handdator

Visa fullständig version : Ont i underarmarna (hur träna?)


Asdasdasd22
2012-08-23, 21:23
Får nå så förjävligt ont i underarmarna/handleden när jag styrketränar, och smärtan kan sitta kvar i flera dagar ibland. Får speciellt ont när jag tränar biceps och rygg och ibland måste jag t.om ge upp för att det gör så ont. Gissar väl på att det beror på att jag är för svag i underarmarna i jämförelse till överarmarna och det gör ju att jag inte kan träna armarna och ryggen tillräckligt. Men till min fråga då, hur fan tränar man underarmarna?

pezrulezhaakon
2012-08-23, 21:36
Asdasdasd22

För tillfället ska du nog inte fundera på hur man tränar underarmarna, utan hur du kan vila dem på bästa sätt.

LarsLasr
2012-08-23, 21:39
På vilket sätt gör det ont? Man har ganska lite muskler just vid handleden så har du undersökt om det beror på nervproblem, gamla skador, överrörlighet?

Någon speciell handfattning som gör ont? Om du böjer framåt/bakåt/sidledes?

Om det bara är muskelsmärta så tränas dom väl av det du gör, annars skulle det inte göra ont :)

Ado2000
2012-08-23, 21:51
jag misstänker överträning eftersom jag själv haft problem med detta. Är det kanske så att du möjligtvis kör 3-4 pass överkropps träning på raken för om det är så där är det överträning å då behöver du bara ändra ditt träning upplägg där du inte köra armar som involverar dina armar lika mkt

Asdasdasd22
2012-08-23, 23:14
På vilket sätt gör det ont? Man har ganska lite muskler just vid handleden så har du undersökt om det beror på nervproblem, gamla skador, överrörlighet?

Någon speciell handfattning som gör ont? Om du böjer framåt/bakåt/sidledes?

Om det bara är muskelsmärta så tränas dom väl av det du gör, annars skulle det inte göra ont :)

Det gör mycket ondare än det gör när man börjar bli trött i en muskel i alla fall. Och såvitt jag vet så har jag inte skadat mig förut och inte undersökt det heller.

Har i stort sett aldrig prövat några andra grepp än att bara greppa runt och lyfta upp stången/hanteln. Men det verkar nog som att överträning är problemet för mig trots allt. Tack för svaret!

Asdasdasd22
2012-08-23, 23:21
jag misstänker överträning eftersom jag själv haft problem med detta. Är det kanske så att du möjligtvis kör 3-4 pass överkropps träning på raken för om det är så där är det överträning å då behöver du bara ändra ditt träning upplägg där du inte köra armar som involverar dina armar lika mkt

Du har nog rätt i att jag kan ha övertränat, googlat på det och av allt jag läst så verkar det som det. Låter alltid en muskel vila 2 dagar innan jag kör igenom den igen, men armarna får ju som alltid ta stöten. Även när man kör ben så måste ju armarna belastas, så hur ska man egentligen göra när man är "övertränad"? Ska man dra ner på passen, minska vikterna och ta det lugnare eller ska man vila från träningen helt och hållet ett tag?

gratefuldead
2012-08-23, 23:26
Kan du ge mer specifikt i vilka övningar det är? En grej kan vara att inte hålla så himla hårt i stången/redskapet. Om du kör skivstångscurl tillexempel, låt den istället "vila" i handen än att greppa den så näven vitnar.

Asdasdasd22
2012-08-24, 00:17
Kan du ge mer specifikt i vilka övningar det är? En grej kan vara att inte hålla så himla hårt i stången/redskapet. Om du kör skivstångscurl tillexempel, låt den istället "vila" i handen än att greppa den så näven vitnar.

Främst hantel och stångrodd, bicepscurl och raka marklyft. Och ska pröva det du skrev och se om det blir nån skillnad. :-)

nkbls
2012-08-25, 15:53
Har haft liknande, fick sjukt ont i underarmarna av bicepcurls, kunde knappt dra i dörrar tillslut. Ska vara vanligt bland datorsittande personer. Hur som helst vilade jag från träningen och gjorde http://www.youtube.com/watch?v=hUyMNyrOHJQ. Det tog bort smärtan.

Therealslimshady
2012-08-25, 22:27
Underarmsinflammation.


Kortisonspruta, käka antiinflammatoriska i några veckor, stretcha med hjälp av övningar som du fått av sjukgymnasten. GoGo.