handdator

Visa fullständig version : Blodbrist.


Saga
2012-08-23, 18:55
Efter en sommar av orkeslöshet, trötthet, magproblem och allmänt depprimerat tillstånd åkte jag in och tog prover på närmsta VC. Några dagar senare kom en kallelse till läkare. Akut blodbrist och stora brister på B12. Däremot höga halter av folsyra vilket förbryllade läkaren lite eftersom folsyra och B12 tydligen togs upp i samma del av tunntarmen. Vi pratade lite om hur jag äter och att jag är fundersam över om jag kan vara glutenintolerant eftersom jag blir trött och hängig efter all typ av mjölmat. Dessutom hemska problem med uppsväld mage och gasig på kvällarna. Läkaren var inte helt säker om allt detta har med varandra att göra men vi tog ett blodprov för att kolla glutenkänslighet.

Nu gäller det att lägga om kosten lite och knapra lite mer piller för senare utvärdering.

Nu läser jag på Kollo att glutenintolerans kan ge brister så som järnbrist och dessutom orsaka depressioner. Är det någon som ver mer om detta?

Vad bör jag tänka på annars, kan jag träna med blodbrist? Vilken typ av mat innehåller mycket B12? Som jag förstått så är B12-brist rätt alvarligt eftersom det påverkar hjärnans funktioner så som minnet. Och det vill man ju inte ska hända!

Tips på livsmedel och maträtter som höjjer blodvärdet och innehåller B12 motages gärna!

Spartansk
2012-08-23, 18:57
Mat som är gjord av blod. Blodpudding är väl det vanligaste exemplet.

Sverker
2012-08-23, 18:59
1 liter mjölk innehåller ditt RDI av B12. Kanske ett tillskott av B12. Får du inte upp B12-värdet pga skadad tarm lär du behöva injektioner av B12. Börja med kosten.

Kött och billig blodpudding innehåller lättupptagbart järn. Ta inte mjölken och köttet/blodpuddingen samma måltid. Ät med några timmars mellanrum.

Saga
2012-08-23, 19:28
Jo, mat med järn har jag ganska bra koll på. Rött kött, lever (urk), blodmat (urk men ok), torkade aprikoser, russin, katrinpommon, mörk choklad, och laga mat i gjutjärnsgryta. Men gärna mer förslag =)

B12 i mjölk. Ok. Jag som nästan helt slutat med mjölk...Har jag uppfattat rätt att B-vitamin i regel finns i sädesgryn?

Jag vill helst undvika injektioner men har inte värdena stigit till acceplabel nivå vid nästa provtagning så blir det antagligen så enligt läkaren.

312
2012-08-23, 19:53
Glutenintolerans är ju inte omöjligt, har ju hört ett par läkare säga att 80% av världens befolkning är allergisk mot det till en viss grad.

Prova att ta bort gluten och se.

LarsLasr
2012-08-23, 20:13
Om du har brist borde du gå till apoteket och köpa tillskott, kostar väl 50 kr.

Men bra att se över kosten i det långa loppet också :)

Tolkia
2012-08-23, 20:17
Jag vill helst undvika injektioner men har inte värdena stigit till acceplabel nivå vid nästa provtagning så blir det antagligen så enligt läkaren.
Det är helt enkelt så att det inte är så himla lätt att fö upp B12-nivåerna med tillskott om det är upptaget som är dåligt. Det hjälper ju inte hur mycket man än äter om man inte tar upp det. Skulle det vara så att det är gluten som är problemet så bör dock B12-problemet minska när du får ordning på tarmen igen.

Saga
2012-08-23, 21:28
Om du har brist borde du gå till apoteket och köpa tillskott, kostar väl 50 kr.

Men bra att se över kosten i det långa loppet också :)

Tillskott har jag fått utskrivet. Triobe och Dufoferon.

Men jag ogillar tillskott och tror på nått sätt att den naturliga vägen mår kroppen bäst av. Kommer att äta dessa och ändra kosten i möjligaste mån och sedan för vi utvärdera med nya prover.

Jag är lite orolig för träningen dock. Kan jag träna med blodbrist? Vi snackar inget elitträning utan lite cirkelträning och jogginturer.

