handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver - biologiskt värde


Håkke
2012-08-23, 18:32
Hej!

Som jag har förstått det så kan man beskriva proteinets "kvalité" form av biologiskt värde. Så det jag funderar lite över är hur mycket värdet spelar in i kroppens proteinsyntes och hypertrofi? - Om det spelar in?

Produkterna som jag finner ute på marknaden är det inte utskrivet det värdet (vad jag sett iaf) i produktinnehållet. Även då man ser att priserna kan skilja sig bra mycket.

Om det har någon betydelse om värdet ligger på 50 eller 110 så tar jag gärna emot rekommendationer av vilket proteinpulver ni tycker är bra och högt innehåll. :)

Sverker
2012-08-23, 18:54
Ett BV på 50 är värdelöst.
Ett bra BV ligger, vad jag minns kring 80 - 90.

Vill du påverka proteinsyntesen lär du behöva ett snabbt vassleprotein med ett BV mellan 100 och 104-någonting. Snabbheten att få upp koncentrationen av EAA i blodet är säkert viktigare än ett BV på >100 ( äggprotein ).

Pepz
2012-08-23, 18:55
inget att bry sig om

allt animaliskt protein har högt BV.
tex. olika vassleproteiner skiljer sig inte åt nämnvärt.
att skriva ut BV är lite onödigt

Old Nick
2012-08-23, 21:03
Hur är det med mikronutrienter? Kan en proteinshake eller pudding fullt ut ersätta en måltid eller är det berövat på vitaminer och mineraler?

Frukt och grönsaker är som bekant finfin föda men har man raffinerat det till strösocker är det ju bara ren näringsfattig energi kvar. Försvinner näringsämnena i mjölken på samma sätt när man tar fram ett vassle- eller kaseinkoncentrat/isolat?

Pepz
2012-08-23, 21:50
Försvinner näringsämnena i mjölken på samma sätt när man tar fram ett vassle- eller kaseinkoncentrat/isolat?

ja i princip. lite mineraler och vitaminer är kvar men inte mycket alls

Old Nick
2012-08-24, 15:26
Gäller det oavsett vilket protein vi talar om? Oavsett om det är ett koncentrat eller ett isolat?

Tänker att det åtminstone i teorin borde finnas mer kvar i ett mjölkproteinkoncentrat som t.ex. Body Science Casein än i ett vassleisolat.

Pepz
2012-08-24, 15:29
Tänker att det åtminstone i teorin borde finnas mer kvar i ett mjölkproteinkoncentrat som t.ex. Body Science Casein än i ett vassleisolat.

ja det stämmer hyfsat.
ju mindre renhet ju mer finns kvar.
oavsett inte en källa som man behöver räkna med om man använder rimliga mängder

RassK
2012-08-24, 16:09
Sen använder man typ 20-30g av ett livsmedel som redan är näringsfattigt. Den enda mikronutrienten som är av relevant mängd är möjligen kalcium men då får du också äta 100g vassleproteinkoncentrat för att uppnå vettig mängd. Metangasexplosion incoming.