handdator

Visa fullständig version : Bänkpress ??


Alex166
2012-08-23, 15:52
Vill börja med att jag fortfarande är färsking på gymmet.. :D

Och nu till frågan. På gymmet när jag kör bänkpress finns det olika typer av bänkpress. Ena ser typ ut som en maskin men ändå inte. Själva stången sitter fast i maskinen sen lägger man bara på vikter och kör. Sedan när man inte orkar mer vrider man bara på stången så fastnar den.

Den andra typen är ja som ni alla vet den vanliga där stången o allt e löst, asså den folk hjälper en på när man inte orkar mer. Kanske beskrev allt dåligt men jag undrar vad som är skillnad på dessa?

Själv tycker jag att den stången sitter fast i är enklare för annars blir stången ostadigt och det blir svårare o bänkpressa. :)

Edit: Den jag använder ser ut såhär:
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.kraftcentralen.nu/maskin54.jpg&imgrefurl=http://www.kraftcentralen.nu/KCUtrustning.htm&h=480&w=640&sz=68&tbnid=0YSQlrGlfymOnM:&tbnh=86&tbnw=115&prev=/search%3Fq%3DB%25C3%25A4nkpress%2Bmaskin%26tbm%3Di sch%26tbo%3Du&zoom=1&q=B%C3%A4nkpress+maskin&usg=__HpSnR4Y10oJMhkzWXNqFTZzF5-g=&docid=nToBHo5sTnNdOM&hl=sv&sa=X&ei=rUM2ULyrLtHY4QSvzoDwDQ&ved=0CGUQ9QEwBQ&dur=741

Muezz
2012-08-23, 15:55
Den kallas smithmaskin och är något man generellt inte ska använda sig av om det inte är något väldigt speciellt.

deadich
2012-08-23, 15:56
Ja smith är lättare. Jag tycker att du ska köra vanlig bänk ist. But that's just advice, do whatever the fuck you wanna do.

Robbmeister
2012-08-23, 15:58
Den kallas smithmaskin och är något man generellt inte ska använda sig av om det inte är något väldigt speciellt.

Varför ska man inte använda smithmaskin? Smithmaskinen har sina användningsområden också.

Skillnaden mellan att köra bänkpress i smith och med vanlig fri stång är att med fri stång måste man jobba med att balansera stången och i smithmaskinen är det bara att pressa.

312
2012-08-23, 16:06
Vanlig bänkpress.

Muezz
2012-08-23, 16:08
Varför ska man inte använda smithmaskin? Smithmaskinen har sina användningsområden också.

Skillnaden mellan att köra bänkpress i smith och med vanlig fri stång är att med fri stång måste man jobba med att balansera stången och i smithmaskinen är det bara att pressa.

Klart att smithen har användningsområden, generellt tror jag dock det är bäst att köra med fria vikter. Att börja sin bänkkarriär med att göra stabiliserade pressar med fixerad rörelsebana som inte är anpassad efter den egna kroppen tycker nog få är en bra idé. Då jag inte kände mig motiverad att gå igenom alla för och nackdelar med smithen nöjde jag mig med att avråda från att använda den. Speciellt eftersom ts verkar träna ensam och köra till fail i smithen, något som är bra mycket farligare (lättare att fastna) än att köra med fri stång. I slutändan gör alla som dom själv känner för men, men.

Robbmeister
2012-08-23, 16:14
Klart att smithen har användningsområden, generellt tror jag dock det är bäst att köra med fria vikter. Att börja sin bänkkarriär med att göra stabiliserade pressar med fixerad rörelsebana som inte är anpassad efter den egna kroppen tycker nog få är en bra idé. Då jag inte kände mig motiverad att gå igenom alla för och nackdelar med smithen nöjde jag mig med att avråda från att använda den. Speciellt eftersom ts verkar träna ensam och köra till fail i smithen, något som är bra mycket farligare (lättare att fastna) än att köra med fri stång. I slutändan gör alla som dom själv känner för men, men.

