handdator

Visa fullständig version : Högt saltintag försämrar mikrovaskulära funktioner


King Grub
2012-08-22, 16:46
Animal studies have reported dietary salt-induced reductions in vascular function independent of increases in blood pressure (BP). The purpose of this study was to determine if short-term dietary sodium loading impairs cutaneous microvascular function in normotensive adults with salt resistance. Following a control run-in diet, 12 normotensive adults (31±2 yr) were randomized to a 7 day low sodium (LS; 20 mmol/day) and 7 day high sodium (HS; 350 mmol/day) diet (controlled feeding study). Salt resistance, defined as a ≤ 5 mmHg change in 24-hour mean BP determined while on the LS and HS diets, was confirmed in all subjects undergoing study (LS: 85±2 v. HS: 85±2 mmHg; P>0.05). On the last day of each diet, subjects were instrumented with two microdialysis fibers for the local delivery of Ringer's solution and 20 mM ascorbic acid (AA). Laser Doppler flowmetry was used to measure red blood cell flux during local heating-induced vasodilation (42°C). After the established plateau, 10 mM L-NAME was perfused to quantify NO-dependent vasodilation. All data were expressed as a percentage of maximal cutaneous vascular conductance (CVC) at each site (28 mM sodium nitroprusside; 43°C). Sodium excretion increased during the HS diet (P<0.05). The plateau %CVCmax was reduced during HS (LS: 93±1 v. HS: 80±2 %CVCmax; P<0.05). During the HS diet, AA improved the plateau %CVCmax (Ringers: 80±2 v. AA: 89±3 %CVCmax; P<0.05) and restored the NO contribution (Ringers: 44±3 v. AA: 59±6 %CVCmax; P<0.05). These data demonstrate that dietary sodium loading impairs cutaneous microvascular function independent of BP in normotensive adults and suggest a role for oxidative stress.

J Physiol. 2012 Aug 20.Dietary sodium loading impairs microvascular function independent of blood pressure in humans: role of oxidative stress.

http://jp.physoc.org/content/early/2012/08/14/jphysiol.2012.236992.full.pdf+html

exevision
2012-08-22, 18:29
Det är väll även rätt dåligt med för lågt intag av salt?

Scratch89
2012-08-22, 22:05
Vet man VARFÖR? Jag har inte läst fullängdaren än, har inte tillgång till skrivare. Osmolaritet? Om man kan säga att ett högt saltintag leder till en högre nivå av salt i blodet kanske man kan tänka sig att den högre osmolariteten drar till sig vatten -> vasokonstriktion i de mindre kärlen. Cyklar jag?

Shajjn
2012-08-23, 19:38
Inte troligt via osmolaritet/kolloidosmotiskt tryck, det känns alldeles för grovt..
Känns mer som oxidativ stress hos endotelcellerna vilket försämrar, stör något i deras funktion, dvs cellbiologi. Askorbinsyra (AA) kunde ju motverka effekten av HS.

Sverker
2012-08-24, 17:16
Eftersom jag inte vet utan bara kan spekulera hej vilt.

Högre jonstyrka i kroppsvätskorna stör olika enzymers aktivitet. De arbetar inte längre under optimala förhållanden. De helt enkelt tappar effekt. Hade man undersökt någon annan effekt skulle säkert resultatet bli motsvarande försämring.

C.E.J.
2012-08-25, 22:25
Det är väll även rätt dåligt med för lågt intag av salt?

Jo, men man måste äta på ett väldigt speciellt sätt för att inte få i sig tillräckligt med salt.

Sniggel
2012-08-25, 23:40
Jo, men man måste äta på ett väldigt speciellt sätt för att inte få i sig tillräckligt med salt.

Det tror jag faktiskt inte. Räcker med att inte salta maten och äta livsmedel som ej innehåller så mycket salt och intaget kan då bli väldigt lågt, en bra bit under 6g. Är man samtidigt aktiv så kan säkert risken vara att man får i sig för lite.

Ramrod
2012-08-26, 07:39
Hur stort staltintag rör det sig om?

Eddie Vedder
2012-08-26, 08:48
Det tror jag faktiskt inte. Räcker med att inte salta maten och äta livsmedel som ej innehåller så mycket salt

Vilket är exakt vad C.E.J. sa fast med andra ord. Det ÄR väldigt speciellt att äta på det där sättet.