LarsLasr
2012-08-23, 21:34
Tillskott har jag fått utskrivet. Triobe och Dufoferon.

Men jag ogillar tillskott och tror på nått sätt att den naturliga vägen mår kroppen bäst av. Kommer att äta dessa och ändra kosten i möjligaste mån och sedan för vi utvärdera med nya prover.

Jag är lite orolig för träningen dock. Kan jag träna med blodbrist? Vi snackar inget elitträning utan lite cirkelträning och jogginturer.

Blodbrist är väl bara att du har lite hemoglobin i blodet, dvs att du har lite av det protein som transporterar syre. Detta gör så att musklerna inte får lika mycket syre som vid fullgott blodvärde men det är nog ingen fara. Lite som att idrotta men man får bara andas genom näsan :p

Scratch89
2012-08-24, 00:46
Träningen är inte det du ska vara orolig för nu. B12-brist är ALLVARLIGT. På riktigt. Får du inte upp värdena för att du inte vill ta dina injektioner så kommer du kanske aldrig mer kunna träna.

Sniggel
2012-08-24, 01:18
Kött överlag är det väl som gäller för B12.
Hur mycket kött har du ätit innan du blev diagnosticerad?
Berättade inte läkaren för dig vad du borde äta för att få upp värdena eller fick du nån remiss till dietist?

Saga
2012-08-24, 08:00
Ok, så bldbristen är inte det som är den största boven här utan bristen av B12. Nej, läkaren pratade inte så mycket om näring och mat utan bara att jag skulle äta tillskotten, testas för glutenallergi och sedan kolla värdena igen om en månad.

Jag frågade lite om hur det kunde komma sig att folsyran låg högt trots att folsyra och B12 tas upp i samma del av tunntarmen. Du ryckte han på axlarna och sa att folsyra kommer från gröna grönsaker och undrade om jag åt mycket sånt.

Och ja, jag har ju försökt deffa i sommar så jag har i stort sett levt på kyckling och gröna grönsaker och frukt. Men han tvivlade ändå på att det är det som var problemet.

Nåja, det är väl bara att äta piller, kött och blodmat. Jag för ta det lite lungnare med träningen, vänta med deffen och utvärdera om 4 veckor.

Satt och läste om blodbrist och blir lite sur på vården. Jag har två gångger sökt hjälp för kraftig huvudvärk och sus i öronen, yrsel och trötthet. Blivit hemskickad med värktabletter. Inga prover tagits. Vad läser jag om blodbrist, symptom är, yrsel, huvudvärk, sus i öronen och trötthet...

Maine_Cat
2012-08-24, 08:08
Hoppas verkligen att du blir bättre, stå på dig annars att få göra en ordentlig utredning hos en speciallist på nutrition och mag/tarmsjukdomar.

Tolkia
2012-08-24, 08:14
Satt och läste om blodbrist och blir lite sur på vården. Jag har två gångger sökt hjälp för kraftig huvudvärk och sus i öronen, yrsel och trötthet. Blivit hemskickad med värktabletter. Inga prover tagits. Vad läser jag om blodbrist, symptom är, yrsel, huvudvärk, sus i öronen och trötthet...
Det är ju tråkigt om du fått ett slarvigt bemötande,och jag vet att tillgängligheten inte alltid är den bästa. Men jag kan ju också undra vad du givit för uppgifter när du sökte? Har du talat om att du bantar och enbart lever på kyckling, gröna grönsaker och frukt samt tränar en hel del, eller har du gjort som så många andra bantande och tränande tjejer med näringsbrister som sätter upp en fin fasad av de minsann lever Hälsosamt med stort H.

Edit: Jag är hård nu, men de symptom du beskriver kan vara symptom på typ vad som helst, och det ligger ju närmare till hands att misstänka näringsbrist om man har något i patientens beskrivning som antyder att felet skulle kunna ligga där.

1684_
2012-08-24, 11:11
Bör inte träna heller med blodbrist, då de har med syresättning å annat å göra. Mitt HB var en gång nere på 55 och de e väldigt allvarligt, de e 3år sen då jag var 19år. Var på väg till gymmet, men hade kännt mig lite halv hängig ett tag, dock inte så farligt utan lite huvudvärk å lite mer mjölksyra än vanligt kanske... Kroppen vänjer ju sig! så uppsökte då sjukvården istället... Det blev akuten den kommande natten och fick blodtransfusion.

tjing
2012-08-24, 11:54
Glutenintolerans är ju inte omöjligt, har ju hört ett par läkare säga att 80% av världens befolkning är allergisk mot det till en viss grad.

