handdator

Visa fullständig version : Frågor angående "German Volume Training"


The dude
2012-08-23, 21:13
Tja!
Jag har tränat i snart två år med goda resultat och tänkte nu testa på att följa ett seriöst program. Jag har tidigare fokuserat på styrka men vill nu fokusera på volym så mitt val föll på "German Volume Training" http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm

(Jag har sökt och läst andra trådar om programmet)

Jag körde första passet, bröst - rygg, idag och har några frågor till folk som kört det.

Som jag förstår det ska man köra övning A-1(nedåtlutande bröstpress) och sedan A-2(chins men jag körde latsdrag istället) och växla mellan dom med 90sek vila. Det jag inte riktigt fick klart för mig är om man ska köra övning A-1 och DIREKT efter A-2 och sen 90sek vila eller om man ska köra A-1 sen 90sek vila, A-2 sen 90sek vila osv.

Jag körde nu med 90sek vila mellan både A-1 och A-2 och jag tyckte inte alls att det var så jobbigt och fick inte mycket pump, trodde man skulle få det. Sedan tog det ju väldigt lång tid också en timme för "bara" övning A-1 och A-2. Så fundera på om man egentligen ska köra A-1 och A-2 efter varandra och sedan vila 90sek. Det kanske verkar väldigt "petigt" av mig men jag vill gärna följa programmet så strikt det går. Jag kommer såklart höja vikterna lite tills nästa gång.

Sen när jag körde övning A-1 nedåtlutande bröstpress fick jag väldigt dålig kontakt i bröstet, blev mer trött i armarna kändes det som?! Tror det beror på repintervallerna som är sänka vikten i 4sek och sedan lyfta i 2sek. Jag är van att köra snabbare så det kändes lite konstigt, blev liksom väldigt trött i typ armarna under den 4sek negativa fasen.. Låter det knasigt eller ska det vara typ så?

Anledningen till min undran är för att jag läst att folk fått stor pump och blivit helt slut av detta program men jag tyckte mest det var en massa vila och fick dålig kontakt...

Men men jag får ta och höja lite till nästa gång och se hur det känns, uppskattar feedback från folk som kört detta program!

LarsLasr
2012-08-23, 22:12
Som jag tolkar programet ska du köra som du gjorde. Om du gör rätt så borde det ju dock ta 2.5minut per set med vila och om det är 10set ska det ta 25minuter, 30 om man har lite tidsutrymme. Så om det tog 1 timme har du nog vilat för mycket.

Vet du vad du har för 1RM i övningarna?

The dude
2012-08-23, 22:47
Som jag tolkar programet ska du köra som du gjorde. Om du gör rätt så borde det ju dock ta 2.5minut per set med vila och om det är 10set ska det ta 25minuter, 30 om man har lite tidsutrymme. Så om det tog 1 timme har du nog vilat för mycket.

Vet du vad du har för 1RM i övningarna?

Jag tog tiden på vilan så det blev ganska exakt, även seten blev ganska exakta. Så det tog ju lite mindre än en timme men tycker ändå det är ganska länge.. Jag har ungefärlig koll på 1RM men la mig lite extra under då jag läst att många tyckt det var väldigt tungt. Men jag fortsätter köra på samma sätt med lite tyngre vikter i framtiden så får jag se om det känns bättre och jag fortsätter med programmet..

Tack för svar!

Ondskapelsen
2012-08-24, 05:55
Jag kör gvt men utan superiet.
Tar ca 45min och nog fan är det jobbigt.

Dribinho
2012-08-24, 09:16
Med risk för att vara tråkig tror jag att du skulle få bättre resultat med ett mer styrkeorienterat schema då du ändå ligger på förhållandevis låga vikter fortfarande.
Om inte annat kan du ju sänka volymen lite och lägga till 1-2 tyngre set på basövningarna.

Sniggel
2012-08-24, 11:28
Jag har själv börjat köra mer volym detta året. Varianten jag kör på just nu är dock 5 x 5 (och ibland lite extra set 4or eller 3or ifall dagsformen är bra) med en frekvens på 3 ggr i veckan. Jag vilar dessutom 2-5 minuter mellan varje set. Detta gör att jag kan ha mycket högre vikter än i GVT och för mig är det nödvändigt att komma upp i en respektabel % av RM för att något öht ska hända. Jag kan inte kompromissa för mycket på belastningen för då står utvecklingen still. GVT är definitivt ett program som inte funkat för mig. Jag vet att jag dessutom har provat just det programmet en gång i tiden. Samt många liknande.

The dude
2012-08-24, 12:12
Jag kör gvt men utan superiet.
Tar ca 45min och nog fan är det jobbigt.

Utan superset låter intressant, läste din träningstråd. Jag tänkte skita i detta program då jag insåg att jag tex skulle belamra mitt gyms enda powerrack idag i 50min+, varav hälften av tiden är jag inte där..

Så jag kommer också skita i superset för att ge programmet en chans till..

Det jag tycker är tråkigast är 4-0-2-0 repintervallen, men det kanske är väldigt viktigt och bara jag som är van att köra snabbare..

The dude
2012-08-24, 12:13
Med risk för att vara tråkig tror jag att du skulle få bättre resultat med ett mer styrkeorienterat schema då du ändå ligger på förhållandevis låga vikter fortfarande.
Om inte annat kan du ju sänka volymen lite och lägga till 1-2 tyngre set på basövningarna.

Men jag har kört styrkeorienterat i snart två år, vill testa något nytt. Variation