handdator

Visa fullständig version : Swingar med 48 kg kettlebell


Dav0d
2012-08-22, 10:59
Någon som vet ungefär vilken kraft vi kan prata om att det blir om jag swingar upp en kettlebell på 48 kg till näsan och sedan låter den falla tillbaka? M.a.o. har någon testat att jämföra det med något marklyft eller liknande?

Mvh

frong
2012-08-22, 11:09
..?
2 helt olika rörelser?
Vad motsvarar 45kg bicepscurl i bänkpress?

Sniggel
2012-08-22, 11:15
Kraft i vilken del av kroppen?

Dav0d
2012-08-22, 11:17
När jag tar emot kraften på nervägen, gör jag en liknande rörelse som vid ett litet bredare marklyft. Alltså sätts kraften på korsrygg, höft, rumpa etc.

Fishtank
2012-08-22, 11:18
Vilken hastighet svingar du i lägger jag till på högen av frågor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Dav0d
2012-08-22, 11:18
..?
2 helt olika rörelser?
Vad motsvarar 45kg bicepscurl i bänkpress?

Du har fortfarande en helt annan kraft än 48 kg på ner vägen eftersom den accelererar. Jag tänkte att det kanske ligger kring 80-90 kg som kroppen (och primärt de musklerna jag nämnde ovan) måste ta emot.

Dav0d
2012-08-22, 11:19
Vilken hastighet svingar du i lägger jag till på högen av frågor.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jag trodde det var underförstått att jag inte vill ha ett exakt svar, utan jag undrar om någon testat detta och tagit reda på vart det ungefär kan ligga mellan.

frong
2012-08-22, 11:33
Kan med 99% säkerhet säga att ingen har testat detta vetenskapligt.

Röda Björnen
2012-08-22, 11:40
Du jämför allvarligt talat en kettlebell swing med marklyft ?

Suck...

MVH

Rikard Jansson
2012-08-22, 11:42
Är det kraftutvecklingen du menar? Du måste isåfall mäta sträckan och accelerationen utöver vikten, räkna ut det och sedan göra likadant för marklyftet

Dav0d
2012-08-22, 11:42
Kan med 100% säkerhet säga att meddelandet ovanför dig hade ett budskap i sig som klargjorde att jag inte behövde det vetenskapligt testat med hög reliabilitet. :) Nåja om det dyker upp någon som försökt klura ut detta kan dem väl säga det, annars får jag själv ta mig tiden till att göra det.

Kram

Dav0d
2012-08-22, 11:44
Du jämför allvarligt talat en kettlebell swing med marklyft ?

Suck...

MVH

Sucket kan du mycket väl ge till dig själv som uppenbarligen, efter många inlägg från mig inte förstår poängen med tråden. Läs ovanstående inlägg och några till.

Dav0d
2012-08-22, 11:44
Är det kraftutvecklingen du menar? Du måste isåfall mäta sträckan och accelerationen utöver vikten, räkna ut det och sedan göra likadant för marklyftet

Tror jag får göra något liknande för att sedan testa det själv praktiskt och se om det möjligtvis går att jämföra resultaten.

Tack för en av de få inläggen som inte var tragiska.

Röda Björnen
2012-08-22, 11:46
Sucket kan du mycket väl ge till dig själv som uppenbarligen, efter många inlägg från mig inte förstår poängen med tråden. Läs ovanstående inlägg och några till.

Jag har läst, läste 2 ggr faktiskt för att se om jag hade missförstått. Behåller min suck :cool:

MVH

knix
2012-08-22, 12:24
Om man antar att kulan faller längs en cirkulär bana så blir det så här tror jag:
Den vertikala kraften i botten läget blir F=ma=mv^2/r
Där m är massan, a accelerationen, r radien och v den horisontella hastigheten.
Rörelseenergin i bottenläget är lika med lägesenergin i toppläget:
mv^2/2 = mgh
Ger
v=(2gh)^1/2
Dvs
F=2mgh/r
Om r=h
Blir F=2mg
Dvs dubbla kulans vikt :)

Otur
2012-08-22, 12:26
Jag förstår ändå inte. Ska du stå och svinga med en kattlebell på 48 kg, sen jämföra det med att marklyfta 48 kilo? :smash:

frong
2012-08-22, 12:38
Jag förstår ändå inte. Ska du stå och svinga med en kattlebell på 48 kg, sen jämföra det med att marklyfta 48 kilo? :smash:

Nej.

Loke
2012-08-22, 12:56
Mm, dubbla kulans vikt verkar rimligt rent erfarenhetsmässigt.

Swings är dock mer lik frivändningar och dylikt. Inte riktigt samma vinklar, men nära.

Dav0d
2012-08-22, 13:02
Om man antar att kulan faller längs en cirkulär bana så blir det så här tror jag:
Den vertikala kraften i botten läget blir F=ma=mv^2/r
Där m är massan, a accelerationen, r radien och v den horisontella hastigheten.
Rörelseenergin i bottenläget är lika med lägesenergin i toppläget:
mv^2/2 = mgh
Ger
v=(2gh)^1/2
Dvs
F=2mgh/r
Om r=h
Blir F=2mg
Dvs dubbla kulans vikt :)

Tackar :) Ungefär det jag trodde alltså. En fråga, påverkas inte lägesenergin i toppläget av hur högt över bottenläget det är? ,

M.a.o. skillnaden mellan en kort och lång människa vara 1½ till 2 meter, detta påverkar alltså inte vad kraften är vid bottenläget eftersom den cirkulära rörelsen bromsar upp kraften?

Nej.

