handdator

Visa fullständig version : Benpass


Svagochstark
2012-08-22, 21:05
Halloj,

På mina benpass som jag kör ca 2 ggr per vecka har jag ofta kört dessa övningar:

Knäböj alternativt benpress ca 5 set, 5-10 reps
Benspark 5 set 5-10 reps
Lårcurl 5 set 5-10 reps
Utfall 2-3 set (kör den ungefär varannat pass)

I alla fall så får jag problem med ryggen när jag kör många reps på knäböjen så nu tänker jag börja med upplägget nedan:
Knäböj: tunga singlar/försöker maxa ca varannat pass
Benpress 3 set, 5-10 reps
Benspark 5 set, 5-10 reps
Lårcurl 5 set, 5-10 reps
Utfall 2-3 set, 3-5 reps

Har aldrig fått problem med ryggen när jag kört maxtungt men har fått det ibland på de sista repsen pga att jag inte har orkat hålla ett tillräckligt bra buktryck.

Men det jag undrar är ifall det är helt åt helvete att köra riktigt tunga singlar typ 5 set på knäböjen hela två dagar i veckan. Kommer jag att bli sliten/skadad med detta upplägget?

Annars tror jag dett upplägg kan bli riktigt bra då jag förmodligen kan öka min maxstyrka och samtidigt få lite volymträning. Så vad säger ni?

LarsLasr
2012-08-22, 21:54
Tycker det låter som att du försöker undvika problemet istället för att lösa det. Se över tekniken och ansträng dig för att hålla buktrycket, filma olika vikter och se om utförandet ser olika ut på olika vikter.

Det kanske hjälper att göra som du planerar också, du känner troligen din kropp bättre än någon annan. Testa och känn efter vad som du tror är bäst i längden, den enkla vägen är inte alltid den bästa :)

Svagochstark
2012-08-22, 22:02
Tycker det låter som att du försöker undvika problemet istället för att lösa det. Se över tekniken och ansträng dig för att hålla buktrycket, filma olika vikter och se om utförandet ser olika ut på olika vikter.

Det kanske hjälper att göra som du planerar också, du känner troligen din kropp bättre än någon annan. Testa och känn efter vad som du tror är bäst i längden, den enkla vägen är inte alltid den bästa :)

Visst. Det ligger lite i vad du säger men samtidigt tycker jag att det är grymt kul att maxa i knäböj för att sen köra slut på benen i benpressen,bensparken och lårcurlen. Någonstans ska man också göra det man tycker är roligt:).

Men tror du det blir för tungt för kroppen med säg 10 maxtunga singlar i knäböj per vecka?

LarsLasr
2012-08-22, 22:11
Visst. Det ligger lite i vad du säger men samtidigt tycker jag att det är grymt kul att maxa i knäböj för att sen köra slut på benen i benpressen,bensparken och lårcurlen. Någonstans ska man också göra det man tycker är roligt:).

Men tror du det blir för tungt för kroppen med säg 10 maxtunga singlar i knäböj per vecka?

Det märker du bäst själv om du blir starkare och starkare från pass till pass eller om utvecklingen stannar av. Men be någon kunnig kolla tekniken först så att du inte ställer till med problem för dig själv ;)

Svagochstark
2012-08-22, 22:15
Det märker du bäst själv om du blir starkare och starkare från pass till pass eller om utvecklingen stannar av. Men be någon kunnig kolla tekniken först så att du inte ställer till med problem för dig själv ;)

Japp, tror jag kommer kunna öka min maxstyrka rejält nu med detta upplägg*flex*

Tekniken är bra enligt de som har kollat. Mina ryggproblem när jag kör många reps per set i böj beror inte på att jag "tappar" bröstryggen eller dylikt så det ska inte vara något problem. Och självklart kommer jag köra med powerracket så jag inte behöver oroa mig för att kunna faila.

deadich
2012-08-23, 16:01
Med problem med ryggen, menar du att du blir trött i ryggen då? För det är precis vad det låter som.