handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det att inta snabba kolhydrater efter passet?


Lågpastöriserad
2012-08-23, 13:30
Hej!

Som titeln säger. Exakt hur viktigt är det att man intar snabba kolhydrater efter sitt träningspass? Ger det verkligen en stor utdelning i slutändan? Jag tänkte väl främst på snabba kolhydrater i pulverform nu. Sitter och tvekar om jag ska köpa hem det.

Råd och tips, tack! *flex*

Pretorian
2012-08-23, 13:33
EXAKT svar kommer du inte få.

Jag försöker äta en rejäl måltid när jag kommer hem efter träningen och den får gärna innehålla kolhydrater. Just snabba bryr jag mig inte om.

Direkt efter passet dricker jag en vassledrink då jag tror att det är det viktigaste, att få i sig protein direkt efter träningen.

Lågpastöriserad
2012-08-23, 13:39
EXAKT svar kommer du inte få.

Jag försöker äta en rejäl måltid när jag kommer hem efter träningen och den får gärna innehålla kolhydrater. Just snabba bryr jag mig inte om.

Direkt efter passet dricker jag en vassledrink då jag tror att det är det viktigaste, att få i sig protein direkt efter träningen.

Okej, tack för ditt svar! :) Jag brukar själv inta vassleprotein efter mitt träningspass. Sedan drygt en timme senare äter jag en vanlig måltid. Men alla säger så olika gällande kolhydraterna efter passet att man inte vet vad man ska tro.

Samtidigt talar ju dina resultat en del också. Bra jobbat! :)

Marcuslevin
2012-08-23, 13:44
Kan ju tipsa om vitargo om du vill ha snabba kolhydrater i pulverform. Köpte ett kilo för ett tag sen, men smakar skit enligt mig, och fullkomligt höjer mitt blodsocker till skyarna (diabetes), så den står och samlar damm.

Marcuslevin
2012-08-23, 13:46
oj, och för att svara på din fråga så ja, viktigt är det väl för återhämtningen och muskelutveckling, men HUR viktigt det är jämfört med att äta en måltid efter träning kan jag inte svara på.

Oemotståndlig
2012-08-23, 13:51
Är absolut ingen guru, men jag kör eaa samt malto efter träningen, som det nämnts innan så är det bra för återhämtningen.

Egentligen tror jag det räcker med en banan efter träningen + något snabbt protein/ EAA.

Men i mitt fall har jag inte råd att äta 7 bananer i veckan utan jag kör på malto, köpte 4 kilo för 160 kr.

Jag skulle rekomendera snabba kolhydrater efter träning, men i det stora hela är ju kosten a och o.

TorbjornFred
2012-08-23, 14:21
Beror lite på var du är i din träning, är du som jag på kaloriöverskott tycker jag det är riktigt smidigt med malto efter träningen för att få snabb återhämtning och även slippa äta lika mycket. :) Grymt less på mat så det är välkomnade kalorier för mej! Billigt är det också.

ARMSTARK
2012-08-23, 14:40
Jag är väldigt skeptisk till att man skulle behöva just snabba kolhydrater efter träningen. Betydligt viktigare är det snarare att man äter vettig mat några timmar innan träningen så kroppen har allt den behöver under passet. Samma sak efteråt, fast då brukar jag personligen se till att det är extra mycket protein. *flex*

Fredrik_S
2012-08-23, 15:01
Om du ska träna samma muskler hårt samma dag eller inom några timmar är det viktigt, tex om du är på styrkelyfts-träningsläger eller om du är elitidrottare inom konditionsidrott med flera pass per dag.

Tränar du bara en eller två gånger per dag styrketräning och kör olika muskler är det oviktigt.

Vissa mår bättre efter passet av att fylla på med kolhydrater och tillhör du dem är det ju bra att ta det.

Vad gäller utveckling av muskelmassa på lång sikt, knappast nödvändigt.

gratefuldead
2012-08-23, 15:04
Om du ska träna samma muskler hårt samma dag eller inom några timmar är det viktigt, tex om du är på styrkelyfts-träningsläger eller om du är elitidrottare inom konditionsidrott med flera pass per dag.

Tränar du bara en eller två gånger per dag styrketräning och kör olika muskler är det oviktigt.

Vissa mår bättre efter passet av att fylla på med kolhydrater och tillhör du dem är det ju bra att ta det.

Vad gäller utveckling av muskelmassa på lång sikt, knappast nödvändigt.

This.

Tränar man endast styrketräning och exempelvis 3-split är det inte särskilt viktigt för utvecklingen.

Röda Björnen
2012-08-23, 15:10
Det finns ju vissa positiva effekter utav att ta snabba kolhydrater & protein efter ett träningspass som förbättrad återhämtning, mer kalorier i dagliga kosten och förhöjd proteinsyntes och sen att man kan må bättre utav det som Fredrik_S sa.

Jag tar kolhydrater & Protein före och efter mina träningspass då jag känner att jag presterar bättre och är klarare i huvudet och det funkar fint både under deff och bulk.

MVH

King Grub
2012-08-23, 15:19
Själva proteinsyntesen stimuleras lika bra efter träning av enbart protein som av protein+kolhydrat.

Röda Björnen
2012-08-23, 15:21
Själva proteinsyntesen stimuleras lika bra efter träning av enbart protein som av protein+kolhydrat.

Har jag fel när jag säger att kolhydrater + protein stimulerar mer än protein och kolhydrater enskilt ?

MVH

King Grub
2012-08-23, 15:22
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97499&highlight=kolhydrat

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157581&highlight=kolhydrat

Röda Björnen
2012-08-23, 15:29
Då drar jag mig tillbaka ifrån disskusionen, har lite mer att läsa på i ämnet ser jag.

Ber om ursäkt.

MVH

Lågpastöriserad
2012-08-23, 15:35
Thank you, guys!*cupid*

Då har jag någorlunda koll nu :-)

Spetälsk
2012-08-23, 15:47
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97499&highlight=kolhydrat

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157581&highlight=kolhydrattvå studier på sammanlagt 19 män. är det hela och den enda sanningen och inga studier har kommit fram till annat?

jag tror att i långa loppet kan det kvitta men jag vet att det finns forskare som är av annan åsikt. är inte intresserad av en internetfajt om detta men ett par slumpvisa småstudier avgör ingen fråga av denna dignitet och svårighetsgrad för mig. dessutom proteinsyntes? vad är det för något, en approximation av något annat, något här väsentligt? det är muskeltillväxt som är modertopic.

Commando1980
2012-08-23, 15:57
Hej!

Som titeln säger. Exakt hur viktigt är det att man intar snabba kolhydrater efter sitt träningspass? Ger det verkligen en stor utdelning i slutändan? Jag tänkte väl främst på snabba kolhydrater i pulverform nu. Sitter och tvekar om jag ska köpa hem det.

Råd och tips, tack! *flex*

Ingen stor mening med att köpa kolhydratspulver. Ett par undantag är om man kör flera hårda pass per dag och ett annat är om man har väldigt svårt att äta tillräckligt (vilket iofs kan lösas på andra sätt).

Vill du ha kolhydrater efter ett pass så är det väl bara att stoppa i sig ett par mackor, en banan...whatever som innehåller kolhydrater. Ofta också näringsmässigt bättre än socker. Sen är det inte ingen sekundjakt att få i sig kolhydrater direkt efter ett pass för vanliga gymmare (men blir viktigare vid flera pass per dag). Snabba/långsamma är heller inget du behöver oroa dig över.

King Grub
2012-08-23, 15:58
två studier på sammanlagt 19 män. är det hela och den enda sanningen och inga studier har kommit fram till annat?

jag tror att i långa loppet kan det kvitta men jag vet att det finns forskare som är av annan åsikt. är inte intresserad av en internetfajt om detta men ett par slumpvisa småstudier avgör ingen fråga av denna dignitet och svårighetsgrad för mig. dessutom proteinsyntes? vad är det för något, en approximation av något annat, något här väsentligt? det är muskeltillväxt som är modertopic.

Proteinsyntes är just proteinsyntes. Nybildning av (muskel)protein.

Den akuta stimulansen av proteinsyntes efter styrketräning är EAA-beroende. Enbart EAA stimulerar den maximalt. Den är inte kolhydratberoende, insulinberoende, eller beroende av något annat hormon.