handdator

Visa fullständig version : Frågor/vägledning kring min situation


Bubisch
2012-08-23, 21:00
Hej!

Först, innan jag går in på hur situationen ser ut just nu idag när jag sitter och skriver dessa rader tänkte jag berätta lite historia. Självklart så finns det en historia långt bak i tiden som handlar om uppväxt och miljöer och så vidare, men det känns i nuläget inte relevant för de frågor och den eventuella vägledning jag söker här. Därmed hoppar vi direkt till tiden då jag började få ordning på mitt psyke och min livssituation så till den grad att det var dags för en positiv utveckling.

Efter en tid med terapeut och annat kom jag till tidpunkten November förra året, 2011. Då startade jag ett träningsprojekt, av den enkla anledningen att jag hade nått en rekordvikt jag aldrig uppnått förut. Jag hade tidigare tränat i perioder och gått lite ner och upp. Men vid den här perioden varit utan träning ganska så länge. Rekordvikten var på 136 kilo, 134 när träningsprojektet med mina vänner drog igång, som drev ett relativt nystartat kost och träningsföretag.

Jag träffade dem för invägning, mätning och genomgång hur min kost och träning skulle se ut denna perioden. Dieten blev mycket proteiner och lågt kolhydratintag. Det vill säga kött, fisk, keso, kesella, ägg, tonfisk, shakes, linser, bönor och frukt o.s.v. medan potatis, pasta, ris, smörgås och självklart all form av godis var obefintlig. Träningen låg varannan dag och fokuserade både på kondition (cykel/rodd/crosstrainer) samt styrketräning roterat över alla muskelgrupper i formen 3 sets 12 reps.

Kosten var inget som hölls prickfritt, så inte heller träningen. Projektet löpte över både högtiderna jul och nyår och det skapade både missade träningspass och en nedsatt kosthållning. Men resultaten uteblev inte och de kom trots detta. Både när det gäller sänkta centimeternoteringar och viktnoteringar, samt förbättrade fystester. Här nedan är en bild på resultatet över denna period i mått & vikt och under den resultatet utav fystesterna.

http://www.fmfile.com/opplastninger/1345748783.png

Cykel 15min, så långt som möjligt: 6.46 Kilometer
Då: 13 min, 4.03 Kilometer

Situps: 20 Stycken
Då: 10 Stycken

Armhävningar, knästående: 20 Stycken
Då: 6 Stycken

I övrigt har jag ökat i maxvikter som jag orkar köra på andra övningar, allt från 5kg ökning till 25kg, beroende på vilka maskiner.

Efter denna perioden med träningsprojektet har allting gått i perioder. Perioder då jag ätit lite sämre kost samt perioder då jag återgått till ovan kost och träning. Jag har aldrig under en "sämre" period gått upp mer än 1-2 kilo, så har aldrig varit farligt på väg åt fel håll igen så att säga. Idag står jag på 110 kilogram. Nu idag har jag bestämt mig för att köra ända in i kaklet med mina målsättningar.

Vad är då mina målsättningar?
Det har ingenting med siffror på vågen att göra, utan endast att komma till ett utseende jag är nöjd med. Vad är då ett sådant utseende? Det är ett utseende där mängden fett på kroppen är så pass låg att det inte är ett störande moment när det gäller min trivsel i vardagen och livet. Den nivån betyder att det ska hålla sig till fett som stannar "i kroppen" och inte börjar växa sig utåt och bli synligt med blotta ögat. Men målsättningen är också att kunna bygga muskler och förbättra muskelstyrkan, dels för utseendets skull, men framförallt för att få mig att må bättre i vardagen. Jag själv är en människa som alltid håller människors personlighet närmre än utseende. Men tyvärr, så är det trots allt så i dagens samhälle att ska man finna kärleken så krävs mer eller mindre ett "okej" utseende. Inte för att alla folk är ytliga, utan för att insidan ger utsidan sin charm, men utsidan ger insidan sin chans.

Nu har jag en del frågor och funderingar till hur min situation idag ser ut. Jag äter idag mycket proteiner, via kosten i sig men också via shakes samt så äter jag också BCAA samt kosttillskotten Omega3, (Magnesium, Zink & Vitamin B6 före sänggående) och Koffein. Kolhydraterna är väldigt låga, alla produkter jag äter innehåller nästintill 5g kolhydrater eller mindre per 100 gram.

Träningen till ovan kostupplägg ser ut som så att jag tränar så mycket jag orkar och vill, mer eller mindre. Men jag har självklart någorlunda struktur på alltihopa. Planen är 2 vilodagar i veckan, men bungypumps promenader på cirka 7km ligger morgon och kväll på dessa dagar. Men ingen styrketräning. Resterande dagar innehåller ett gympass där jag kör 60 minuter i så hög intensitet som möjligt på crosstrainern, följt utav styrketräning roterat över muskelgrupperna beroende på dag. Också promenader läggs under dagarna med gympass, men jag håller inte som ett krav att jag utför dem varje dag.

Målet med ovan upplägg för mig är att åstadkomma en maximal fettförbränning för att nå resultat när det gäller att "gå ner i vikt" (läs: förändra mitt utseende och bli av med fettet). Men också vill jag under denna period samtidigt bygga muskler, för att inte när jag når mitt mål vara alltför smal.

Jag har idag och tidigare dagar läst och tagit in information kring flera av de frågor jag kommer ställa, men ändå kvarstår en del av dem då jag vill höra era åsikter. Jag kommer nu att gå in på de olika frågorna, på ett så strukturerat sätt som möjligt, för att göra de enkla att uppfattas korrekt.

Kommer mitt muskelbyggande funka med det låga kolhydratintaget?
Jag har tagit in information om att det på kaloriunderskott och låga kolhydratintag är mycket svårare att bygga upp sina muskler. Detta får mig först och främst att undra om mina förbättrade fystester egentligen bara berodde på att jag själv blivit lättare. Eller om min muskelstyrka också faktiskt ökat? Men jag läste också att styrketräning under deff/bantning/kaloriunderskott är bra för att underhålla musklerna och sända signaler till kroppen om att de behövs vara kvar, men att de inte byggs på. Frågan som skapas då är om jag ska satsa på det träningsupplägget jag har idag eller om jag bör avvakta med styrketräningen tills min fettnivå är på det stadiet jag vill - Och då börja äta normalt med kolhydrater igen i samband med min träning. Och om jag ska avvakta, när jag väl sedan börjar med styrketräning igen, bör jag då undvika konditionsträning för att det försämrar muskelbyggandet?

...Om jag bör hålla kvar vid mitt nuvarande upplägg, bör jag då förändra antalet reps till en lägre eller högre siffra?
Målet är att samtidigt kunna bygga muskler och målet är att de ska synas på kroppen. Men maximalt stora, korta och impulsiva muskler är inte målet. Jag vill inte blir superstor när det gäller mina muskler, men jag vill att de ska synas på kroppen. Jag vill nå ett "lagom"-värde, där musklerna ger en snygg och vältrimmad kropp i framtiden, men också har bra uthållning för vardagssysslor som kommer i livet. Hur bör då mitt styrketräningsupplägg se ut i form av reps och sets?

Bör jag vänta med kreatinkurer tills jag känner mig färdig med min fettminskning?
Att använda kreatin har jag också läst på om en hel del idag, bland annat i kreatin-stickyn som finns på forumet. För att ta det kort kom jag fram till att det hjälper till vid deff och kaloriunderskott att bevara musklerna bättre och att få energin att dras från fettdepåerna till högre procentandel än det som tas från musklerna via muskelnedbrytningen. Men åter igen så kom också informationen om att kreatin bäst kommer till användning vid höga kolhydratkonsumtioner. Vilket inte skulle vara det optimala för mig om jag vill ligga på kaloriunderskott och gå ner i fettmassan. Frågan som lyder är egentligen om kreatinet skulle ha effekt med mitt låga kolhydratintag, eller om jag bara slänger mina pengar i sanden om jag konsumerar det nu. Det har trots allt en hållbarhet till 2014, så alternativet att vänta finns. Men hjälper det mig att nå mina mål redan idag så tar jag det också hellre idag, så länge det kommer göra nytta.

Om jag vill maximera min fettförbränning, men samtidigt bygga musklerna. Bör jag hitta någon lägsta nivå för kolhydrat & kaloriintag som tillåter båda delarna till höga valörer?
Kanske att den frågan blev lite svår att förstå. Men någorlunda enkelt förklarat så vill jag nå en hög siffra på fettförbränningen per vecka, men också en ganska hög siffra på mitt muskelbyggande, åtminstone inte enbart "underhålla vad jag har"-värde med mitt styrketränande i ovan nämnda nuvarande träning och kostupplägg. Finns det då någon bra gräns att dra. Är det så att jag måste få i mig mer kolhydrater för att överhuvudtaget kunna bygga upp mina muskler så kanske det finns en gräns på sig pasta/ris/potatis var tredje dag, varannan dag eller liknande. Samt när ska i så fall det kolhydratintaget tas på dagen för bästa resultat ur båda ovan nämnda perspektiv?

