigt bra svar på den frågan, inte.

Allt jag kan bidra med är ett sätt att ta reda på om man gått alldeles för lågt och hamnat i ketostas (vilket inte händer så lätt, men dock). Förutom att man inte mår så bra (individuellt dock) och ofta får en andedräkt som kan dräpa mindre däggdjur på avstånd så får man även ketoner i urinen.

Vilket kan mätas med ketostix som lämpligen inhandlas på närmaste apotek.

Men som sagt, detta indikerar inte lågt intag av kolhydrater utan snarast kraftig brist på desamma i kroppen... ;)

För övrigt är det slugt att hålla koll på viktkurvan om man tränat aktivt och lägger av, den skenar lätt iväg, tro mig... :D

Vilket svarar på en annan av frågorna: JA, du bör minska kaloriintaget om du går från att träna till att inte göra det. Hur mycket är individuellt.

Lellan
2004-02-03, 13:13
Jo, keto har man ju roat (?) sig med.. :nono:

Har i några månader försökt komma ur "ketoträsket" genom att äta mer kollisar och använda dem, men nu när jag inte använder dem så riktigt känner jag hur brallorna spricker etc.. :MrT:

Fast det är väl högt på kcal kanske då.. men ja vill inte banta heller... :booty: Men gillar inte att den skenar så fort.. :em:

Äh, snart kan jag nog skutta runt igen! :thumbup:

LBacker
2004-02-03, 13:56
Tja Lellan, kul att se dig tillbaks på forumet!

Ketoträsket är inget man tar sig ur lätt, o läget blir extra svårt när det handlar om kolhydratsintaget. Hur mycket kolhydrater som bör ätas handlar framförallt om hur stor förmåga att lagra glykogen du har. Efter en lång tids ketodiet, eller vanlig diet för den delen, minskar din förmåga att lagra glykogen. Därför bör man vara noga med att följa sitt sockersug, och skilja på sockersug/annan hunger. Om din förmåga att lagra muskelglykogen ligger på 0-50g, vilket inte är ovanligt hos långtidsketodietare (framförallt tjejer), får du vara noga med att äta efter hunger. När de antagna 50 grammen fyllts, börjar levern ta över inlagringen, vilket snabbt leder till en överbelastning som innebär att levern inte längre klarar att rensa blodet. Leverns glykokapacitet är ca 50g kolhydrater, så efter 100 gram kollisar (om man antar att din muskelglykoförmåga är 50g) som inte förbrukas börjar man få problem. Man blir full, dosig, och mår sjukt bra... tills dess att man gått runt i samma tillstånd under en längre tid, då serotonin och melatoninnivåerna inte längre räcker till. Djupsömnen försvinner och i stort sett allt välmående går ut genom dörren. Samtidigt är det oerhört lätt att bli fet just när man har låg muskelglykogenförmåga och samtidigt äter kolhydrater, omvandlingen av kolhydrater till fett som de flesta anser enbart händer i sällsynta fall, händer troligen just när kroppen befinner sig i detta stadie.

Men mitt svar på din fråga är att du ska äta efter hunger, oavsett om du tränar eller inte, och försök känna efter vilken mat du är sugen på.

Nu räknade jag iof inte in alla kolhydrater som du förbrukar genom att oroa dig ;)

Lellan
2004-02-03, 14:23
Min läkare fattar inte riktigt det där med muskeglygkogen eller nåt sånt, ingen dietist heller verkar det som. Vem vänder man sig till egentligen?

Blir lite av hönan eller ägget - har ju strul med ämnesomsättningen (för hög el för låg) men de gör inte mkt mer än konstaterar om jag ligger högt el lågt.. har utrett under ett antal år nu! :smash: Levern har däremot repat sig på sistone!:thumbup:

Kan tänka mig att ketandet har med saken att göra, var väl främst då det blev struligt. Men men..

Hursomhelst så ligger det lite kvar i ryggmärgen att äter man kolisar ska man "träna av" dem. Samtidigt så försöker jag höja..

Jaja, gå på känsla är kanske bäst! (och om min känsla då säger glass så... :em: :D :notme: )

King Grub
2004-02-03, 14:25
Vid träningsuppehåll brukar jag äta i princip lika mycket och med samma energifördelning. Undantaget är att jag inte tar någon proteindrink med snabba kolhydrater till efter träningspasset, och vips! så försvinner 100 gram protein och 100-200 gram kolhydrater per dag, dvs minst 800 kcal lägre. Är det frågan om ett längre träningsuppehåll brukar matintaget ändå gradvis sjunka i takt med att aptiten gör det: en fungerande aptit brukar tala om hur mycket det är lämpligt att äta på ett någorlunda tillfredsställande sätt.

LBacker
2004-02-03, 14:26
Jag kan inte hänvisa dig till någon eftersom jag inte känner till så många som delar min relativt holistiska syn på nutrition :(. Men jag kan hålla med om att glass är gott :) !

Crystal
2004-02-03, 21:15
Originally posted by King Grub
Vid träningsuppehåll brukar jag äta i princip lika mycket och med samma energifördelning. Undantaget är att jag inte tar någon proteindrink med snabba kolhydrater till efter träningspasset, och vips! så försvinner 100 gram protein och 100-200 gram kolhydrater per dag, dvs minst 800 kcal lägre. Är det frågan om ett längre träningsuppehåll brukar matintaget ändå gradvis sjunka i takt med att aptiten gör det: en fungerande aptit brukar tala om hur mycket det är lämpligt att äta på ett någorlunda tillfredsställande sätt.

100g protein? :eek:

King Grub
2004-02-03, 21:17
Originally posted by Krystal


100g protein? :eek:

80-100 gram vassleprotein efter passen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18841

Crystal
2004-02-03, 21:20
Originally posted by King Grub


80-100 gram vassleprotein efter passen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18841

Man skulle kunna tro att du väger 200kg :D

( No offence ) ät på! :hbang:

King Grub
2004-02-03, 21:22
Originally posted by Krystal


Man skulle kunna tro att du väger 200kg :D

( No offence ) ät på! :hbang:

Ett par proteintoppar per dag har en bevisat anabol effekt långt utöver det proteinet som eventuellt går till muskelbygge.

Muaytudd
2004-02-03, 21:33
Äter samma fast mindre portioner av det som innehåller kolhydrater.


Ex mindra pasta eller ris till resterande.

Pecca
2004-02-03, 21:52
Tjaaaaa Lellan!!!!:love:


Det där med lite problem med tänderna känner jag igen.... Då jag haft lite problem med utslagna tänder så vet jag hur man ska göra....:D

Köp en mixer!!!!


mixa allt käk o sen späd ut med mjölk... funkar kanon!!!:thumbup: går o käka allt... fisk, kött, pasta... you name it...


sen att man ser ut som ett miffo o inte vill käka i sällskap med någon annan, det är en annan sak.......