handdator

Visa fullständig version : Nyckelben klickar


Latissimus Dorsi
2012-08-22, 20:43
Kön: Man

Ålder: 17

Längd och vikt. 173 cm 73 kilo

Smärtbeskrievning: Var gör det ont?
Gör inte ont, men när jag roterar axeln bakåt i vissa lägen så klickar mitt nyckelben. Värst är det vid bänkpress då klickar nyckelbenet i ytterläge.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Ingen smärta

Gör det ont någonstans då du trycker? Nej
ilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Bänkpress och rotering av axeln bakåt orsakar klickandet
Var i rörelsen smärtar det?
Bottenläget av bänkpressen
Hur länge har du haft ont?
3 veckor
Vad och hur mycket tränar du?
Styrketräning 5-6 gånger i veckan
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.
Har börjat köra progression i bänkpressen, vilket antagligen på något sätt påverkat detta.

Väldigt tacksam för hjälp

EDIT: Har aldrig brytit mitt nyckelben eller dylikt, så det kan inte vara det som orsakar problemen.

Latissimus Dorsi
2012-08-23, 15:43
34 personer har kollat in och skrattat åt mitt problem, men ingen som har lust att säga ge mig några goda ord om vad det kan vara?

pezrulezhaakon
2012-08-23, 15:49
Latissimus Dorsi

Jag tippar på att du är stram i bröstmuskeln. I den övre delen som utspringer från nyckelbenet. Då kan stramheten i ytterläget orsaka att nyckelbenet inte följer med rätt i rörelsen.

Latissimus Dorsi
2012-08-23, 15:51
Latissimus Dorsi

Jag tippar på att du är stram i bröstmuskeln. I den övre delen som utspringer från nyckelbenet. Då kan stramheten i ytterläget orsaka att nyckelbenet inte följer med rätt i rörelsen.

Okej tackar. Finns det något jag kan göra åt saken. Någon stretchövning, någon övning jag bör hålla mig borta från, och något jag bör tänka på med tekniken?

pezrulezhaakon
2012-08-23, 20:03
Latissimus Dorsi

Jo, du kan stretcha bröstmuskeln. Tänk på att ha utåtroterat överarmsben när du stretchar. Stretcha i fler riktningar än rakt ut från kroppen. Ha även överarmen nedanför och ovanför horisontalplanet.