Prova att ta bort gluten och se.

Nja, däremot visar studier att påfallande många har antikroppar mot gluten, fastän de inte är glutenintoleranta på gängse test.

Intressant hur som haver.

Knaz
2012-08-24, 13:21
Har själv problem med brist på B12 och äter tabletter sedan några år tillbaka och enligt den läkaren jag hade kunde jag bli dement runt 35 års åldern om jag inte åt tabletterna så kolla upp de noga.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tjing
2012-08-24, 15:23
Är det hemoglobin och EVF som är markörer för blodbrist i första hand?

Själv har jag 128 i hemoglobin och 0,38 i EVF och båda ligger under referensvärdena men läkaren sade inget om det? Kanske inte spelar någon roll då.

Sverker
2012-08-24, 17:27
Vad är EVF ?

LarsLasr
2012-08-24, 17:37
Erytrocytvolym/total blodvolym eller något liknande?

mij82
2012-08-24, 20:44
Vad är EVF ?

Erytrocytvolymfraktion
Som LarsLasr säger så är det andelen erytrocyter i den totala blodvolymen.

alva
2012-08-24, 22:09
Men du har påbörjat behandling mot b12-brist?

Mina prover visade också på denna brist vilket både jag och läkaren tyckte var konstigt med tanke på allt kött jag äter. Jag fick därför genomgå en gastroskopi (slang med kamera ner i magsäcken) för att se om jag saknade ämnet Intrinsic factor, som tydligen är ett protein som binder b12 i tarmen. Well well.. biopsin från magsäcken visade normala värden, men jag fick ändå käka Behepan (mot b12-brist) en period...

Sverker
2012-08-25, 05:27
Erytrocytvolym/total blodvolym eller något liknande?



Tack.
Vad säger de värdena ? Att blodkropparna har fel form eller att varje blodkropp innehåller fel mängd hemoglobin ?

Halice
2012-08-25, 08:52
Tack.
Vad säger de värdena ? Att blodkropparna har fel form eller att varje blodkropp innehåller fel mängd hemoglobin ?


EVF tar fram hur stor andel av blodvolymen som består av röda blodkroppar.

Röda blodkroppar + vita blodkroppar + trombocyter + plasma = blodvolym

Shajjn
2012-08-25, 09:04
Är det hemoglobin och EVF som är markörer för blodbrist i första hand?

Själv har jag 128 i hemoglobin och 0,38 i EVF och båda ligger under referensvärdena men läkaren sade inget om det? Kanske inte spelar någon roll då.


Hg är ev lite i underkant om du är man, men alla hamnar inte exakt inom normalintervallet. EVF är ju helt ok.

Halice
2012-08-25, 09:05
Ett lågt EVF är ett tecken på att kroppen producerar för lite (defekta) röda blodkroppar.
Och produktionen av dessa är beroende av folsyra och B12.

Tolkia
2012-08-25, 17:03
EVF kan väl också i viss mån användas för att värdera Hb, t.ex. om Hb är falskt högt p.g.a. att man är lite uttorkad (kan förutom av "naturliga" orsaker förekomma när klyftiga anorektiker försöker få ett Hb de misstänker kommer att ligga lågt att se bättre ut), eller falskt lågt p.g.a. att man är övervätskad.

Sverker: Du kanske känner det under beteckningen "hematokrit".

Halice
2012-08-25, 17:44
EVF kan väl också i viss mån användas för att värdera Hb, t.ex. om Hb är falskt högt p.g.a. att man är lite uttorkad (kan förutom av "naturliga" orsaker förekomma när klyftiga anorektiker försöker få ett Hb de misstänker kommer att ligga lågt att se bättre ut), eller falskt lågt p.g.a. att man är övervätskad.

Sverker: Du kanske känner det under beteckningen "hematokrit".



Jajjamän, EVF ger ett mer korrekt värdet av ens Hb. Då de kan analysera hela blodet.

