handdator

Visa fullständig version : stämmer detta om proteinintag?


Sooffiiee
2012-08-22, 00:10
har svårt att sova så jag sitter uppe och läser lite granna här och var, medans jag väntar på john blund

Anyway, jag var inne på simplyshredded.com och läste artikeln
"Alan Aragon Uncovers The Truth Behind 5 Food Myths"
Där första "myten" handlar om protein.

Citerat:
"Myth #1: “High protein intake is harmful to your kidneys.”

Back in 1983, researchers first discovered that eating more protein increases your “glomerular filtration rate,” or GFR. Think of GFR as the amount of blood your kidneys are filtering per minute. From this finding, many scientists made the leap that a higher GFR places your kidneys under greater stress.

What science really shows:

Nearly 2 decades ago, Dutch researchers found that while a protein-rich meal did boost GFR, it didn’t have an adverse effect on overall kidney function. In fact, there’s zero published research showing that downing hefty amounts of protein—specifically, up to 1.27 grams per pound of body weight a day—damages healthy kidneys.

The bottom line:


As a rule of thumb, shoot to eat your target body weight in grams of protein daily. For example, if you’re a chubby 200 pounds and want to be a lean 180, then have 180 grams of protein a day. Likewise if you’re a skinny 150 pounds but want to be a muscular 180."

Det jag undrar är om detta verklinge stämmer, eller har jag missat något, eller fattar jag helt enkelt inte artikeln?!

så om vi säger att jag skulle väga 100kg och vill väga 90kg, ska jag då bara äta 90g protein om dagen då?

anton2000
2012-08-22, 00:13
så om vi säger att jag skulle väga 100kg och vill väga 90kg, ska jag då bara äta 90g protein om dagen då?

Nej, den som skrev artikeln måste ha varit full. cofffee

Ninjaedit, han skriver ju om pounds och gram protein. Så det blir ju ungefär 2x kroppsvikt ändå.

Rickard
2012-08-22, 00:14
Om frågan är hur mycket protein du ska äta enligt artikeln så får du tänka på att knasbollarna i USA inte har greppat det där nya coola metriska systemet. Så det artikeln säger är att du bör sikta på ~2,2 gram protein per kilogram önskad kroppsvikt.

Sooffiiee
2012-08-22, 00:15
upptäckte precis att dom pratar om pounds i kroppsvikt och gram i protein, så nu fårstår jag det hela bättre.

Så om jag nu väger 60 kg, vill ner till 50kg. 50kg =ca 110 punds så dp ska jag äta runt 110gram protein om dagen?

skyller på att jag är trött

anton2000
2012-08-22, 00:18
upptäckte precis att dom pratar om pounds i kroppsvikt och gram i protein, så nu fårstår jag det hela bättre.

Så om jag nu väger 60 kg, vill ner till 50kg. 50kg =ca 110 punds så dp ska jag äta runt 110gram protein om dagen?

skyller på att jag är trött

Jo det blir väl bra. Men det lättaste är ju att bara äta minst 2x kroppsvikt i gram protein oavsett vilken som är ens målvikt. Det där var en konstig tumregel tycker jag.

LarsLasr
2012-08-22, 01:03
Och du får även tänka på att modifierat proteinintag absolut inte leder till att du når din målvikt och önskad fett%, utan som alltid är det kaloriintag och träning som är grundstenarna.

Sniggel
2012-08-22, 01:10
Jo det blir väl bra. Men det lättaste är ju att bara äta minst 2x kroppsvikt i gram protein oavsett vilken som är ens målvikt. Det där var en konstig tumregel tycker jag.

Tycker du? Den låter väl hyfsat vettig överlag?
Det som är speciellt bra med den är att om man är kraftigt överviktig, säg 160 kg, så får man ändå en bra riktlinje på hur mycket protein man ska äta. Istället för att få i sig 320g om dagen (2x kroppsvikt) så går man efter önskad målvikt (säg 90 kg - 180g protein).

tjing
2012-08-22, 09:54
Jänkarna kör i regel (bb.com) aningen mindre protein än folk på kolozzeum. Känns som att de flesta ligger närmare 2 g / kg än 3 / kg där borta. Här är det närmast lag på så mycket protein som möjligt.

Morty
2012-08-22, 10:06
Tycker du? Den låter väl hyfsat vettig överlag?
Det som är speciellt bra med den är att om man är kraftigt överviktig, säg 160 kg, så får man ändå en bra riktlinje på hur mycket protein man ska äta. Istället för att få i sig 320g om dagen (2x kroppsvikt) så går man efter önskad målvikt (säg 90 kg - 180g protein).

Om man är väldigt fet rekommenderas väl snarare att försöka räkna ut sin lean mass och ta den x2. Om man väger 160kg så kanske man har 80-90kg lean mass (40-50% BF) och behöver således 160-180g.