handdator

Visa fullständig version : Träning för judo


EdwardW
2012-08-23, 20:36
Tjena!
Tänkte plocka upp min gamla judoträning igen, och har lite funderingar över hur jag ska göra detta mer kompatibelt med mitt nuvarande gymmande.

Har tränat enligt stronglift 5x5 i ett halvår nu. Så lång tid pga några oförutsedda uppehåll som gjorde att jag kunnat fortsätta öka så länge.

Ligger nu och tränar på 70 bänkpress 120 knäböj 47.5 militärpress 105 marklyft och slutligen runt 70 (vikterna är så konstiga när det gäller "maskinen") stångrodd. Observera att stångrodden är det enda jag använder maskin till, har problem att få till det rätt annars.


Antar att jag behöver få lite mer uthålliga muskler nu, men jag vill fortfarande få en volym som sätter lite skräck i fienden :d

Vad kan rekommenderas att köra, som passar bra som uppföljare till stronglift och som gynnar judoträningen?



BOG LIVE // DrawdE-Edward

Muezz
2012-08-24, 11:05
Sl 5x5 är ju mycket bål och ben, vilket även är A och O inom judon. Jag skulle fortsätta på 5x5upplägget med modifikationen extra greppträning då starka nypor är trevligt att ha på mattan.

Förövrigt känns du väldigt klen i marklyftet i förhållande till böjjen, så lite extra markfokus kanske skulle vara något?

EdwardW
2012-08-26, 00:23
Sl 5x5 är ju mycket bål och ben, vilket även är A och O inom judon. Jag skulle fortsätta på 5x5upplägget med modifikationen extra greppträning då starka nypor är trevligt att ha på mattan.

Förövrigt känns du väldigt klen i marklyftet i förhållande till böjjen, så lite extra markfokus kanske skulle vara något?

Mja, måste vara något med tekniken i marklyftet. Stått stilla på 100 ett bra tag innan jag nu kunnat öka till 105, det svartnar för ögonen och känns som om jag helt enkelt ska svimma av när jag försöker mig på högre tyngder. Det är just den första biten (den som inte tränas i knäböjet, då man lyfter stången från golvet) som tar emot ordentligt.. *gah!*

mikaelj
2012-08-26, 02:02
Tvärtom, min vän! Den första delen är just precis det som faktiskt tränas i en knäböj! Upp till knäna med stången är det huvudsakligen benen som är aktiva. Ryggen hålls rak statiskt av bålen. Över knäna tar ryggen vid.
Postat via en mobil enhet

Marcuslevin
2012-08-26, 10:08
Hej!

Roligt med en judoutövare. Jag har själv hållt på med judo mycket för några år sedan och tävlade. Slutade när jag fick brunt bälte.

Det du vill ha är explosiv styrka, och explosiv uthållighet, för det är 3minuter du ska orka ge 100%, sen vilar du, eller hur?

Och vilka muskler använder du mest? Jo, det är benen, ryggen, underarmar/armar. och så vill du ha en stabil corestyrka, så du kan hålla balansen och styra matchen.

Kör mycket stångrodd, sittande rodd och dylikt. Sen är det väl viktigt att du tränar alla muskler givetvis, eftersom alla andvänds i sporten. Explosivt som fan ska det vara. Du vill kunna använda styrkan direkt och snabbt, och sedan återhämta dig fort när du är trött.

mellez
2012-08-26, 11:10
Kanske Ross Enamait's bok Infinite Intensity som i princip är styrka & konditions-program för kampsportare, vore nåt.

http://rosstraining.com/

Krampus
2012-08-27, 13:01
Jag kör mycket 7x7 helkroppspass där vartannat pass har lite mindre benträning för att orka återhämta.




Det du vill ha är explosiv styrka, och explosiv uthållighet, för det är 3minuter du ska orka ge 100%, sen vilar du, eller hur?


5min effektiv om du är senior + ev golden score på 3min.