handdator

Visa fullständig version : Totala måltidens GI


Snapphanen
2004-02-03, 10:04
Läste på¨något annat forum att det egentligen var det sammanlagda GI på en måltid som var det viktiga. Med andra ord om man äter några snabba kolisar och några långsamma så blir det mitt emellan om det är samma mängd. Vad säger tex grubban om detta? :D

Tex. Jag käkar en hamburgare (gatukök), 2 äpplen (~250g) och 4 dl minimjölk. På det måltiden bör väl inte GI vara alltför högt? Med andra ord en bra måltid om man bortser från det animaliska fettet?

z_bumbi
2004-02-03, 10:13
GI mäts ju på 50 g kolhydrater och tar du så mycket mat från din måltid att det innehåller 50 g kollhydrater kommer GI att bli ganska lågt skulle jag tro.

De snabba kolhydraterna från brödet kommer ju även att uppvägas av proteinet och fettet i köttet så själva hamburgaren blir inte så snabb som maträtt heller.

Snapphanen
2004-02-03, 10:17
Med andra ord en juste måltid om man är i uppbuggnadsfas:D och inte på deff?

King Grub
2004-02-03, 12:02
Originally posted by Snapphanen
Med andra ord en juste måltid om man är i uppbuggnadsfas:D och inte på deff?

Nej, eftersom din insulinkänslighet sänks av mättat fett och "enkla" kolhydrater. :booty: :D

GI på måltidens kolhydrater för sig är också rätt lätt: medelvärdet helt enkelt, med kolhydratmängden i gram medräknad. 2000 gram pasta ger ju ett himmelskt högt GI; pastans GI 70 är beräknat på ett intag av 50 gram kolhydater från just pasta, och äter man mer stiger GI:t därefter.

Snapphanen
2004-02-03, 12:08
Men...... jag är ju i princip en hamburgare.... trodde jag kommit på en bra lösning.:cryout:

Garnax
2004-02-03, 12:32
En del har det tydligen svårt att acceptera att nyttig mat är bäst hehe :)

z_bumbi
2004-02-03, 12:42
Originally posted by Snapphanen
Men...... jag är ju i princip en hamburgare.... trodde jag kommit på en bra lösning.:cryout:

Det har du ju också, du har förvandlat en snabbmatsmåltid till något som är mycket bättre.

Det gäller inte att vara seriös varje mål utan att se till att den mesta maten man äter är bra, ett mål då och då gör ju ingen skillnad i det stora hela och tränar du så får ev negativa effekter mycket mindre verkan.

King Grub
2004-02-03, 12:44
Originally posted by z_bumbi


Det har du ju också, du har förvandlat en snabbmatsmåltid till något som är mycket bättre.

Det gäller inte att vara seriös varje mål utan att se till att den mesta maten man äter är bra, ett mål då och då gör ju ingen skillnad i det stora hela och tränar du så får ev negativa effekter mycket mindre verkan.

Om man i princip är en hamburgare är det nog inte något enstaka hamburgermål här och där som gäller. :)

Snapphanen
2004-02-03, 13:13
Hehe... jag käkar säg 2-3 hamburgare i veckan så jag tror inte det är så farligt och kör seriöst för övrigt... men hamburgare är livets vatten, inget att snacka om.

Nu på lunchen blev det dock en tonfisksallad med mjölk pga min ångest ;)

z_bumbi
2004-02-03, 13:14
Originally posted by King Grub


Om man i princip är en hamburgare är det nog inte något enstaka hamburgermål här och där som gäller. :)

Missade den lilla nyansen faktiskt, då är det värre. :D

Garnax
2004-02-03, 13:15
bara en tonfisksallad kan vara bristande på kolydrater.

Gör egna hamburgare hemma istället med bra kött mörkt bröd egen mager dressing och sallad...

//garnax

Själv är jag redigt sjuk just nu...blir nog ingen träning på minst 1½ vecka till pga ryggen. Förkylningen och feber slår hårt emot maten...antar att jag får överleva en veckas ren skräpmat då
jag inte orkar laga något och inte har några lådor kvar i frysen att micra...

Snapphanen
2004-02-03, 13:25
Originally posted by Garnax
bara en tonfisksallad kan vara bristande på kolydrater.

Gör egna hamburgare hemma istället med bra kött mörkt bröd egen mager dressing och sallad...

//garnax

Själv är jag redigt sjuk just nu...blir nog ingen träning på minst 1½ vecka till pga ryggen. Förkylningen och feber slår hårt emot maten...antar att jag får överleva en veckas ren skräpmat då
jag inte orkar laga något och inte har några lådor kvar i frysen att micra...

Nu snackar vi iofs en stor tallrik (pizzatallrik) med massor av olika grönsaker, ägg och tonfisk... så nog var det kolhydrater i den alltid

Och ja.... hemmagjorde hamburgare är verkligen jättegott!