Tack till dig också :d

Marcuslevin
2012-08-22, 22:22
Nu kanske jag låter som världens nybörjare, så rätta mig om jag har fel, men är inte swing med kettlebells mer inriktat på axelpartiet, till skillnad från marklyft som snarare bygger på rygg och ben?

Vill du ha min åsikt låter det som en envägsbiljett till snap-city.


Vill även tillägga att om du faktiskt bara var nyfiken på den matematiska uträkningen endast den sakens skull så ska jag inte jag komma här och vara nedlåtande, dock kan jag inte bidra med något vettigt svar :)

Dav0d
2012-08-22, 22:26
Nu kanske jag låter som världens nybörjare, så rätta mig om jag har fel, men är inte swing med kettlebells mer inriktat på axelpartiet, till skillnad från marklyft som snarare bygger på rygg och ben?

Vill du ha min åsikt låter det som en envägsbiljett till snap-city.


Vill även tillägga att om du faktiskt bara var nyfiken på den matematiska uträkningen endast den sakens skull så ska jag inte jag komma här och vara nedlåtande, dock kan jag inte bidra med något vettigt svar :)

Du aktiverar i princip alla muskler allt från vader till axlar. Axlarna sköter dock bara en liten del av svingen om vi jämför med höft, rumpa, lår, bål och korsrygg. Bränner det bara i axlarna om du swingar så kör du fel eftersom du lägger all fokus där de inte ska vara.

filmjölk
2012-08-22, 22:39
Vill du veta hur starkt/duktigt kettlebellswingar med 45kg är jämfört med xxx kg i marklyft? Isf blir svaret godtyckligt. Men jag skulle nog påstå (helt godtyckligt) att kan du kasta runt på 45kg i kb-swingar motsvarar det ett 1rm på 250kg i marklyft. varför? Därför.

Marcuslevin
2012-08-22, 22:42
Bränner det bara i axlarna om du swingar så kör du fel eftersom du lägger all fokus där de inte ska vara.


Nej jag kör inte kettlebells, och jag kommer nog inte börja göra det heller :)

Dav0d
2012-08-22, 23:05
Vill du veta hur starkt/duktigt kettlebellswingar med 45kg är jämfört med xxx kg i marklyft? Isf blir svaret godtyckligt. Men jag skulle nog påstå (helt godtyckligt) att kan du kasta runt på 45kg i kb-swingar motsvarar det ett 1rm på 250kg i marklyft. varför? Därför.

Det vi får se, har inte kört mark på 1 år men tänkte börja med mer styrkelyft nu medan jag kör crossfit och brottning. Det är som du säger, jag kastar runt 48 kg ganska lätt nu så ville ta reda på hur stor prestation det egentligen är. Samt jämföra det med gamla referenser.

Nej jag kör inte kettlebells, och jag kommer nog inte börja göra det heller :)

Borde göra det, underbar träning ;D

Aping
2012-08-22, 23:25
Jag skulle jämföra en sving med 48 kg KB till näsan med ett explosivt marklyft på högst 80 kg. Det grundar jag på en jämförelse av exrx styrkestandards (http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.htm) mellan powercleans och deadlifts och är väldigt nära "sanningen" IMO om man vill få ut någon slags allmän prestationsfaktor utan att bry sig om vilka muskelgrupper som får jobba mer eller mindre.

Röda Björnen
2012-08-23, 00:26
Jag testade idag med en 50 kgs kettleball att swinga med lite coachning ifrån en av ägarna av det gym jag gymmar på och det var inte speciellt tungt och kändes mer i axlarna än någon annanstans.. antagligen min 3e gång jag använder en kettleball.

Med min tidigare suck så menar jag att du måste köra marklyft för att ta reda på vad du tar i marklyft, inte försöka matematiskt jämföra en kettleball swing med hur mycket kg du kan ta i marklyft. Även om DU tycker det så är det inte så det fungerar riktigt i praktiken då övningarnas fokus inte är exakt detsamma.

Mitt tips är att om du vill köra styrkelyft med din crossfit, kör då bara och träna hårt istället för att krångla till det med sådant här trams.

MVH

Carcer
2012-08-23, 01:25
Min bästa mark ligger på 210kg

Jag brukar kunna gör 15-20 reps med 48kg kettlebellen.

teo123
2012-08-23, 07:47
Min bästa mark ligger på 210kg

Jag brukar kunna gör 15-20 reps med 48kg kettlebellen.

Detta var ju exakt svaret han var ute efter hela tiden!

Är folk verkligen så dumma??

ARMSTARK
2012-08-23, 08:04
Detta var ju exakt svaret han var ute efter hela tiden!

Är folk verkligen så dumma??

Nej, det frågade du inte efter, inte som det framstod i alla fall.

Det där är inte rätt sätt att tilltala medlemarna på Kolozzeum, du hamnar lätt i "bad stand".

knix
2012-08-23, 08:17
Tackar :) Ungefär det jag trodde alltså. En fråga, påverkas inte lägesenergin i toppläget av hur högt över bottenläget det är? ,

M.a.o. skillnaden mellan en kort och lång människa vara 1½ till 2 meter, detta påverkar alltså inte vad kraften är vid bottenläget eftersom den cirkulära rörelsen bromsar upp kraften?




Jo lägesenergin ökar men radien för rörelsen ökar också vilket gör att i fallet med en cirkulär bana så blir kraften faktiskt lika stor oavsett hur lång man är :)
I praktiken är väl inte banan riktigt cirkulär men ca dubbla vikten är nog en bra gissning.

Pretorian
2012-08-23, 08:44
Är folk verkligen så dumma??

Vi gymmar så vad tror du?:smash: