handdator

Visa fullständig version : näringsvärde pizza endast bröd och tomatsås


Jeml
2012-08-23, 07:23
finns många liknande trådar ja, men har inte sett nån ang just detta.

har ni någon aning om näringsvärdet för en pizza från en pizzeria (normal stor och normal tjock) om man beställer med endast tomstsås, alltså ingen ost eller annan fyllning. tänkte att man kanske kunde köpa en sån o sen lasta på med keso, skinka, rostbiff och ja allt man vill ha :)

Pretorian
2012-08-23, 07:33
Off topic men vad är poängen med att köpa en pizza om du sen ska göra hälften själv? Kan du inte göra en från grunden själv istället? Då kan du lätt läsa dig till näringsvärdet på pizzadegen.

AronP
2012-08-23, 07:58
Denna kanske hjälper:
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html

itwillbe
2012-08-23, 08:48
vill du verkligen ha det optimalt så går du till pizzerian, ber honom väga degen såsen, tar med dig keso o allt det du vill ha på, så ber du honom lägga det på pizzan, så gjorde jag en gång när jag gick på diet, jag gick med mitt 5 % köttfärs o halloumi ost till pizzerian o bad honom vägan degen, är han bitter o glad person så lär han göra d

min deg med tomatsås gick på 650 kcal tror jag d var

Ronn
2012-08-23, 09:06
Oh my lord, förstår att du vill ha koll men börjar man tänka så här har det nog gått lite långt ändå. Beställ du din pizza med allt du vill ha på och och höfta med något.

Macroman
2012-08-23, 09:43
vill du verkligen ha det optimalt så går du till pizzerian, ber honom väga degen såsen, tar med dig keso o allt det du vill ha på, så ber du honom lägga det på pizzan, så gjorde jag en gång när jag gick på diet, jag gick med mitt 5 % köttfärs o halloumi ost till pizzerian o bad honom vägan degen, är han bitter o glad person så lär han göra d

min deg med tomatsås gick på 650 kcal tror jag d var

Wow...

Albin Eriksson
2012-08-23, 09:45
Köp ett libabröd och smaska på tomatsås så har du samma sak, more or less.

Jeml
2012-08-23, 11:34
Denna kanske hjälper:
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html

tack! man kan alltså räkna en pizza med bara deg och tomatsås som ca 600kcal :)

Ramrod
2012-08-23, 12:11
vill du verkligen ha det optimalt så går du till pizzerian, ber honom väga degen såsen, tar med dig keso o allt det du vill ha på, så ber du honom lägga det på pizzan, så gjorde jag en gång när jag gick på diet, jag gick med mitt 5 % köttfärs o halloumi ost till pizzerian o bad honom vägan degen, är han bitter o glad person så lär han göra d

min deg med tomatsås gick på 650 kcal tror jag d var

Ortorexi?

itwillbe
2012-08-23, 15:20
Ortorexi?


Nej men fokus

vicarious
2012-08-23, 15:57
finns många liknande trådar ja, men har inte sett nån ang just detta.

har ni någon aning om näringsvärdet för en pizza från en pizzeria (normal stor och normal tjock) om man beställer med endast tomstsås, alltså ingen ost eller annan fyllning. tänkte att man kanske kunde köpa en sån o sen lasta på med keso, skinka, rostbiff och ja allt man vill ha :)

Finns annars färdiga pizzakit att köpa på livsmedelsbutiker. Deg + sås.

Commando1980
2012-08-23, 16:16
finns många liknande trådar ja, men har inte sett nån ang just detta.

har ni någon aning om näringsvärdet för en pizza från en pizzeria (normal stor och normal tjock) om man beställer med endast tomstsås, alltså ingen ost eller annan fyllning. tänkte att man kanske kunde köpa en sån o sen lasta på med keso, skinka, rostbiff och ja allt man vill ha :)

Låter lite knasigt. Vill du veta exakt hur mkt du får i dig så gör en pizza själv eller så köper du exakt den pizza du vill ha och höftar lite om du nu måste räkna kalorier.

Men det blir lätt väldigt tokigt om man håller på sådär så passa dig.

Commando1980
2012-08-23, 16:17
Nej men fokus

Fokus på vad?

Jeml
2012-08-23, 16:26
Finns annars färdiga pizzakit att köpa på livsmedelsbutiker. Deg + sås.

i know. undra bara ifall man är "tvungen" av sociala skäl att köpa ute pizza men gärna slänger på lite eget gott om den ändå ska ätas hemma:)

Låter lite knasigt. Vill du veta exakt hur mkt du får i dig så gör en pizza själv eller så köper du exakt den pizza du vill ha och höftar lite om du nu måste räkna kalorier.

Men det blir lätt väldigt tokigt om man håller på sådär så passa dig.

hur menar du?

Commando1980
2012-08-23, 16:43
i know. undra bara ifall man är "tvungen" av sociala skäl att köpa ute pizza men gärna slänger på lite eget gott om den ändå ska ätas hemma:)



hur menar du?

Jag menar att kontrollbehovet kan växa sig för starkt så att du egentligen inte har kontroll. Och då sitter du där med en ätstörning.

Men nu vet ju jag ingenting om dig så det är bara en varning.

Jeml
2012-08-23, 17:08
Jag menar att kontrollbehovet kan växa sig för starkt så att du egentligen inte har kontroll. Och då sitter du där med en ätstörning.

Men nu vet ju jag ingenting om dig så det är bara en varning.

okej hur vet man att man utvecklat en ätstörning?? jag menar det är väl många här som alltid väger vad dom äter och räknar. hur vet man när ett sådant beteende anses vara en ätstörning,

Scratch89
2012-08-24, 00:52
När man känner ett starkt obehag av att inte ha exakt kontroll över vad man stoppar i sig (eller rättare sagt, hur många kalorier det man stoppar i sig innehåller), då tycker jag att det har blivit ett stört beteende.

Sniggel
2012-08-24, 01:24
När man känner ett starkt obehag av att inte ha exakt kontroll över vad man stoppar i sig (eller rättare sagt, hur många kalorier det man stoppar i sig innehåller), då tycker jag att det har blivit ett stört beteende.

+1

Man kan väl lägga till att:

När man undviker vissa sociala situationer för att man inte kommer att kunna ha full kontroll över vad man får i sig. Undantag kanske kan vara om man har någon tävling med deadline. Men då kanske anledningen är berättigad och ens vänner är förstående. Eller så kan man gå på den sociala tillställningen ,välja smart, och acceptera att inte ha full kontroll alltid, och ha trevligt. Dvs att inte få obehag.

strikt
2012-08-24, 01:48
Har man kontroll resten av 90 procent av veckan spelar det ingen roll. Livet ska levas utan bekymmer i största del.

Precis som när man cheatar på gymmet ibland får man cheata med kosten och ta det för vad det är utan att bryta ihop av optinoja.

LIFE!

Pretorian
2012-08-24, 06:48
i know. undra bara ifall man är "tvungen" av sociala skäl att köpa ute pizza men gärna slänger på lite eget gott om den ändå ska ätas hemma:)


Om den ska ätas hemma så gör den hemma, om du ändå ska slänga på saker själv. Och då kan du se mer exakt hur många kalorier den innehåller.