handdator

Visa fullständig version : Handla i App Store som företag


PowPow
2012-08-22, 10:18
Okej, detta verkade vara en djungel. Någon som gjort det och kommit på ett vettigt sätt att bokföra det?

Jag har ett privat apple id som jag handlar i app store med. Kopplat till mitt privata bankkonto. Sen köper jag ett program via app store som är ämnat för min enskilda firma. Så långt allt gott. Men när jag sen ska bokföra det så sitter jag med ett utlägg för ett köp inom eu, där jag har betalt moms i Luxenburg, fast ingen moms framgår på kvittot.

Så, hur bokför jag det?

Många bud på nätet. Någon här som funderat över det och har stenkoll?

Ignatius72
2012-08-22, 10:38
Hmm, det har ju varit en fråga huruvida det ska beläggas med svensk moms eller ej. Nu handlar jag sånt via företagskort, men kvitton ska ju in i sedvanlig ordning och det har inte hörts några protester från ekonomiavdelningen.

Ondskapelsen
2012-08-22, 10:48
Knepigare när man själv ÄR ekonomiavdelningen =/.
Väntar med spänning på svar!

PowPow
2012-08-22, 10:48
Hmm, det har ju varit en fråga huruvida det ska beläggas med svensk moms eller ej. Nu handlar jag sånt via företagskort, men kvitton ska ju in i sedvanlig ordning och det har inte hörts några protester från ekonomiavdelningen.

Ja, har läst lite om den diskussionen. Men det har väl främst handlat om dubbelmomsningen för försäljning via app store, inte inköp. Folk som sålde appar fick då betala både luxenburgsmomsen och svensk moms, och då blev folk sura. Men det togs bort. Om jag förstod det rätt.

Ignatius72
2012-08-22, 12:04
Ja, har läst lite om den diskussionen. Men det har väl främst handlat om dubbelmomsningen för försäljning via app store, inte inköp. Folk som sålde appar fick då betala både luxenburgsmomsen och svensk moms, och då blev folk sura. Men det togs bort. Om jag förstod det rätt.

Så var det nog.

PowPow
2012-08-22, 12:08
Har kommit så långt att jag kommit fram till att det eventuellt går att begära ut ett kvitto där moms osv är specificerat.

Men är fortfarande osäker på hur man gör i bokföringen. Normalt borde man ju som företagare handla momsfritt inom eu, sen lägga på svensk moms i bokföringen. Men apple hanterar visst inte det med motiveringen att mac app store främst riktar sig till privatpersoner (vilket är lite fackt app kan man tycka).

PowPow
2012-08-22, 13:20
Mailade skatteverket också och hörde, och kom fram till att man får ta hela kostnaden (inklusive den Luxemburgska momsen) och räkna som en kostnad. Sen utöver det lägga på svensk moms (som är avdragsgill i vanlig ordning).

Meningen är ju att företag inom eu inte ska lägga moms på andra företag, men det verkar ju inte gå att få till via app store..

PowPow
2012-08-22, 14:14
Heh, chansade att maila apple (trots att jag läste om folk som inte lyckats med att få något vettigt svar).

De frågade efter mitt apple ID och mitt VAT-nr. Vilket borde betyda att kontot (om jag skapar ett företagskonto) kommer kunna handla utan moms.

PowPow
2012-08-30, 07:34
Fast det sket sig visst. De fick mig att regga ett nytt apple id och skicka in vat-nr, sen lämnades ärendet över till en senior advisor som svarade att

"...Unfortunately, it is not possible for iTunes to validate your VAT number when you purchase apps through the App Store. Therefore, the standard VAT rate is charged and the amount collected is forwarded to the Luxembourg tax authorities.

You may certainly apply directly to the tax authorities for a refund of the amount you paid. This process, known as the 8th Directive VAT refund process, is confidential and is directly between you and the Luxembourg tax authorities.

Patrik, if you choose to move forward with the purchase however, once the order itself has been made and finalizes on the store itself I do have the option to resend a VAT invoice to your email listed on the account which you can retain for your records when contacting the Luxembourg tax authorities. If you wish to have the VAT invoice sent to the email on file, please be sure to let me know once the order has been placed and I'll go ahead and resend that information for you."

Kötthuvena kunde väl sagt det från början då..