Det har redan vid den här tidpunkten blivit mycket information för er att läsa och ta in och jag tror att jag låter inlägget stanna vid dessa frågor till att börja med. Hoppas att ni förstått vad jag skrivit och vad jag menar. Men tveka inte att fråga mig om det är något ni undrar eller inte förstår. Jag svarar gärna på frågor under diskussionens gång i den här tråden, då jag vill få bästa möjliga hjälp av de som är mer kunniga än mig på den här biten.

Med vänliga hälsningar och tack på förhand,
-Robin

LarsLasr
2012-08-23, 21:19
Jag hade ätit kolhydrater efter varje avslutat pass, ca 50-100g och försökt gå i så många trappor/uppförsbackar som möjligt på promenaderna och i vardagen. Med dom extrakilona du bär på så borde det bli rätt så svettigt och du får kämpa med hela kroppen mycket mer än under en vanlig promenad. Har du någon slalombacke i närheten är det bara börja gå upp och ner :)

Styrketräningen uttalar jag mig inte så mycket om.

Motoranimal
2012-08-23, 21:33
Grattis!!! Kul att du lyckats komma igång med träningen igen!
Det var många frågor du hade och jag ska inte ge mig på försöka besvara alla.

Att lägga på sig muskelmassa under viktnedgång brukar anses som väldigt svårt. Du skriver att du inte vill bli superstor (när det gäller muskler). Detta behöver du alltså inte oroa dig för medans du deffar!

Många gillar att köra tung styrketräning under deff då det är bra för att bevara muskelmassa, men föredrar du högreps tycker jag du kan hålla dig till det!

Det jag skulle ändrat på om jag var du, är de 60 minuterna på crosstrainern du gör INNAN du styrketränar. Jag hade lagt dom efter styrketräningen istället för att se till att man har ork när man ska lyfta tungt!

Bubisch
2012-08-23, 21:36
Jag glömde också den informationen att jag kört med periodisk fasta under halva träningsprojektet och därefter till cirka 75% av tiden. Jag trivs bra med det, dels för att jag slipper det tidskrävande 5 mål om dagen, men också för att tiderna passar mig bra.
Jag har inte vad jag vet fått försämrat resultat vad det gäller fettminskningen utav det, men kanske påverkar det muskelbiten?

LarsLasr, tack för ditt svar! Jag har just nu en rutt på cirka 7km som innehåller blandat backar och raka partier, där jag också försöker blanda in lite jogging de dagar jag känner mig extra pigg i benen. På rutten finns en lång seg backe, jag ska tänka på saken att endast gå upp och ner i den under t.ex. en timme. Kanske det ger bättre resultat än att gå hela rutten.

Förstår om det i denna forumdel kan bli svårt att få svar angående styrketräningen. Det bästa vore om tråden kunde visas i båda forumdelarna på något sätt. Men jag kan ju gärna inte posta samma tråd på två ställen tyvärr.

EDIT:

Motoranimal, tack för du tog dig tid att svara på en del av mina frågor. Det känns jätteskönt att jag nu är 110% motiverad till att fullfölja min träning ända fram till min målbild! Det låter som att jag med fördel kan övergå till styrketräning med tyngre vikter och färre reps för att underhålla musklerna. Jag har också hört biten att konditionspassen bör ligga efter styrketräningen, så det kanske vore något att tänka på i framtiden och förändra för mig!

När jag då i slutändan har kommit ner till en mer normal nivå utav kroppsfett, måste jag då ställa om i min kost och lägga in betydligt mer kolhydrater för att bygga och lägga på mig muskelmassan? Är inte risken stor då att jag också börjar öka i kroppsfett igen, eftersom jag har en dålig ämnesomsättning som lätt lägger på sig fett så fort jag gå på kaloriöverskott. Därmed den sista frågan, om det finns någon "gräns" på kolhydratintag som fortfarande tillåter muskelbygge under fettminskning? D.v.s. tillåter båda delarna.

LarsLasr
2012-08-23, 21:57
LarsLasr, tack för ditt svar! Jag har just nu en rutt på cirka 7km som innehåller blandat backar och raka partier, där jag också försöker blanda in lite jogging de dagar jag känner mig extra pigg i benen. På rutten finns en lång seg backe, jag ska tänka på saken att endast gå upp och ner i den under t.ex. en timme. Kanske det ger bättre resultat än att gå hela rutten.