Jo det är sant. Jag trodde att du menade att smithmaskinen bara var skit för det mesta. Men självklart är bänkpress med fri stång att föredra framför smithbänk :)

Commando1980
2012-08-23, 16:20
Ofta kan det vara utmärkt att börja bänka i en smithmaskin sen kan man eventuellt gå över till vanliga osv. Se dock till att använda säkerhetsspärrarna.

Commando1980
2012-08-23, 16:25
Jo det är sant. Jag trodde att du menade att smithmaskinen bara var skit för det mesta. Men självklart är bänkpress med fri stång att föredra framför smithbänk :)

Varför är det självklart?

Alex166
2012-08-23, 16:26
Tack för tipsen, kommer from imorgon testa den vanliga med stången dock, klarar av 30 kg på smithen men denna kommer nog svinga, dvs jag kommer inte ha någon balans alls.

Till min andra fråga nu, om man tar 30 kg på smith och 30 kg på vanliga blir effekten samma? Alltså ni säger ju att smith är enklare så jag undrar om smithen inte bygger lika mycket.

Commando1980
2012-08-23, 16:36
Tack för tipsen, kommer from imorgon testa den vanliga med stången dock, klarar av 30 kg på smithen men denna kommer nog svinga, dvs jag kommer inte ha någon balans alls.

Till min andra fråga nu, om man tar 30 kg på smith och 30 kg på vanliga blir effekten samma? Alltså ni säger ju att smith är enklare så jag undrar om smithen inte bygger lika mycket.

Det går inte att ge ett exakt svar på den fråga avseende muskelbygge (av flera anledningar) men som vanligt gäller det att du över tid måste öka belastningen. Det gäller i alla övningar om målet är att bygga muskler.

filmjölk
2012-08-23, 16:42
Jag tycker att hantelpressar (plana eller lätt incline) är bästa alternativet att börja passet med för ts. Bänkpressen blir lätt lite ångestfylld (prestationskrav) att börja med, men kör man den som andra övning är man dels ordentligt uppvärmd, och själva mystiken och piedestalen man placerar just den övningen på försvinner.

Smithmaskinen blir mest bökig och potentiellt farlig(are), dessutom är den en maskin med en låst bana vilket kan bli knas då man inte märker om man pressar snett och belastar ena sidan mer (bland annat).

Känner du dig sliten och trött tycker jag att du skall pressa i någon maskin istället för med fria vikter, dock inte smithen. Finns inga maskiner kan du köra armhävningar istället.

gratefuldead
2012-08-23, 17:07
Jo det är sant. Jag trodde att du menade att smithmaskinen bara var skit för det mesta. Men självklart är bänkpress med fri stång att föredra framför smithbänk :)

För min del är smithmaskinen skit i alla lägen, i stort sett :)

Får mega-ont i axlarna direkt jag lägger på vikt och pressar. Tycker dock den funkar utmärkt för stående vadpress om inget annat är tillgängligt.

Ontopic:
Kör vanlig bänkpress med fri stång. Den absolut bästa övningen(i min mening) för att bygga en stark överkropp. Särskilt i början. Ökar du i bänkpress ökar du i i stort sett alla andra triceps-, axel- och bröstövningar.

straand94
2012-08-23, 17:17
Smith är perfekt om man är ensam och tränar, bara att hänga fast stången om man inte orkar längre. Dock blir det bra mycket lättare i smithen, som de flesta över har konstaterat.

Muezz
2012-08-23, 17:28
Smith är perfekt om man är ensam och tränar, bara att hänga fast stången om man inte orkar längre. Dock blir det bra mycket lättare i smithen, som de flesta över har konstaterat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=814057

test9034
2012-08-23, 20:13
För min del är smithmaskinen skit i alla lägen, i stort sett :)

Får mega-ont i axlarna direkt jag lägger på vikt och pressar. Tycker dock den funkar utmärkt för stående vadpress om inget annat är tillgängligt.

Ontopic:
Kör vanlig bänkpress med fri stång. Den absolut bästa övningen(i min mening) för att bygga en stark överkropp. Särskilt i början. Ökar du i bänkpress ökar du i i stort sett alla andra triceps-, axel- och bröstövningar.

http://i.imgur.com/ILMcl.jpg