handdator

Visa fullständig version : Hälsosam bulk, var går gränsen?


Makkie
2012-08-23, 16:52
Hej på er Kolozzeum!

Som förstagångspostare på det här forumet vill jag inleda med att säga att jag är sjukt imponerad av den mängd intressanta trådar som ligger begravda här. Kan alltid lita på att jag har något läsvärt att gräva fram om jag råkar få tråkigt någon gång. Sjukt kul. (Jag gillar ordet sjukt).

Min fråga gäller var Ni anser att gränsen för "hälsosamt bulkande" går?
Är det en viktuppgång på t.ex. 0,5 kg/v (vilket jag hört från många håll är rekomenderat när det gäller viktnedgång under deff)? Vad anser ni är hälsosamt, dumdristigt, livsfarligt?

Jag förstår att denna fråga antagligen har lika många svar som det finns användare på det här forumet, men jag är intresserad av att höra olika åsikter. Vidare så beror detta antagligen på vilka personliga förutsättningar man har, samt på vilken nivå man ligger i dagsläget, men ponera att man gymtränar 3-4 ggr i veckan, har ett aktivt liv utanför träningen (fysiskt krävande jobb, någon form av cardio 1-2 ggr/v), normalviktig 180 cm/80 kg/15-20% BF (är det normalt?).

Är även intresserad av att veta hur lång ni anser att en bulk/deff-cykel bör vara för att ge bra effekt?
Visst det hänger ihop lite med föregående fråga, men finns det några generella riktlinjer? Man vill ju inte spendera ett halvår till ett år på att deffa bort något man grisat i sig på tre månader.

Vad jag fiskar efter är givetvis att få en uppfattning om hur jag ska lägga upp mitt eget kostschema inför hösten. Jag har ett par års erfarenhet av skapligt seriös gymträning (nästan uteslutande fria vikter) på motionsnivå. Jag har en god uppfattning om hur jag ska lägga upp kosten för att gå upp/ner i vikt utifrån mina egna förutsättningar. Målet är att bygga utan att skaffa mig allt för imponerande kolesterolvärden på köpet :d

Alla svar/åsikter uppskattas :)

(Jag har sökt bland gamla trådar för att hitta svar, men inte hittat riktigt vad jag sökt. Finns det redan en monstertråd om detta som jag lyckats missa får ni gärna peka mig i rätt riktning)

Kinbote
2012-08-23, 17:06
En bulk är för mig aldrig hälsosam, följdaktligen skulle jag säga att ju lägre överskott och ju kortare överätningsperiod desto bättre ur den synvinkeln.

Jag skulle se till att vara i förhållandevis bra form innan jag började bulka (<10%).
En uppgång på 0,5 kg/vecka som du föreslog kan sedan vara ett rimligt riktmärke. Vid en sådan uppgångstakt kan det vara lagom att köra 10-14 veckor.

tjing
2012-08-23, 17:08
Det finns ingen hälsosam bulk om man inte är underviktig.

Men sammansättningen på kosten man äter är sannolikt viktigare än absoluta siffror i viktuppgång. Att ligga kring kcal-balans är det tråkigaste och långsammaste sättet att "bulka" men klart nyttigast sett ur ett hälsoperspektiv.

Doggeh
2012-08-23, 17:10
Jag hade inte bulkat om jag hade 15-20%. Hälsosam bulk för mig handlar om "kvalitativ uppgång" dvs. minimalt med fett. KG/V kan jag inte riktigt peka ut exakt men kanske 0.25kg/v? Det är ganska individuellt (utgångspunkt osv.)

Jag har filosofin att man deffar ned sig till önskvärd procent för att sedan börja sin "hälsosamma bulk". När man har blivit för fet så börjar man deffa igen. Bara nöta på helt enkelt. Jag kan inte påstå att det här är det mest optimala för att bygga muskler, men att vara i hyfsad (hur långt är ett snöre?) form är något jag värderar högre än X antal gram mer muskler och vara tjockare.

Makkie
2012-08-23, 17:38
Jag hade inte bulkat om jag hade 15-20%. Hälsosam bulk för mig handlar om "kvalitativ uppgång" dvs. minimalt med fett. KG/V kan jag inte riktigt peka ut exakt men kanske 0.25kg/v? Det är ganska individuellt (utgångspunkt osv.).