Förstår om det i denna forumdel kan bli svårt att få svar angående styrketräningen. Det bästa vore om tråden kunde visas i båda forumdelarna på något sätt. Men jag kan ju gärna inte posta samma tråd på två ställen tyvärr.


Du får skriva om vad du vill i vilken del du vill enligt mig, det var mest att jag inte orkade då det inte fanns så mycket information om hur du styrketränar eller ngt schema att kommentera, inget illa menat :p

Men det viktigaste borde vara att få vikten på plats, självklart är styrketräning en del av detta, men jag skulle inte börjat gå på kaloriöverskott föräns du är nere på en bekväm vikt :p

Backen ska gärna vara överjävligt brant också, eller ett trapphus på 10-20 våningar. vet att det i vissa delar av sverige inte finns ett bekvämt berg i närheten så din backe kanske är det bästa som finns :) Ju jobbigare desto bättre!

Och det viktigaste för fettförbränning är kaloriunderskott, inte att äta lite kolhydrater. Kolhydrater är muskelenergi och om du ska träna hårt för att gå ner i vikt är det dumt att skippa kolhydraterna pga någon missuppfattning om att man lägger på sig fett av dom.

Bubisch
2012-08-24, 05:19
Så för ett muskelbyggande krävs alltså ett kaloriöverskott? Om jag förstod dig rätt nu :)
Det finns inget mitt emellan så att säga som jag med min sista fråga frågade efter?
I så fall så gör jag nog helt rätt i att fortsätta med styrketräningen, men på kaloriunderskott just för fettförbränningens skull. Så får jag helt enkelt ta en sak i taget.

Så 50-100g kolhydrater efter passet rekommenderar du, det kommer ju i alla fall inte att ta mig nära ett kaloriöverskott :) Så det bör jag väl då kunna sätta i mig antar jag, för muskelenergins skull. Ska detta kolhydratintag bestå av Pasta, Ris, Potatis? Eller kan det också vara Smörgås och hårt bröd eller rotfrukter? Min träning kommer ligga tidigt på morgon från och med nästa vecka och därmed frukosten efteråt.

Elgreco
2012-08-24, 05:41
Först o främst stort grattis! Det svåra är ofta att komma igång!

Finns en jätte bra tråd som du borde läsa, inget som
Ska följas till punkt o pricka, men ger en fin överblick!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Keep up the good work!!!

Elgreco
2012-08-24, 05:45
Läste precis din tidigare inlägg, vad jag brukar göra när jag tränar tidigt på
Morgonen... Kroppen återhämtar sig bättre ifall du får i dig lite snabba kalorier direkt efter, kan ta en näve russin el ngt. Sen till frukost gröt och protein shake ( och ifall du inte tar shakes, så funkar kvarg bra).

FredO
2012-08-24, 06:15
Så för ett muskelbyggande krävs alltså ett kaloriöverskott? Om jag förstod dig rätt nu :)
Det finns inget mitt emellan så att säga som jag med min sista fråga frågade efter?

Som du ser ut tycker jag att du ska lägga allt fokus på att bränna fett. Ha det som ditt huvudsakliga mål. Du är så pass överviktig så du kan ligga på ett ganska rejält kaloriunderskott också (men det kommer att ta lång tid så det måste vara en "hållbar" plan som du orkar med också). Tycker din kostplan ser jättebra ut - släng på massor av grönsaker tillsammans med proteinet så håller du dig mätt längre. Kreatinet är mer finlir tycker jag. Inget fel att ta det, men det kommer inte att ha några magiska effekter. Maten och träningen är viktigast ändå.

Styrketräning är jättebra. Gör du det kommer slutresultatet att se betydligt bättre ut. Se eventuella muskelökningar som bonus om de kommer, och det tror jag att de gör om du jobbar hårt i gymmet med rejäla övningar och progressiv styrketräning. Kommer inte att gå lika fort som om du låg stilla eller ökade i vikt, men de kommer. Välj något bra nybörjarprogram och passa på att lär dig basövningarna ordentligt med bra teknik.

Jäkligt bra jobbat att ta tag i det och börja gå ner i vikt. Bara att ligga i och gnugga så kommer du att nå ditt mål. Har själv varit ordentligt överviktig en gång i tiden, och det var definitivt värt det att bli av med fläsket.

LarsLasr
2012-08-24, 14:19
Så för ett muskelbyggande krävs alltså ett kaloriöverskott? Om jag förstod dig rätt nu :)
Det finns inget mitt emellan så att säga som jag med min sista fråga frågade efter?
I så fall så gör jag nog helt rätt i att fortsätta med styrketräningen, men på kaloriunderskott just för fettförbränningens skull. Så får jag helt enkelt ta en sak i taget.

