handdator

Visa fullständig version : tyck till om frukost?


Kimme94
2012-08-23, 22:34
Halojsan! har länge kännt att jag inte är så pigg och blir hungrig snabbt tidigt på dagen= dålig frukost!

Fått en ide nu som funkar varje dag. har ca 10-15 min promenad till skolan. så tänkte inte va lat och ta bilen, får gå hem efter och åka till gymmet :D

Har ätit kvarg nu en relativt lång period, 250g morgon och 250g kväll. någon macka till på morgonen men de har inte vart så stabilt.
Denhär frukosten kommer funka i skolan, samt när jag har praktik på byggen, dvs varannan månad, med uppgång innan 5 kan hända..

här är tanken, ville bara kolla om någon har något att säga om den, bra/dålig?

gå upp, käka kvargen (blandar ofta på kvällen) hemma, sen ta med en havregrynsshake i väskan, till skolan, eller till bygget och dricka liten stund efter.

Shaken består av:
5dl lättmjölk.
1 ägg
1 skopa proteinpulver (whey fx vanilj)
Kanel och kardemumma.
2 dl havregryn.

mixar ihop allt på kvällen, så står shaken klar i kylen att ta med!
Känns som att de inte tar lång tid, och hålla humöret uppe tills nästa måltid.

sammanlagt så blir det 88g protein och 883 kcal. vilket jag tycker låter väldigt stadigt!

Fredron
2012-08-23, 23:18
Det låter utmärkt, jag hade dock skippat ägget.

Pretorian
2012-08-24, 06:51
Låter som en kanonfrukost. Men av egen erfarenhet så spelar det inte så stor roll hur mycket jag äter på morgonen, blir ändå snabbt hungrig.

Du kan läsa lite om varför frukost gör dig hungrig här:
http://www.leangains.com/2012/06/why-does-breakfast-make-me-hungry.html

eAzy
2012-08-24, 07:13
Det låter utmärkt, jag hade dock skippat ägget.

Varför ska ha skippa ägget? En av de bättre källorna till protein samt en hel del andra nyttiga nutrienter.

Magnus N
2012-08-24, 07:34
Varför ska ha skippa ägget? En av de bättre källorna till protein samt en hel del andra nyttiga nutrienter.

Skulle tro att eftersom han använder ägget i en shake så använder han det rått, sämre upptag och risk för att bli sjuk hade gjort att jag skippat det med, alternativt ätit det kokt tillsammans med shaken.

Fishtank
2012-08-24, 08:11
Varför ska ha skippa ägget? En av de bättre källorna till protein samt en hel del andra nyttiga nutrienter.

Då det verkar som ts kastar ner det rått så ser jag inte Heller någon poäng i det då upptaget är riktigt dåligt jämfört med att tillaga det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

TheIsh
2012-08-24, 15:01
Äter inte frukost, och gör jag det så blir jag trött tills solen gått ner nästan.

tjing
2012-08-24, 15:21
Låter som en kanonfrukost. Men av egen erfarenhet så spelar det inte så stor roll hur mycket jag äter på morgonen, blir ändå snabbt hungrig.

Du kan läsa lite om varför frukost gör dig hungrig här:
http://www.leangains.com/2012/06/why-does-breakfast-make-me-hungry.html

Finns ju säkert mer anledningar än bara kortisol. Kändes rätt vagt och förenklat.

Jag tänker på alla hungershormon, leptin etc

wcanka
2012-08-26, 09:41
Gjorde en shake engång på mjölk,havregryn & whey-80... fick skitont i magen och kände mig halvmätt hela dan... är detta för att havregrynen sväller eller så?
hur gör ni för att slippa magont? :)

Pretorian
2012-08-27, 07:01
Gjorde en shake engång på mjölk,havregryn & whey-80... fick skitont i magen och kände mig halvmätt hela dan... är detta för att havregrynen sväller eller så?
hur gör ni för att slippa magont? :)

Testa att ta lite mindre havregryn. Jag har aldrig fått ont i magen av mina drinkar.

wcanka
2012-09-15, 10:40
Det finns inget man kan ersätta havregrynen med? :)
som har ungefär samma näringsinnehåll? :)

RassK
2012-09-15, 12:41
Det finns inget man kan ersätta havregrynen med? :)
som har ungefär samma näringsinnehåll? :)

Rågflingor

Pushit
2012-09-15, 13:50
Rågflingor

Rågflingor fick min mage att gå banans pga alla fibrer, visserligen åt jag väldigt mycket gröt på det. Gick över till mannagryn istället, kanske inte lika näringsrikt men mindre fibrer om det är det som är problemet.

Sniggel
2012-09-15, 13:54
Att äta direkt efter uppvaknande kommer jag nog aldrig göra igen. Man ska inte behöva tvinga i sig något, det är jobbigt nog som det är att gå upp tidigt varje dag, att äta när man inte är hungrig makes no sense. Speciellt om man bara blir segare av att göra det,
Väntar hellre 2-6 timmar beroende på hur stort mitt första mål är.
Har man aptit på morgonen är det väl en annan femma

tjing
2012-09-15, 14:57
Jag kan tycka att man vaknar till i skallen på något sätt av att äta frukost. Men samtidigt uppskattar jag att inte göra det. Variation förnöjer.

igorr
2012-09-17, 00:54
Som andra redan konstaterat blir även jag hungrigare av att äta frukost. Faktiskt ända gången jag blir riktigt hungrig är precis innan lunch om jag ätit en ordentlig frukost.