Det var en bra poäng. Kan väl säga att jag har rätt kass uppfattning om min egen fettprocent och att bedöma dylikt över huvud taget. Har funderat på att skaffa en kaliper för att undersöka saken lite närmare. Min bedömning har hittills byggt på "vad har jag vägt innan?", "hur känns kroppen?" och "vad säger spegeln?", men det blir ju både subjektivt och ganska godtyckligt. Samtidigt är det lite av ett ångestladdat steg att börja mäta på det viset när man inte har som mål att vara/bli "rippad".

Morty
2012-08-23, 18:33
Hej på er Kolozzeum!

Som förstagångspostare på det här forumet vill jag inleda med att säga att jag är sjukt imponerad av den mängd intressanta trådar som ligger begravda här. Kan alltid lita på att jag har något läsvärt att gräva fram om jag råkar få tråkigt någon gång. Sjukt kul. (Jag gillar ordet sjukt).

Min fråga gäller var Ni anser att gränsen för "hälsosamt bulkande" går?
Är det en viktuppgång på t.ex. 0,5 kg/v (vilket jag hört från många håll är rekomenderat när det gäller viktnedgång under deff)? Vad anser ni är hälsosamt, dumdristigt, livsfarligt?

Jag förstår att denna fråga antagligen har lika många svar som det finns användare på det här forumet, men jag är intresserad av att höra olika åsikter. Vidare så beror detta antagligen på vilka personliga förutsättningar man har, samt på vilken nivå man ligger i dagsläget, men ponera att man gymtränar 3-4 ggr i veckan, har ett aktivt liv utanför träningen (fysiskt krävande jobb, någon form av cardio 1-2 ggr/v), normalviktig 180 cm/80 kg/15-20% BF (är det normalt?).

Är även intresserad av att veta hur lång ni anser att en bulk/deff-cykel bör vara för att ge bra effekt?
Visst det hänger ihop lite med föregående fråga, men finns det några generella riktlinjer? Man vill ju inte spendera ett halvår till ett år på att deffa bort något man grisat i sig på tre månader.

Vad jag fiskar efter är givetvis att få en uppfattning om hur jag ska lägga upp mitt eget kostschema inför hösten. Jag har ett par års erfarenhet av skapligt seriös gymträning (nästan uteslutande fria vikter) på motionsnivå. Jag har en god uppfattning om hur jag ska lägga upp kosten för att gå upp/ner i vikt utifrån mina egna förutsättningar. Målet är att bygga utan att skaffa mig allt för imponerande kolesterolvärden på köpet :d

Alla svar/åsikter uppskattas :)

(Jag har sökt bland gamla trådar för att hitta svar, men inte hittat riktigt vad jag sökt. Finns det redan en monstertråd om detta som jag lyckats missa får ni gärna peka mig i rätt riktning)

Imo finns det några kriterier för en bra, hälsosam clean bulk.


Man påbörjar den på ett lågt bf, under 10% minst och helst närmare 6-7%.
Man minimerar intag av socker (sötade produkter)
Man håller fettintaget och ffa mättat fett lågt
Inga korkade saker (skräpmat flera ggr/vecka, stora mängder juice, GOMAD, stora mängder rött kött, etc)
Kaloriöverskottet är lågt. Helst 100-200 per dag.
Konditionsträning utförs lika många timmar som styrketräningen, på en låg intensitet för att inte trötta ut och förstöra gympassen (fatigue). Helst olika former, simning/cykling exempelvis för att variera vilka muskelgrupper som används.
Fokus på god näringstiming och EAA direkt efter pass.
Man avslutar bulken på cirka 15% BF.

Pretorian
2012-08-24, 06:53
En bra bulk enligt mig är när man ökar mer (procentuellt) i styrkan på gymmet än vad man ökar i kroppsvikt.

Nutrid
2012-08-24, 10:56
En bra bulk (oavsett kaloriöverskott) är när du ökar minimalt med fett och mycket muskler.

Det är därför jag inte tycker att man ska fråga vilket överskott man "bör" ligga på då det är helt individuellt.

Följ spegeln och styrkan.