Så 50-100g kolhydrater efter passet rekommenderar du, det kommer ju i alla fall inte att ta mig nära ett kaloriöverskott :) Så det bör jag väl då kunna sätta i mig antar jag, för muskelenergins skull. Ska detta kolhydratintag bestå av Pasta, Ris, Potatis? Eller kan det också vara Smörgås och hårt bröd eller rotfrukter? Min träning kommer ligga tidigt på morgon från och med nästa vecka och därmed frukosten efteråt.

Njae, inte riktigt. Men ju mer muskler du får desto svårare blir det att bygga på underskott, och någonstans får man så mycket muskler att man inte kan bygga på underskott, exakt när är svårt att säga men man brukar märka det.

Bästa är nog frukt och grönsaker, men det är inget måste :)

Bubisch
2012-08-24, 14:28
Tack så mycket för era grattishälsningar :) Det känns skönt att redan nu vara nära 100 kilo strecket! Mitt veckorekord är på 6,5 kilo minus. Jag strävar vissa veckor efter att slå det^^ som en liten intern utmaning i min egen kropp. Det är alltid motiverande! Har funderat lite på vilken vikt som skulle anses normal för mig. Känner att jag ändå har en del muskler under detta fettet som det är nu och kanske en vikt på 70 kilo skulle vara normalt till mina 169 centimeter? Men återigen, när min fettprocent känns något som jag är nöjd med antar jag att det bara är att börja satsa mer på muskelbyggandet, så vikten är inte så viktig!

Jag ska ta och läsa tråden "Deff - en Guide" som du länkande, verkar vettig. Samt också prova en kreatinkur (har flera påsar) nu i alla fall och se om det har en positiv effekt. Är det nästintill oförändrat så avvaktar jag och spara det till senare tillfälle när jag konsumerar mer kolhydrater.

Att slänga på mer grönsaker kan jag kanske börja med att göra. Hungern kommer ganska lätt när jag bara käkar <5g kolhydrater / 100g varor. Men jag är å andra sidan faktiskt en person som klarar av att gå hungrig utan att det stör mig allt för mycket. Dessutom dricker jag mängder med vatten och har alltid gjort, så det underlättar en hel del.

Att du säger att du tror att muskelutveckling kan ske trots ett rejält underskott med låga kolhydrater känns jättekul. För jag hade tänkt satsa att börja köra på tunga vikter med färre reps - Vad skulle du föredra då? 5 eller 8 reps? Nu har jag känt när jag kört att jag skulle orka betydligt tyngre vikter än de jag kört i färre reps. Men de jag kört har jag klarat av att nästan köra 3x12 reps, men sista set kan vara lite tarvligt ibland.

Lychgate
2012-08-24, 14:43
5x5 för styrketräningen ifall du ligger på lågkolhydratskost. Utan att gå in djupt på ämnet har det med energiförbrukningen i muskulaturen att göra. Lägre mängd reps är generellt bättre under deff. Kreatin har en effekt på detta och kan användas under deff med. Dock har det ingen effekt för vissa människor.

Förövrigt är -6.5kg på en vecka för mycket. Hade rekommenderat att sakta ner viktnedgången betydligt för att undvika så mycket lös hud som möjligt då du har striae på mer eller mindre hela överkroppen av bilden att dömma.

Träningsupplägg/Kost går inte att kommentera på med den bristande informationen om mängd/macros etc.

LarsLasr
2012-08-24, 14:46
Jag gillar lågreps så testa 5 och se vad du tycker :)
Men att det kan ske betyder inte att det kommer ske, fast om du går ner i vikt så fort så behöver du väl inte vänta många veckor innan du kan börja bygga istället!

Lychgate
2012-08-24, 14:50
Jag gillar lågreps så testa 5 och se vad du tycker :)
Men att det kan ske betyder inte att det kommer ske, fast om du går ner i vikt så fort så behöver du väl inte vänta många veckor innan du kan börja bygga istället!

Förutom riskerna att hormonbalansen är åt helvete och allt energiintag lagras primärt som fettvävnad eftersom perioden av viktnedgång tolkas som svältperiod av kroppen.

Har man varit gravt överviktigt är det betydligt svårare att lägga på sig fettfri massa vid kcal överskott.