I många länder är det EVF mätningar det enda som görs när man mäter Hb.
Då ett "stick i fingret" har alldeles för många felkällor och då inte räknas som behandlingsunderlag.

Saga
2012-08-25, 18:35
Det är ju tråkigt om du fått ett slarvigt bemötande,och jag vet att tillgängligheten inte alltid är den bästa. Men jag kan ju också undra vad du givit för uppgifter när du sökte? Har du talat om att du bantar och enbart lever på kyckling, gröna grönsaker och frukt samt tränar en hel del, eller har du gjort som så många andra bantande och tränande tjejer med näringsbrister som sätter upp en fin fasad av de minsann lever Hälsosamt med stort H.

Edit: Jag är hård nu, men de symptom du beskriver kan vara symptom på typ vad som helst, och det ligger ju närmare till hands att misstänka näringsbrist om man har något i patientens beskrivning som antyder att felet skulle kunna ligga där.

Jodå, jag påpekade för läkaren att jag åt lite och försökte träna för att deffa. Jag påpekade också att jag har en skada på tunntarmen och var orolig för värdena. Det viftade han bort och sa att det inte hade nån betydelse. Ät saltare mat och ta några starkare värktabletter.

Saga
2012-08-25, 18:36
Jag kommer helt klart att äta piller och naturligtvis injektioner om så behövs. Jag tycker redan att jag märker skillnad sen jag började med tillskotten.

Jag har också fått höra att ämnesomsättningen kan bli rubbad vid långvarig blodbrist. Vilket förklarar en hel del. Bara efter nån dag med tillskotten tycker jag själv att jag inte är konstant vrålhungrig och trött. Huvudet är segt och jag har inte ens funderat på att träna än. Men jag är mindre svullen och mindre hungrig på kvällarna.

tjing
2012-08-26, 10:24
Jodå, jag påpekade för läkaren att jag åt lite och försökte träna för att deffa. Jag påpekade också att jag har en skada på tunntarmen och var orolig för värdena. Det viftade han bort och sa att det inte hade nån betydelse. Ät saltare mat och ta några starkare värktabletter.

Läkare har onekligen grymt dålig koll på en del områden. Det är snudd på pinsamt ibland och det värsta är att de låtsas veta allt när de får en fråga på någonting de märkbart inte kan någonting om.

tjing
2012-08-26, 10:26
Hg är ev lite i underkant om du är man, men alla hamnar inte exakt inom normalintervallet. EVF är ju helt ok.

Okaj, fint.

Jag tränar ju en hel del så jag antar att träning i viss mån medför ett något lägre blodvärde för att man bryter ner mer röda blodkroppar?

mij82
2012-08-26, 18:11
Okaj, fint.

Jag tränar ju en hel del så jag antar att träning i viss mån medför ett något lägre blodvärde för att man bryter ner mer röda blodkroppar?

Om jag inte minns fel så är ett lågt Hb i kombination med hård träning ett resultat av ökad plasmavolym. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Iofs så pratas det om att löpare krossar erytrocyter i fotsulorna vid löpning, kanske en kombination.

Äh använde mina googlefukunskaper en sväng, verkar som att det är plasmaökningen som gäller.

tjing
2012-08-26, 18:21
Coolers.

Sverker
2012-08-26, 18:35
Okaj, fint.

Jag tränar ju en hel del så jag antar att träning i viss mån medför ett något lägre blodvärde för att man bryter ner mer röda blodkroppar?


Vi lär förlora järn i svetten. Tror att det är upp mot 0.5 mg / liter svett eller så.
Bevisas indirekt genom att låga Hb-värden hos konditionsidrottare.

tjing
2012-08-26, 18:43
Vi lär förlora järn i svetten. Tror att det är upp mot 0.5 mg / liter svett eller så.
Bevisas indirekt genom att låga Hb-värden hos konditionsidrottare.

Jo precis.

Hur är det förresten med näringsförluster under fasta. Någon som har koll på det? Jag har då inte hittat något om det.

Sverker
2012-08-26, 19:22
Vilka näringsförluster ?

Förlusterna är ofta kopplade till energiförbrukningen. När energiförbrukningen minskar pga energibrist lär förlusterna också minska.