handdator

Visa fullständig version : Råd för deffning, testar allt


cez
2004-02-03, 09:52
Jag är 17 år och är ca 180cm och 97kg.
Jag började träna styrketräning på allvar för 6 månader sen(Har dock alltid varit mycket fysiskt aktiv) Då vägde jag 83kg.
Jag har med andra ord gått upp 14kg på 6månader.
Vad alla mina vänner säger är dock att jag ser ut att väga runt 80kg, betyder det att jag lagt på mig mycket vikt i muskler? Har hört att när man börjar träna hårt så lagrar man stora mängder kolhydrater som binder vatten därav vikten. Har nu börjat följa hälsovaktens instruktioner och en kompis som sagt att jag bör äta lite kolhydrater och mycket protein. Gör så och har ett kcal intag på ca 1800-2000 om dan och känner inte att jag "bantar" käkar mycket och bara nyttig mat. Min träning ser ut som följande: 4 dar i veckan spelar jag basket 2h i mycket högt tempo. Resterande dagar tränar jag på gym och springer 20min på band innan jag börjar träningen. Äter twinlab diet fuel för att få alla vitaminer, mineraler, antioxidanter och protein osv.
Varför går jag inte ner? / har dock inte hållt på så länge men skulle uppskatta om ni kunde visa på någon måttstock lr liknande så man kan se om det verkligen händer nåt. Enligt er, borde det hända nåt? Och om inte, vad ska jag göra?

herr_Arne
2004-02-03, 11:38
Hmm. Du är 17, vilket borde innebära raketmetabolism. Du är mycket fysiskt aktiv, vilket borde garantera raketmetabolism.

1800-2000 kcal torde vara alldeles för lite! Troligen har din kropp detekterat att svält råder och gör vad den kan för att hålla kvar reserverna.

Det finns många trådar här som behandlar dels hälsovaktens kostrekommendationer (tror att koncensus var att den rekommenderar på tok för lite protein, t.ex.), dels dieter. Använd sökfunktionen så hittar du säkert många goda råd.

Förresten; Välkommen hit... :angel:

cez
2004-02-03, 12:14
Tack så mycket :cheers:

aliquis
2004-02-03, 12:37
med 97kg, så mycket träning och bara 1800-2000kcal kommer du garanterat gå ner i vikt, men du behöver inte lägga kaloriintaget så lågt.
Sedan skulle jag om jag var du ta löpbandet efter styrkepassen.

http://www.exhalemag.com/tjanster/energibehov.htm
kika på den också

Fyllde i den som exempel, och försökte ta ett genomsnitt av vad dina dagar kan tänkas bli:

97kg vikt
15% bf
måttlig aktivitetsnivå
100-200g protein/dag

30min träning med fria vikter
10min löpning med måttlig intensitet 13km/h
60min löpning med låg intensitet 8km/h (om man nu kan jämföra det med basket)

5450kcal...

mangs
2004-02-03, 17:03
Hmm,

FUngerar verkligen den kalkylatorn som den sakll?

Jag lade in mig själv som exempel och kom upp i 5000 kcal om dagen, överallt annars hamnar jag på lite drygt 3000 kcal.


Bästa sättet är att köra på en lämplig kcal-nivå i en period med vanlig träning och justera efterhand tills du står mer eller mindre stilla i vikt. Då vet du hur mycket du förbrukar under en vanlig dag och efter det drar du bort 500 kcal per dag så kommer du tappa ca 0.5 kilo i veckan vilket anses som en lagom takt för viktnedgång.

Lycka till!

shirunai
2004-02-03, 17:30
den kan inte stämma 3500kcal är ju fetbulk för mig, när jag bulkade som hårdast låg jag på 3000-3250kcal typ

King Grub
2004-02-03, 17:32
Jag föredrar Uppladdningen:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Den kommer erkänt nära sanningen.

cez
2004-02-03, 19:38
Ok, men det skulle bli så svårt att klämma i mig mer än 2500kcal, känns allvarligt talat inte som jag behöver mer. Skippar man all skitmat så ser man att 2000kcal är mycket mat :/
Jag käkar först frukost, kan bli upp till 4 fullkornsmackor eller en proteindrink. I skolan äter jag lunch och tar oftast 2ggr. När jag kommer hem äter jag nån sorts mellanmål, oftast 1-4 apelsiner. Efter träningen blir det en till proteindrink och sen middag som består utav lågkolhydrat och högprotein mat. Oftast kött med grönsaker eller bara kött(är mån om att hålla nere den animaliska fettnivån). Detta blir oftast bara runt 1900-2200kcal om dan.
Enligt t ex hälsovakten har jag 29 i BMI värde och ska äta 4400kcal om dan för att inte gå upp eller ner i vikt. Jag tror att mitt höga BMI värde har att göra med att jag har tjock benstomme. Enligt alla jag frågar ser jag ut att väga runt 78-85 när jag väger 97kg. Ska testa nu med detta i ungefär 2månader, om det inte händer nåt får jag väl testa nåt annat. Tänkte också höra med er om det är normalt att gå upp upp till 15kg på ca 6månader pga att man börjar styrketräna mycket när jag i fettmängd snarare minskat?

Diana
2004-02-04, 07:16
de står ju i texten ovanför kalkylatorn på exhale att kaloriuträkningen bara stämmer på dem som käkar EXAKT så som de beskrivs i Joakims artiken dvs endast fett+protte eller endast kolisar+protte, äter man inte på de sättet kan uträkningen visa för högt kcal intag.. hmm vet iförsej inte men ni kanske äter exakt så,,:eating: :eating: :eating:

cez
2004-02-04, 23:50
Även om jag inte räknar exakt så är jag inte ens nära min "+- gräns" jag äter ungefär 2000-2500kcal om dan när jag ska äta 4400 om dan enligt kalkylerna för att inte gå ner eller upp.

AdrenalineRush
2004-02-05, 11:38
Man kan juh inte välja styrketräning på uppladdningen, vad ska man då välja som är lika energi krävande? :confused:

King Grub
2004-02-05, 11:48
Originally posted by AdrenalineRush
Man kan juh inte välja styrketräning på uppladdningen, vad ska man då välja som är lika energi krävande? :confused:

Vad motsvarar din ansträngningsnivå?

AdrenalineRush
2004-02-05, 13:55
Hmmm.. vettefan, ibland får man juh upp pulsen rejält av tunga basövningar... :D