Bubisch
2012-08-24, 15:05
Ja, har också hört att höga kiloantal kan skapa problem, att det inte alltid är bra gå ner fort och stort. Men lös hud t.ex. - Om det skulle vara så att jag i slutändan står med det, så är väl det något som sedan anpassar sig med tiden? Eller är operation det enda som man kan göra för att bli av med det? Jag älskar att röra på mig och träna, så jag antar att jag kanske borde lägga in lite mer kolhydrater i min kost för att sakta ner min viktnedgång då.

Det känns som fettreducering är det som är mest tidskrävande. Visst är allting ett långsiktigt mål - Men som det ser ut nu kommer jag ha cirka 1 till 1,5 år då jag har mycket tid att utnyttja. Därför tänkte jag under denna period försöka nå så mycket progress som möjligt när det gäller att minska min fettprocent.

Jag tror att jag kommer ha svårt som du säger att inte lägga på mig fett vid framtida kcal överskott. Men det återstår väl att se vid ett senare tillfälle. Nu får jag nog som ni sagt fokusera på en sak i taget, det vill säga fettreduceringen först och främst och förhoppningsvis kanske jag kan nå den muskelstyrka och kroppsutseende jag vill utan att någonsin igen i livet behöva ligga på ett kcal överskott.

LarsLasr
2012-08-24, 15:07
Förutom riskerna att hormonbalansen är åt helvete och allt energiintag lagras primärt som fettvävnad eftersom perioden av viktnedgång tolkas som svältperiod av kroppen.

Har man varit gravt överviktigt är det betydligt svårare att lägga på sig fettfri massa vid kcal överskott.

Tycker det låter som han mår bra och att viktnedgången går bra, vilket inte borde vara fallet om hormonbalansen är åt helvete? Vet inte vad du syftar på exakt :) Och menar du att allt han äter nu blir fett?

Det är ett framtida problem som jag antar han får tänka på när det är dags att bygga mer. Lös hud verkar reda ut sig lite med åren, vet inte om det är en fördel att gå ner långsamt.

Lychgate
2012-08-24, 15:18
Tycker det låter som han mår bra och att viktnedgången går bra, vilket inte borde vara fallet om hormonbalansen är åt helvete? Vet inte vad du syftar på exakt :) Och menar du att allt han äter nu blir fett?

Det är ett framtida problem som jag antar han får tänka på när det är dags att bygga mer. Lös hud verkar reda ut sig lite med åren, vet inte om det är en fördel att gå ner långsamt.

Bara för att man mår bra behöver det inte betyda att horomonbalansen är rubbad. Specifikt nedregleras metabolismen allt eftersom man ligger på kcal underskott. Desto högre underskott = desto mer nedreglering.

Jag menar att om han går ner snabbt i vikt för att sedan försöka bygga muskler kommer det med stor sannolikhet mestadels bli fett om förändringarna inte utförs över en lång period.

Om lös hud kommer dra ihop sig någorlunda är högst individuellt och beror på många faktorer. När jag kollar på TS's bilder/kost o träningsschema tror jag inte att slutresultatet kommer bli bra om han fortsätter i denna takten. Det går att operera så det blir bättre men mängden eventuella komplikationer tänker jag inte gå in på här.

LarsLasr
2012-08-24, 15:31
Bara för att man mår bra behöver det inte betyda att horomonbalansen är rubbad. Specifikt nedregleras metabolismen allt eftersom man ligger på kcal underskott. Desto högre underskott = desto mer nedreglering.

Jag menar att om han går ner snabbt i vikt för att sedan försöka bygga muskler kommer det med stor sannolikhet mestadels bli fett om förändringarna inte utförs över en lång period.

Om lös hud kommer dra ihop sig någorlunda är högst individuellt och beror på många faktorer. När jag kollar på TS's bilder/kost o träningsschema tror jag inte att slutresultatet kommer bli bra om han fortsätter i denna takten. Det går att operera så det blir bättre men mängden eventuella komplikationer tänker jag inte gå in på här.

Förstår inte varför snabb viktnedgång för någon som är överviktig skulle vara ett problem så länge man håller koll på viktuppgången efteråt om man vill bygga muskler. Snarare att det mesta blir fett om han inte har tillräckligt stimuli från träning och/eller äter för mycket.

Deltagare i diverse viktnedgångsprogram verkar ju inte må dåligt av att bli av med det största hotet för sin hälsa, och för dom brukar det ju ofta vara ju mer desto bättre.

Och det är givetvis skillnad för någon som är vältränad runt 15%bf, om dom börjar tappa vikt för fort är det stor risk att mycket är muskler. Men för någon som inte har särskilt mycket muskler är det nog ingen risk att man blir av med dom så länge man tränar ordentligt och inte äter som en idiot.

Lychgate
2012-08-24, 16:01
Förstår inte varför snabb viktnedgång för någon som är överviktig skulle vara ett problem så länge man håller koll på viktuppgången efteråt om man vill bygga muskler. Snarare att det mesta blir fett om han inte har tillräckligt stimuli från träning och/eller äter för mycket.

Deltagare i diverse viktnedgångsprogram verkar ju inte må dåligt av att bli av med det största hotet för sin hälsa, och för dom brukar det ju ofta vara ju mer desto bättre.

Och det är givetvis skillnad för någon som är vältränad runt 15%bf, om dom börjar tappa vikt för fort är det stor risk att mycket är muskler. Men för någon som inte har särskilt mycket muskler är det nog ingen risk att man blir av med dom så länge man tränar ordentligt och inte äter som en idiot.

Har man varit överviktig lägger man på sig mer fettmassa pga kvarvarande tömda fettceller och att kroppen är van vid att endast lagra in fett och inte bygga muskulatur.

För snabb viktnedgång leder till tappad muskulatur även om man inte har mycket muskler. Klarar inte fettoxidationen av att väga upp underskottet kommer den energin tas från andra källor. Det finns även en stor mental aspekt där man jagar resultat utan att tänka på konsekvenserna. Bara för att man gick ner 4 kg på en vecka när man var kolhydratsladdad och grovt överviktig betyder det inte att man kan göra detsamma efter ett par månader av viktnedgång.

Att endast fokusera på ren viktnedgång utan helhetsperspektiv tycker jag är enfaldigt. Vad händer om mängden promenader i "överjävligt" branta backar resulterar i förslitningar på brosket i knäleden pga den tunga belastningen av all extravikt? Stressar man inom träning och kost ber man om skador.

LarsLasr
2012-08-24, 16:55
Har man varit överviktig lägger man på sig mer fettmassa pga kvarvarande tömda fettceller och att kroppen är van vid att endast lagra in fett och inte bygga muskulatur.

Håller med, men inget man inte kan motverka med träning och kosthållning. Förändras detta om man går ner långsamt?

För snabb viktnedgång leder till tappad muskulatur även om man inte har mycket muskler. Klarar inte fettoxidationen av att väga upp underskottet kommer den energin tas från andra källor. Det finns även en stor mental aspekt där man jagar resultat utan att tänka på konsekvenserna. Bara för att man gick ner 4 kg på en vecka när man var kolhydratsladdad och grovt överviktig betyder det inte att man kan göra detsamma efter ett par månader av viktnedgång.

Håller med, men ju mer fett man har desto snabbare kan man gå ner utan tappad muskulatur. Vart går gränsen? Vart tycker du att man ska lägga viktförlusten om man väger 120kg och vill väga 70? Eftersom det går långsammare mot slutet så ser jag inga problem med att börja med 10-20kg första månaden, runt 80-85 eller 15-17%bf kanske man ska sakta ner för att inte musklerna ska bli lidande.

Att endast fokusera på ren viktnedgång utan helhetsperspektiv tycker jag är enfaldigt. Vad händer om mängden promenader i "överjävligt" branta backar resulterar i förslitningar på brosket i knäleden pga den tunga belastningen av all extravikt? Stressar man inom träning och kost ber man om skador.

Det är sant, men det är skillnad på folk vid BMI 35 och BMI 25 som vill tappa vikt. Man måste ju börja någonstans, och promenader i uppförsbacke är relativt skonsamt skulle jag säga. Bättre än att jogga på planmark iaf.

Lychgate
2012-08-24, 17:09
Håller med, men inget man inte kan motverka med träning och kosthållning. Förändras detta om man går ner långsamt?
När det gäller kvarvarande fettceller så har takten ingen större funktion då det tar lång tid för att dom ska självdö, om detta ens inträffar. Sett till hormoner och löshud är en segare viktnedgång att föredra.


Håller med, men ju mer fett man har desto snabbare kan man gå ner utan tappad muskulatur. Vart går gränsen? Vart tycker du att man ska lägga viktförlusten om man väger 120kg och vill väga 70? Eftersom det går långsammare mot slutet så ser jag inga problem med att börja med 10-20kg första månaden, runt 80-85 eller 15-17%bf kanske man ska sakta ner för att inte musklerna ska bli lidande. 4-6kg i månaden som grovt överviktig. När man närmar sig normalt 2-3kg i månaden. Om man har som mål att se bra ut samt att vara muskulös efteråt det vill säga.

