handdator

Visa fullständig version : Gå från 3-split till 2-split när man boxas


Hennish
2012-08-23, 13:26
Hej allihopa!
Jag har kört 3-split ett väldigt långt tag nu för att jag gillar upplägget (rygg och biceps; ben och axlar; bröst och triceps) där jag baserat passen kring basövningarna och kört ungefär fyra gånger i veckan (varannan dag har det blivit mestadels).

Nu är det så att jag bestämt mig för att få bättre kondis och därför har jag börjat boxas också, kommer att ha träningar måndag, tisdag och torsdag och jag undrar därför hur man kan lägga upp träningen på ett sådant sätt att jag inte bara har en vilodag per vecka om jag vill köra alla muskelgrupper på en vecka.

Tänkte därför ifall ni har något tips om hur man kan splitta upp det när boxningen kommer in i det hela, det jag har funderat på är att köra överkropp/underkropp och skippa armträningen helt, dvs något i stil med

Pass 1:
Knäböj
Benpress
Sittande bencurls baksida/framsida
Utfall med hantlar
Vadpress
Eventuellt mage

Pass 2:
Bänkpress
Cable flyes
Sned hantelpress
Marklyft
Pulldowns
Rodd med smalt grepp
Korsryggsövning
Militärpress
Facepulls

Men det känns som att pass 2 kommer dominera så mycket och bli mycket längre.

Tar emot alla synpunkter ni har, och ifall det är nån som boxas här och styrketränar får ni gärna berätta hur ni har lagt upp det!

Tack på förhand!

iddqd
2012-08-23, 14:36
Flytta några övningar, exempelvis bröstövningarna till pass 1 så får du något liknande det Wendler rekommenderar till folk som tränar två gånger i veckan.

tearz
2012-08-23, 19:22
Måndag ,tisdag och torsdag ,) Djurgården eller ?!;)

Peter.B
2012-08-23, 19:32
Hej allihopa!
Jag har kört 3-split ett väldigt långt tag nu för att jag gillar upplägget (rygg och biceps; ben och axlar; bröst och triceps) där jag baserat passen kring basövningarna och kört ungefär fyra gånger i veckan (varannan dag har det blivit mestadels).

Nu är det så att jag bestämt mig för att få bättre kondis och därför har jag börjat boxas också, kommer att ha träningar måndag, tisdag och torsdag och jag undrar därför hur man kan lägga upp träningen på ett sådant sätt att jag inte bara har en vilodag per vecka om jag vill köra alla muskelgrupper på en vecka.

Tänkte därför ifall ni har något tips om hur man kan splitta upp det när boxningen kommer in i det hela, det jag har funderat på är att köra överkropp/underkropp och skippa armträningen helt, dvs något i stil med

Pass 1:
Knäböj
Benpress
Sittande bencurls baksida/framsida
Utfall med hantlar
Vadpress
Eventuellt mage

Pass 2:
Bänkpress
Cable flyes
Sned hantelpress
Marklyft
Pulldowns
Rodd med smalt grepp
Korsryggsövning
Militärpress
Facepulls

Men det känns som att pass 2 kommer dominera så mycket och bli mycket längre.

Tar emot alla synpunkter ni har, och ifall det är nån som boxas här och styrketränar får ni gärna berätta hur ni har lagt upp det!

Tack på förhand!

Skippa isolationsövningar som cable cross, facepulls och korsryggsövning. Du kör ju ändå bänk och hantelpress, rodd och marklyft. Täcker alla dessa muskler. Skippa även pulldowns. Voila, inte lika mäktigt andra pass. Om det inte känns tillräckligt mäktigt, släng på nåt extra set per vettig basövning :thumbup:

Stor Hård Ådrig
2012-08-23, 20:04
Tycker du borde köra typ:

Dag 1: ben/ry/bi
Böj
Mark
Chins
+ lite annat

Dag 2: brö/ax/tri
Bänk
Militärpress
+ lite annat

Peter.B
2012-08-24, 15:19
Tycker du borde köra typ:

Dag 1: ben/ry/bi
Böj
Mark
Chins
+ lite annat

Dag 2: brö/ax/tri
Bänk
Militärpress
+ lite annat

På dag ett skulle jag köra rodd, gärna rätt mycket rodd eftersom det är rätt vanligt med framåtroterade axlar hos boxare. Både guard och slag premierar ju en dålig hållning med framroterade axlar. Så denna är vettig att motarbeta i största möjliga mån, tycker jag. Annars ser det vettigt ut och jag håller med dig, kör själv rätt liknande.