15-17%BF klassas som lågt om man går efter generella listor. Jag tvivlar starkt på att TS skulle ha runt 5% bf på 70 kg.

Det är sant, men det är skillnad på folk vid BMI 35 och BMI 25 som vill tappa vikt. Man måste ju börja någonstans, och promenader i uppförsbacke är relativt skonsamt skulle jag säga. Bättre än att jogga på planmark iaf.

BMI som mätinstrument är värdelöst. När det kommer till att gå i backe är det många variabler. Något som är överjävligt brant för mig skulle motsvara att behöva göra bänk step'ups varje steg. Någon som är "villig att köra enda in i kaklet" överdriver lätt träningen med marathon sessioner på gymmet eller timlånga promenader.

Jimmy198203
2012-08-24, 17:18
Börja med o säga stort grattis och starkt jobbat att komma igång.

Har precis själv börjat och låg på 137 kg. Känner igen mycket av det du skrev i början på denna tråden i mig själv. Ligger på 126 kg nu. Började med lchf och idag en lchf variant med mer protein/ mindre fett pga träningen. träningen började för ca 1 månad sedan.

En fråga om din mat? Hur mycket kcal äter du på dagarna ca (om du räknar ut detta vill säga) känns intressant o gemföra lite. Dock e jag lite längre en dig(187cm ca)

Själv har jag av någon anledning tappat viktnedgången helt sedan jag började träna. Kanske tappat något halvkilo på en månad Max. Något du kännt av vid styrketräning? Keep up the good work /Jimmy

LarsLasr
2012-08-24, 17:34
När det gäller kvarvarande fettceller så har takten ingen större funktion då det tar lång tid för att dom ska självdö, om detta ens inträffar. Sett till hormoner och löshud är en segare viktnedgång att föredra.

Jo en viss del av dom självdör, man föds med ett visst antal som är konstant livet ut, men om man blir kraftigt överviktig får man fler som sedan försvinner om man tappar behovet för dom. Sett till självförtroende och psykiskt välmående kan en snabbare viktnedgång vara att föredra :)


4-6kg i månaden som grovt överviktig. När man närmar sig normalt 2-3kg i månaden. Om man har som mål att se bra ut samt att vara muskulös efteråt det vill säga.

15-17%BF klassas som lågt om man går efter generella listor. Jag tvivlar starkt på att TS skulle ha runt 5% bf på 70 kg.

Okej, din åsikt :) Att 15-17% fett skulle räknas som lågt måste bero på dagens nivå av övervikt. Självklart beror det ju på hur man vill se ut men det krävs mycket muskler för att inte se plufsig ut runt 16%. Jag skulle klassa <10 som lågt, 10-15 som normalt (det man eftersträvar för en snygg kropp), 15+ som att det finns utrymme för förbättring, beroende på ens eget ideal.


BMI som mätinstrument är värdelöst. När det kommer till att gå i backe är det många variabler. Något som är överjävligt brant för mig skulle motsvara att behöva göra bänk step'ups varje steg. Någon som är "villig att köra enda in i kaklet" överdriver lätt träningen med marathon sessioner på gymmet eller timlånga promenader.

Det beror på vilken grupp individer du kollar på, för vältränade byggare slutar det vara någon mening, men för otränade individer ger det ett hum om vart man bör ligga. Men skulle valt att säga att det är skillnad på någon med 30%+fett och 15% som vill tappa vikt :)

I vilket fall så får du, bubich, läsa båda våra åsikter och relatera lite till dig själv. Lychgate har många bra synpunkter och att gå ner i långsammare takt gör att du kan få mer muskler vid avslutad viktnedgång, det är lite som att välja mellan att gå ner jättefort i 3 månader och sedan gå upp i 3 månader eller att gå ner långsamt i 6 månader. Slutresultatet är ungefär det samma förutsatt att det sköts på ett bra sätt. Det långsammare alternativet är nog bättre ur hälsosynpunkt men kan vara jobbigt om det ska ta ett år eller mer innan man når den vikten man vill ha.

Och det är väldigt dumt att nu efter stort kaloriunderskott tänka att din kropp kommer fungera likadant hela tiden och fortsätta försöka göra viktförluster runt 5kg/vecka eftersom det fungerade i början, det kommer gå långsammmare och långsammare, kräva mer träning och bättre kostföring för att fortsätta utvecklas och för att det inte ska gå ut över dina muskler. Men målet är väl värt det, så kämpa vidare! ;)